Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-11, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har både rätt och fel då det tycks vara olika på olika bilar. På vissa så faller hela batteriet när en cell dör och på vissa så kan du utan problem åka vidare.
Jag har ingen info om det fortfarande finns kvar bilar med batterier som är så dumt konstruerade. Men jag försäkrar att DE FLESTA MODERNA elbilsbatterier fungerar INTE så! De är av typen "du kan utan problem köra vidare". SEDAN ska man naturligtvis inte sticka under stol med att det uppstår en fullt märkbar kapacitetsminskning, men inget "poff tjoff dött"...

Citat:
Nu är denna tråd tre år gammal men dessa bilar bör fortfarande finnas på vägarna.
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/13e8h0i/do_all_evs_brick_themselves_when_they_have_a_bad/?tl=sv
Kan inte läsa den. Får upp: You've been blocked by network security.
If you think you've been blocked by mistake, file a ticket below and we'll look into it.

Citat:
Denna info handlar om batterier till solpaneler men batterier är batterier.
https://sv.energydawnice.com/Vad-%C3%A4r-en-d%C3%B6d-cell-i-ett-batteri-och-hur-%C3%A5tg%C3%A4rdas-den/
Nä, det är inte så enkelt som "Batterier är batterier" om man är insatt i ämnet. Jag tror det är tredje gången bara de senaste veckorna jag säger det... Sluta jämföra elbilsbatterier med den där kinesiska skruvdragaren ni köpte på Jula för 299 spänn!
Framför allt verkar du inte ha koll på skillnaden mellan enskilda celler, moduler och batteripacket som helhet. Det är hur det är kopplat som avgör.

Citat:
Chatten säger så här:
Ja, en enskild cell i ett elbilsbatteri kan "dö" (bli defekt), vilket kan påverka hela batteripacket, men moderna system har felhantering och cellbalansering för att minimera effekten, dock leder det till kapacitetsförlust över tid eller totalt fel om många celler skadas; vanliga orsaker till att celler skadas är överladdning, djupurladdning, extrem temperatur eller fysisk skada, men batteriet som helhet är designat för att hålla mycket länge (10-20 år).
Hur fan man nu kan anse att 10-20 år är mycket länge för en bil????
Det är den normala förväntade livslängden på en bil i Europa. https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/forskning-visar-elbilar-aer-nu-mer-palitliga-aen-bensin-och-dieselbilar
I Sverige ligger vi väl också på typ 17 - 18 år i snitt. Att VISSA ger sig fan på att hålla liv i gamm-Volvon ända tills 50 000 mil och pratar om "knappt inkörd" när kolvringarna är så slitna att den nästan inte klarar avgasvärdena längre är en annan sak...
Detta med en bils förväntade livslängd är naturligtvis biltillverkarna fullt medvetna om. Det är trots allt den förväntade livscykeln de jobbar med, eller MOT..., beroende hur man ser på saken... Vilket ger att de satt i batterier som bör hålla ungefär den perioden. Och som det mer och mer börjar framgå så KOMMER de flesta elbilar att uppfylla sitt löfte att batteriet håller bilens livslängd ut.

Vi kan ta ett praktiskt exempel från en bekant, apropå biltillverkarna och deras syn på bilens livslängd. Reservdelar. Bekantingen har någon slags fäbless för gamla bilar "Som man kan skruva själv!". Vackert i teorin, men hans praktiska kunskaper och handlag motsvarar inte hans teoretiska ambitioner... Han köpte t ex en Toyota Tercel från 80-talet. Det var ju fint som fan enligt honom! Skattebefriad, varannatårs-besiktning, lagom sliten så man slapp vara rädd om den (i praktiken rätt sunkig ), och så kunde man ju skruva själv eftersom det var "en gammal hederlig bil!"...
Det gick ju käpprätt åt helvete... Handbromskablaget var sönderrostat och det hölls naturligtvis INTE som reservdel på en 35 år gammal japsare. Fanns inte att få tag på i hela Europa tydligen... Skiten står numera på går'n bland ett halvdussin andra gamla "veteranbilar" han inte får gång på av liknande orsaker.
Citera
2025-12-11, 07:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag har ingen info om det fortfarande finns kvar bilar med batterier som är så dumt konstruerade. Men jag försäkrar att DE FLESTA MODERNA elbilsbatterier fungerar INTE så! De är av typen "du kan utan problem köra vidare". SEDAN ska man naturligtvis inte sticka under stol med att det uppstår en fullt märkbar kapacitetsminskning, men inget "poff tjoff dött"...

Kan inte läsa den. Får upp: You've been blocked by network security.
If you think you've been blocked by mistake, file a ticket below and we'll look into it.

Nä, det är inte så enkelt som "Batterier är batterier" om man är insatt i ämnet. Jag tror det är tredje gången bara de senaste veckorna jag säger det... Sluta jämföra elbilsbatterier med den där kinesiska skruvdragaren ni köpte på Jula för 299 spänn!
Framför allt verkar du inte ha koll på skillnaden mellan enskilda celler, moduler och batteripacket som helhet. Det är hur det är kopplat som avgör.

Det är den normala förväntade livslängden på en bil i Europa. https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/forskning-visar-elbilar-aer-nu-mer-palitliga-aen-bensin-och-dieselbilar
I Sverige ligger vi väl också på typ 17 - 18 år i snitt. Att VISSA ger sig fan på att hålla liv i gamm-Volvon ända tills 50 000 mil och pratar om "knappt inkörd" när kolvringarna är så slitna att den nästan inte klarar avgasvärdena längre är en annan sak...
Detta med en bils förväntade livslängd är naturligtvis biltillverkarna fullt medvetna om. Det är trots allt den förväntade livscykeln de jobbar med, eller MOT..., beroende hur man ser på saken... Vilket ger att de satt i batterier som bör hålla ungefär den perioden. Och som det mer och mer börjar framgå så KOMMER de flesta elbilar att uppfylla sitt löfte att batteriet håller bilens livslängd ut.

Vi kan ta ett praktiskt exempel från en bekant, apropå biltillverkarna och deras syn på bilens livslängd. Reservdelar. Bekantingen har någon slags fäbless för gamla bilar "Som man kan skruva själv!". Vackert i teorin, men hans praktiska kunskaper och handlag motsvarar inte hans teoretiska ambitioner... Han köpte t ex en Toyota Tercel från 80-talet. Det var ju fint som fan enligt honom! Skattebefriad, varannatårs-besiktning, lagom sliten så man slapp vara rädd om den (i praktiken rätt sunkig ), och så kunde man ju skruva själv eftersom det var "en gammal hederlig bil!"...
Det gick ju käpprätt åt helvete... Handbromskablaget var sönderrostat och det hölls naturligtvis INTE som reservdel på en 35 år gammal japsare. Fanns inte att få tag på i hela Europa tydligen... Skiten står numera på går'n bland ett halvdussin andra gamla "veteranbilar" han inte får gång på av liknande orsaker.

När det gäller din sista del om toyotan så är jag kanske inte så förvånad då jag själv aldrig ens hört talas om modellen och är ändå född på 70-talet så kanske inte den mest utbredda bilen som din kompis valde som projekt.

Ett batteri för solpaneler och ett batteri i en bil är samma sak då man ska kunna återanvända batterierna som suttit i bilar som då sen kan sättas hemma hos folk plus att man nu också på vissa modeller kan använda sin elbil som just ett batteri för huset.

Hinner tyvärr inte skriva mer just nu då jag måste dra iväg på jobb men återkommer i diskussionen.
Citera
2025-12-11, 08:04
Medlem
Citat:
Jag kopierar in hela svaret.
Frågan var hur mycket sverige skulle sänka sina utsläpp om alla dieselfordon tankade HVO100.

Kort svar — beroende på antaganden: någonstans mellan ~3,1 och ~9,8 miljoner ton CO₂ per år skulle kunna sparas om alla dieselfordon i Sverige körde på HVO100 istället för fossil diesel.

Nedan visar jag hur jag räknade + viktiga antaganden och begränsningar så du ser var osäkerheten kommer från.

Beräkning (sammanfattning)
• Använt uppgift: leveranser av diesel till vägsektorn ca 3,818 miljoner ton (2024). 
• Omräkning till volym: dieselens densitet ≈ 0,832 kg/l, vilket ger ≈4,589 miljarder liter diesel per år.
• Förbrännings-/tank-to-wheel-faktor: ≈2,68 kg CO₂ per liter diesel (vanligt använd omräkningsfaktor för fossilt diesel). 
• Det ger en ungefärlig total årlig CO₂-utsläpp från dieselförbränning på ≈12,3 miljoner ton CO₂/år om all diesel vore fossilt.

Olika scenarier beroende på HVO-typ (livscykelbesparingar)

HVO100s verkliga GHG-besparing jämfört med fossil diesel varierar kraftigt beroende på råvara och beräkningsmetod:
• Konservativt exempel (raps/konventionell råvara): studier visar besparingar runt ~25% i vissa väl-till-hjul (WtW/LCA) analyser. 
• 25% av 12,3 Mt → ≈3,07 miljoner ton CO₂ sparade/år.
• Vanligt uppgivet scenario (avfall/ustjämt foderolja — UCO/waste-HVO): många källor anger besparingar över 80–90% (RED II / vissa leverantörsberäkningar ger upp till ≈87–90% beroende på metod). 
• 80% av 12,3 Mt → ≈9,84 miljoner ton CO₂ sparade/år.
(du kan alltså få ett spann ≈3,1–9,8 Mt CO₂/år beroende på vilken HVO-råvara och livscykelmetod man räknar med).

Viktiga förbehåll och osäkerheter
1. Livscykelgräns: ovanstående sparingar blandar tank-to-wheel (förbränning) och väl-to-hjul/LCA-resultat. Vissa studier visar små TTW-skillnader (fordonets förbrukning påverkas marginellt) medan LCA-vinster kommer från råvarans ursprung (avfall vs jordbruksråvara). 
2. Råvaru-begränsningar: det finns inte obegränsat med avfalls-/restfetter; storskalig omställning till låga-emissions-HVO kan påverkas av tillgång och hållbarhetsregler (RED II, svenska reduktionsplikten, mm.). 
3. Indirekta effekter: om HVO framställs från odlingsbar mark (t.ex. raps) kan indirekta mark-/LUC-effekter minska netto-vinsten — därför är spannet stort. 
4. Andra föroreningar: HVO100 ger ofta lägre partiklar och lägre sot, ibland lägre CO/HC, medan effekten på NOₓ är mer varierande. Detta är en extra luftkvalitetsvinst utöver CO₂-beräkningen. 

Slutsats (enkelt formulerat)
• Om hela dieselanvändningen på vägarna byttes till HVO100 från framförallt avfalls-/restolja skulle Sverige kunna sänka utsläppen från vägdiesel med större delen (runt 80% eller ~9,8 Mt CO₂/år) — en mycket stor klimatvinst. 
• Om man istället använde HVO baserat på odlingsråvara som raps kan vinsten bli betydligt mindre (t.ex. ~25% → ~3,1 Mt CO₂/år). 

Tack!
Men det var en stor brasklapp! om bara avfalls/restolja användes så skulle naturligtvis utsläppen minska. För då räknar man inte med de CO2-utsläpp som uppstod när avfalls/restoljan skapades. Den är då som junfru Maria: Ren och obefläckad. Noll utsläpp för att framställa den, kanske lite-lite för att rena o transportera den.

Men enligt min mening är det ett JÄKLIGT oärligt sätt att räkna! Avfalls/restolja förorenar precis lika mycket när den framställs som vilken annan olja som helst. Det man säger är att man spar genom att återanvända den.
Titta istället på länken jag lade med.
Så mycket förorenar biodiesel och bioetanol.

Visserligen tycker jag att oljan ändå borde fasas ut, men när man argumenterar blir det lättare om man kör med riktiga siffror.
Att påstå att biodrivmedel löser problemet är lika mycket en lögn som att säga: "Invandring är lönsamt" och sedan peka på siffror som visar att invandring av tyska läkare och ingenjörer är lönsamt.
Citera
2025-12-11, 08:08
Medlem
Citat:
När det gäller din sista del om toyotan så är jag kanske inte så förvånad då jag själv aldrig ens hört talas om modellen och är ändå född på 70-talet så kanske inte den mest utbredda bilen som din kompis valde som projekt.
Bara ett exempel i mängden. Hans senaste bekymmer är en SAAB 900 "old generation" s a s. Någon pryl på den mekaniska insprutningen (!) han lyckades pilla sönder och inte får tag på...
Hade en annan bekant som för ett par år sedan behövde ett lyktglas / hela insatsen till en krockad Toyota Carina, tidigt 90-tal. Också helt omöjligt att få tag på. Fanns vare sig hos Toyota själva (svenska alltså), bildelssidorna eller ens begagnad på bildelsbasen.se!

Citat:
Ett batteri för solpaneler och ett batteri i en bil är samma sak då man ska kunna återanvända batterierna som suttit i bilar som då sen kan sättas hemma hos folk plus att man nu också på vissa modeller kan använda sin elbil som just ett batteri för huset.
Nej säger jag! Du jämför äpplen och päron. Allting beror på HUR batteriet är byggt och hur det i praktiken används! Du kan driva TV:n och diskmaskinen med 20 seriekopplade gamla blybatterier i källaren OCKSÅ om du känner för det! Fast inte lika effektivt...
LÄS PÅ hur det fungerar istället för alla dessa hitte på-argument som bara går ut på att svartmåla elbilar!
Citera
2025-12-11, 08:51
Medlem
Jag har en Volvo med D2, tamjefan den snålaste bilen jag någonsin suttit i. Tar mig hur långt som helst på en full tank och skatt/försäkring är absolut inte dyrt. Billigt med nya däck, 16", var femte år, osv osv.

Å den är gammal, men fungerar fortfarande.

jag undrar bara, hur många fungerande beggade elbilar kommer rulla om 20 år? Teslorna som byggs idag, hur kommer de fungera om 20 år? Många kör samma bil i många år, många köper 10-20 år gamla bilar. Man kan ha en 80-tals volvo eller japsare idag som fungerar, kommer elbilen någonsin ha en sådan lång hållbarhet?

Tänker man lite framåt så kanske elbilsintresset svalnar något va.
Citera
2025-12-11, 08:51
Medlem
Jag tror det är så enkelt som att intresset från dom som ännu inte köpt sin första elbil har svalnat, elbil är pisstrist men billigt och bekvämt. Har man doppat tårna och inte lagt valet på nån kines som inte funkar så kommer nog en överväldigande majoritet av elbilsförare fortsatt välja elbil.
Citera
2025-12-11, 09:11
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
För mycket problem med elbilar, det konstiga är att så många ändå väljer el.
Citera
2025-12-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
jag undrar bara, hur många fungerande beggade elbilar kommer rulla om 20 år?
Ja precis. Hur många begagnade elbilar kommer att rulla om 20 år? DET VET VI INTE! Elbilshatarna UTGÅR automatiskt ifrån att typ INGA kommer att göra det... Men tänk om en hel del faktiskt gör det då? Men sjunger på sista versen, som majoriteten av fossilbilarna faktiskt OCKSÅ gör rent statistiskt efter 20 år! Då blir tankeexperimentet ett helt annat...
Det är lite lustigt och smått patetiskt faktiskt... Elbilshatarna BÖRJADE med att kraxa om att elbilar minsann skulle bli "värdelösa" och batteriet paja efter "bara ett par år!". När det gått ett par år FORTSATTE de kraxa om att elbilar skulle bli värdelösa och batteriet paja "efter fem år!". När det gått fem år, vad tror ni hände då...? Självklart ändrade de sig och gapade om att elbilar blir värdelösa och batterierna pajar "efter bara tio år!" Nu när den moderna elbilen så sakteliga närmar sig tio års-strecket så börjar de skrika om att: "Jamen se tjuuuuugo år blir den då aaaldrig!!!"... Nä, men guess fucking what, din jävla Ford Mondeo är OCKSÅ ganska värdelös och sliten och inte värd att kosta på större reparationer efter 20 år och 40 000 mil! Och dessutom har den dragit typ 400 000 kr bara i soppapengar som ska läggas på notan och jämföras med elbilens TCO!

Så ja, hur många elbilar rullar om 20 år? Det vet vi fortfarande inte... Vi SITTER ju faktiskt med något slags "facit" i hand på vissa elbilar. BAB7's famösa Renault ZOE t ex. Ett mycket tråkigt exempel på dåligt konstruerad motor där det väl är i princip vetenskapligt bevisat att ett lager på rotoraxeln slits ut på 10 000 mil. Men samtidigt en solskenshistoria där batteriet gått prickfritt i över 32 000 mil och har 86 % i batterihälsa trots att han piskat det med laddning till 100 % i princip dagligen i åtta års tid!
Sådana fakta lär sig ju bilbranschen (förhoppningsvis...) något av, och kan plocka lärdom och sätta samman bättre bilar i framtiden. Ni vet typ det där gamla klassiska skämtet om att en riktigt bra bil har stolarna från SAAB, säkerhetstänket från Volvo och motorn från Mercedes! (Lite förlegad skämt numera kanske...)
Citera
2025-12-11, 23:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tack!
Men det var en stor brasklapp! om bara avfalls/restolja användes så skulle naturligtvis utsläppen minska. För då räknar man inte med de CO2-utsläpp som uppstod när avfalls/restoljan skapades. Den är då som junfru Maria: Ren och obefläckad. Noll utsläpp för att framställa den, kanske lite-lite för att rena o transportera den.

Men enligt min mening är det ett JÄKLIGT oärligt sätt att räkna! Avfalls/restolja förorenar precis lika mycket när den framställs som vilken annan olja som helst. Det man säger är att man spar genom att återanvända den.
Titta istället på länken jag lade med.
Så mycket förorenar biodiesel och bioetanol.

Visserligen tycker jag att oljan ändå borde fasas ut, men när man argumenterar blir det lättare om man kör med riktiga siffror.
Att påstå att biodrivmedel löser problemet är lika mycket en lögn som att säga: "Invandring är lönsamt" och sedan peka på siffror som visar att invandring av tyska läkare och ingenjörer är lönsamt.

Det gäller el också, är det från kolkraft så är det inte lika bra som om det är vattenkraft osv.
Att vi här i sverige har en hel del av de jordartsmetaller som behövs till tillverkning av batterier men alla försök att få börja bryta stoppas av miljöaktivister pga att det finns vissa risker med att bryta dessa och utsläppen skulle öka.
Men att sen säga att elbilar och batterier är grönt blir jävligt fel när jordartsmetallerna bryts i andra länder där man blundar för många av dessa utsläpp och risker.
Skulle vi bryta här i sverige så hade utsläppen från gruvorna varit mycket lägre och även säkerheten hade varit ljusår bättre men då skulle allt räknas till vårt konto.

Citat:
Bara ett exempel i mängden. Hans senaste bekymmer är en SAAB 900 "old generation" s a s. Någon pryl på den mekaniska insprutningen (!) han lyckades pilla sönder och inte får tag på...
Hade en annan bekant som för ett par år sedan behövde ett lyktglas / hela insatsen till en krockad Toyota Carina, tidigt 90-tal. Också helt omöjligt att få tag på. Fanns vare sig hos Toyota själva (svenska alltså), bildelssidorna eller ens begagnad på bildelsbasen.se!

Nej säger jag! Du jämför äpplen och päron. Allting beror på HUR batteriet är byggt och hur det i praktiken används! Du kan driva TV:n och diskmaskinen med 20 seriekopplade gamla blybatterier i källaren OCKSÅ om du känner för det! Fast inte lika effektivt...
LÄS PÅ hur det fungerar istället för alla dessa hitte på-argument som bara går ut på att svartmåla elbilar!

Ett batteri är fortfarande ett batteri och celler kan dö och även om du nu kan köra vidare med din tesla pga att den är rätt avsäkrad och konstruerad så kommer du ändå ha trasiga celler och sämre räckvidd. Att du kommer förespråka dina elbilar tills du dör är helt ok men jag anser fortfarande inte att tekniken är redo att ta över och det syns just på siffror att intresset för elbilar minskar.

Bara för att dina vänner inte kan hitta delar till sina gamla bilar så är det fortfarande möjligt att hålla igång dessa. Finns mängder med gamla bilar som körs runt på våra vägar under sommarhalvåret som överlevt mycket längre än vad de kanske borde göra. Många gånger är de dessutom i bättre skick än de var när de tillverkades.

Hade en släkting som renoverade gamla motorcyklar långt innan internet fanns och han åkte runt på olika samlarmarknader, loppisar och letade i motorcykeltidningar och fick ihop en gammal indian och en gammal trumph helt original. Är inte insatt i exakt modeller men vill man så går det men ibland kanske det inte räcker att söka på bildelsbasen och finns det inte så ger man upp.
Citera
2025-12-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ett batteri är fortfarande ett batteri och celler kan dö och även om du nu kan köra vidare med din tesla pga att den är rätt avsäkrad och konstruerad så kommer du ändå ha trasiga celler och sämre räckvidd.
Du är fortfarande omåttligt förtjust i att jämföra äpplen med päron... Du verkar fortfarande inte förstå att man kan konstruera ett "batteri" på olika sätt och vägrar tydligen att se skillnaden på enskilda celler, moduler, hela batteripack, olika batterikemier och olika applikationsområden och klumpar ihop allt och kallar det "batteri"... Jag orkar inte sitta och skriva en hel C-uppsats i batterikunskap för din skull. Särskilt inte om du ändå skiter fullständigt i det och fortsätter hata elbilar instinktivt...

Ja, du får försämrad kapacitet / räckvidd om en cell dör. Det skrev jag redan några inlägg längre upp... Grejen är att det är ungefär det som händer. Du kan fortsätta köra så. Om en spridare keckar igen på en modern fossilbil så mer eller mindre MÅSTE du ta tag i att reparera den!
Räckvidd är en ganska subjektiv preferens. Om du bara kör en max tio mil om dagen i normala fall så spelar den ingen större roll om räckvidden sjunker från 45 mil till 38... Det är DU som hela tiden sitter och överför DIN verklighet där du kör halva Sverige runt i jobbet på ANDRA människors förhållande till bilen.
Vilket för oss över på:
Citat:
Att du kommer förespråka dina elbilar tills du dör är helt ok men jag anser fortfarande inte att tekniken är redo att ta över och det syns just på siffror att intresset för elbilar minskar.
Nej, DU anser inte det. För DU kan av någon underlig anledning inte tänka dig att sätta bilen på snabbladdning när du käkar lunch och få en 40 - 50 friska mil till i batteriet! Vilket JAG anser är en ganska märklig inställning som inte är rationell utan känslomässigt styrd. Alltså just detta märkliga intensiva HAT mot elbilar istället för att inse att de faktiskt fungerar i vardagen.
SIFFRORNA i sig vore ju också lite intressant att kika närmare på. Tyvärr är det en låst artikel TS länkar till...
Ska vi rabbla siffror så har ju t ex våra grannländer Norge och Danmark letat sig över 90 % strecket på elbilarnas andel av nybilsförsäljningen på sista året! Och det säljs ju redan FLER rena elbilar och hybrider tillsammans än bensin och diesel sammanlagt även i Sverige.

Citat:
Bara för att dina vänner inte kan hitta delar till sina gamla bilar så är det fortfarande möjligt att hålla igång dessa. Finns mängder med gamla bilar som körs runt på våra vägar under sommarhalvåret som överlevt mycket längre än vad de kanske borde göra. Många gånger är de dessutom i bättre skick än de var när de tillverkades.

Hade en släkting som renoverade gamla motorcyklar långt innan internet fanns och han åkte runt på olika samlarmarknader, loppisar och letade i motorcykeltidningar och fick ihop en gammal indian och en gammal trumph helt original. Är inte insatt i exakt modeller men vill man så går det men ibland kanske det inte räcker att söka på bildelsbasen och finns det inte så ger man upp.
Det här har liksom ingenting med saken att göra. Visst finns det folk som renoverar gamla fordon till nyskick. Men VARDAGSÅKANDET är någonting helt annat. Finns ingen vid sina sinnens fulla bruk som kör en originalrenoverad Impala 64 till jobbet i saltslasket en gråmulen Januaridag...
Vilket år var förresten din Audi du åker dagligen i tillverkad sa du...?

Mina bekanta är gamla envisa gubbar (han med Carinan är dessutom död sedan några år tillbaka) som inte vill inse att tiden sprungit ifrån dem. Den där inställningen att det ska vara gamla enkla hederliga bilar man kan meka själv påminner en hel del om den oresonliga inställningen till elbilar hos vissa. Orealistisk, verklighetsförnekande och kommer att dö ut med dem...
Citera
2025-12-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ja precis. Hur många begagnade elbilar kommer att rulla om 20 år? DET VET VI INTE! Elbilshatarna UTGÅR automatiskt ifrån att typ INGA kommer att göra det... Men tänk om en hel del faktiskt gör det då? Men sjunger på sista versen, som majoriteten av fossilbilarna faktiskt OCKSÅ gör rent statistiskt efter 20 år! Då blir tankeexperimentet ett helt annat...
Det är lite lustigt och smått patetiskt faktiskt... Elbilshatarna BÖRJADE med att kraxa om att elbilar minsann skulle bli "värdelösa" och batteriet paja efter "bara ett par år!". När det gått ett par år FORTSATTE de kraxa om att elbilar skulle bli värdelösa och batteriet paja "efter fem år!". När det gått fem år, vad tror ni hände då...? Självklart ändrade de sig och gapade om att elbilar blir värdelösa och batterierna pajar "efter bara tio år!" Nu när den moderna elbilen så sakteliga närmar sig tio års-strecket så börjar de skrika om att: "Jamen se tjuuuuugo år blir den då aaaldrig!!!"... Nä, men guess fucking what, din jävla Ford Mondeo är OCKSÅ ganska värdelös och sliten och inte värd att kosta på större reparationer efter 20 år och 40 000 mil! Och dessutom har den dragit typ 400 000 kr bara i soppapengar som ska läggas på notan och jämföras med elbilens TCO!

Så ja, hur många elbilar rullar om 20 år? Det vet vi fortfarande inte... Vi SITTER ju faktiskt med något slags "facit" i hand på vissa elbilar. BAB7's famösa Renault ZOE t ex. Ett mycket tråkigt exempel på dåligt konstruerad motor där det väl är i princip vetenskapligt bevisat att ett lager på rotoraxeln slits ut på 10 000 mil. Men samtidigt en solskenshistoria där batteriet gått prickfritt i över 32 000 mil och har 86 % i batterihälsa trots att han piskat det med laddning till 100 % i princip dagligen i åtta års tid!
Sådana fakta lär sig ju bilbranschen (förhoppningsvis...) något av, och kan plocka lärdom och sätta samman bättre bilar i framtiden. Ni vet typ det där gamla klassiska skämtet om att en riktigt bra bil har stolarna från SAAB, säkerhetstänket från Volvo och motorn från Mercedes! (Lite förlegad skämt numera kanske...)

Jobbig text att läsa, med "elbilshatarna" och versaler mitt i allt. Min "fucking Ford Mondeo" finns inte, jag har aldrig haft en sådan. Jag har en 12 år gammal Volvo som gått omkring 25k mil och är UA varje år (hittils).

Jag har naturligtvis fått byta en hel del slitdelar, det finns ingen bil som är en investering på något sätt. Jag undrar bara lite framåt, kommer man kunna köpa en fullt fungerande elbil om 20 år, som rullat 25k och fortfarande fungerar och är UA?

jag menar min bil tar sig ju långt över 100 mil på en tank, det gjorde den som ny och det gör den fortfarande efter 12 år.
Citera
2025-12-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jag undrar bara lite framåt, kommer man kunna köpa en fullt fungerande elbil om 20 år, som rullat 25k och fortfarande fungerar och är UA?
Ja, förmodligen kommer man att kunna göra det. Den beryktade räckvidden kommer naturligtvis att vara kortare än när den såldes. För många människor kommer det inte att vara ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in