2026-09-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Var har du fått den villfarelsen ifrån? Vilka externa utredare har påverkat vårdens upphörande menar du? Och hur?

Vårdens upphörande är väldigt tydligt lagstyrd och har såvitt jag kan bedöma exakt noll med någon utredning att göra.

Det finns garanterat inget uppsåt från socialtjänsten som hel förvaltning att göra medvetet fel. Däremot kan enskilda personer drabbas av dåligt omdöme eller vara allmänt kass på sitt jobb. Det händer efter som det är människor.

Att man tar in externa utredare visar tydligt att man vill hitta eventuella fel och talar starkt emot kidnappningsnarrativet som finns i tråden.
Ursäkta men du måste läsa på innan du uttalar dig om det aktuella fallet... att återigen använda generella termer håller inte för att betraktas som seriös.. inte i min värld iaf..du blandar ihop praxis med lagar o när det passar så använder du generella arbetsmetoder som inte har med fallet Elsa att göra!! Nu har jag slut på ström i luren så jag kommer inte att svara!
Citera
2026-09-20, 19:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och det här vet du för att? Eller är det ett ”jag tycker” som saknas precis som vanligt i dina inlägg?

Det är fullständigt hysterisk humor när du påstår att du kan något om förvaltningsrätt och skriver sådan total rappakalja i tråden.

Ett par leriga gummistövlar förstår förmodligen mer om förvaltningsrättsliga spörsmål än det du uppvisar i tråden.

Hör du, Ugglan, istället för att bara gå till personangrepp och attackera mig kan du inte för en gångs skull förklara exakt vad som är fel i det jag faktiskt säger?!

Jag förklarar ju precis vad Lex Sarah är och vad det inte är. Men ni systemriddare har ju fått för er den helt vridna och felaktiga idén att IVO per automatik kopplas in så fort det görs en Lex Sarah-anmälan. Det stämmer ju helt enkelt inte!

Så här ser verkligheten ut:

Många anmälningar läggs ner efter första interna granskningen.

Många anmälningar leder till att man konstaterar ett missförhållande, varpå kommunen upprättar en intern handlingsplan (det kan handla om utbildning för personal som klantat till det, eller bättre internkontroll i chefsledet innan beslut klubbas).

Och var är din principfasthet, Ugglan? Varför sitter ni knäpptysta när er kompis Totius påstår att media hittar på alltihop?! Totius påstår på fullt allvar att SVT, Sveriges Radio och NA skulle ha suttit och tillverkat falska citat och hittat på en helt egen Lex Sarah-text! Det är ju en synnerligen grov anklagelse som förstås är helt osann.

Ingen av er systemriddare sa emot Totius när han spritsade ut den konspirationsteorin. I stället ger du dig på mig som är den enda i den här tråden som faktiskt förklarar hur Lex Sarah fungerar i verkligheten: som ett i huvudsak internt kvalitetsledningssystem där IVO oftast inte blandas in över huvud taget!

Sluta attackera budbäraren och bemöt sakfrågan i stället!
Citera
2026-09-20, 19:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Iom att man låter externa utredare göra det så kan man hoppas att det går rätt till denna gång.. trots allt externa utredare som såg till att LVU hävdes och ensolution rapporten var också externa utredare

Det är tyvärr ingen garanti för någonting, eftersom externa utredare är beroende av samma kommun ekonomiskt för vidare uppdrag. Om de är för hårda så får de inga fler uppdrag hos kommunen.
Citera
2026-09-20, 20:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
[...] Men ni systemriddare har ju fått för er den helt vridna och felaktiga idén att IVO per automatik kopplas in så fort det görs en [...]
Nej, ingen har sagt något sådant. Du visar att du inte förstår skriven text i inläggen. Det kan vara förklaringen till alla dina konstiga inlägg.

En rapport (som den som finns nu) leder till en utredning (som pågår nu) som kan leda till en Lex Sarah-anmälan vid allvarliga fel.
Citera
2026-09-20, 20:06
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Hör du, Ugglan, istället för att bara gå till personangrepp och attackera mig kan du inte för en gångs skull förklara exakt vad som är fel i det jag faktiskt säger?!

Jag förklarar ju precis vad Lex Sarah är och vad det inte är. Men ni systemriddare har ju fått för er den helt vridna och felaktiga idén att IVO per automatik kopplas in så fort det görs en Lex Sarah-anmälan. Det stämmer ju helt enkelt inte!

Så här ser verkligheten ut:

Många anmälningar läggs ner efter första interna granskningen.

Många anmälningar leder till att man konstaterar ett missförhållande, varpå kommunen upprättar en intern handlingsplan (det kan handla om utbildning för personal som klantat till det, eller bättre internkontroll i chefsledet innan beslut klubbas).

Och var är din principfasthet, Ugglan? Varför sitter ni knäpptysta när er kompis Totius påstår att media hittar på alltihop?! Totius påstår på fullt allvar att SVT, Sveriges Radio och NA skulle ha suttit och tillverkat falska citat och hittat på en helt egen Lex Sarah-text! Det är ju en synnerligen grov anklagelse som förstås är helt osann.

Ingen av er systemriddare sa emot Totius när han spritsade ut den konspirationsteorin. I stället ger du dig på mig som är den enda i den här tråden som faktiskt förklarar hur Lex Sarah fungerar i verkligheten: som ett i huvudsak internt kvalitetsledningssystem där IVO oftast inte blandas in över huvud taget!

Sluta attackera budbäraren och bemöt sakfrågan i stället!

Nej. Du försöker förklara vad din uppfattning gällande Lex Sarah är. Den skiter vi fullständigt i.

Vi grundar oss i den officiella beskrivningen och terminologin som vi har försökt visa för dig. Utan större framgång.
Citera
2026-09-20, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Var har du fått den villfarelsen ifrån? Vilka externa utredare har påverkat vårdens upphörande menar du? Och hur?

Vårdens upphörande är väldigt tydligt lagstyrd och har såvitt jag kan bedöma exakt noll med någon utredning att göra.

Det finns garanterat inget uppsåt från socialtjänsten som hel förvaltning att göra medvetet fel. Däremot kan enskilda personer drabbas av dåligt omdöme eller vara allmänt kass på sitt jobb. Det händer efter som det är människor.

Att man tar in externa utredare visar tydligt att man vill hitta eventuella fel och talar starkt emot kidnappningsnarrativet som finns i tråden.

Nu visar Ugglan på en helt enastående nivå av juridisk förvirring och bortförklaringar! Låt oss ta ner honom på jorden ordentligt:

"Vårdens upphörande har exakt noll med utredningar att göra": Vilket skämt! Hur i hela fridens namn tror Ugglan att ett LVU upphör?! Ramlar det ner från himlen?! Ett beslut om vårdens upphörande (LVU 21 §) bygger helt och hållet på det underlag och de utredningar som ligger på bordet!

När externa utredningar (som Ensolution-rapporten) och oberoende granskningar sågade socialtjänsthetens underlag vid fotknölarna och visade att det saknades laglig grund och påtaglig risk, då måste vårdinsatsen avbrytas. Att påstå att utredningar har "noll" med vårdens upphörande att göra är ju så förvaltningsrättsligt ignorant att klockorna stannar!

"Inget uppsåt... bara allmänt kass på sitt jobb" – Systemfelet blottat! Ugglan försöker släta över myndighetsövergrepp med att "folk kan vara lite kassa på sitt jobb". Men när "dåligt omdöme" hos enskilda handläggare och chefer leder till att ett sjukt barn totalisoleras, journaler mörkas och en hel familj krossas, då handlar det inte om "mänskliga misstag". Det handlar om ett systematiskt strukturfel och maktmissbruk där kontrollmekanismerna totalt havererade!

"Externa utredare talar emot kidnappningsnarrativet" – Ren historieförfalskning! Externa utredare togs inte in för att socialtjänsten "självmant ville hitta fel". De tvingades in för att media, visselblåsare och oberoende granskare satte så hård press att kommunen inte längre kunde mörka! Att de tvingades köpa ut chefer och ta in externa utredare bevisar ju inte att systemet "fungerade", det bevisar att haveriet var så totalt att det inte längre gick att dölja!

Ugglan sitter alltså och påstår att utredningar inte påverkar beslut och att miljöer där chefer köps ut bara handlar om "lite dåligt omdöme". Det är inget försvar, det är en ren kapitulation från sakargumenten!
Citera
2026-09-20, 20:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nej. Du försöker förklara vad din uppfattning gällande Lex Sarah är. Den skiter vi fullständigt i.

Vi grundar oss i den officiella beskrivningen och terminologin som vi har försökt visa för dig. Utan större framgång.

Problemet är att ni systemriddare helt missförstått vad Lex Sarah är och förstår inte vad som står i reglerna som Totius länkat.

Om IVO vore inblandade i varenda Lex Sarah-anmälan och utredning så skulle IVO bli helt igenkorkat med arbetsuppgifter som de inte klarat av.

Därför är det bara ALLVARLIGA missförhållanden som ska anmälas till IVO. Misssförhållanden hanteras internt inom kommunen.

Vården har ungefär samma princip för Lex Maria. Riktigt grova missförhållanden och livsfarliga misstag anmäls inte alltid som Lex Maria, utan hanteras internt med interna handlingsplaner.

Ni är helt enkelt inte läskunniga och förstår inte vad som står i era texter ni länkar till. Hade ni gjort det så hade ni skällt ut Totius som just nu sitter och blåljuger i tråden.
Citera
2026-09-20, 20:14
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Problemet är att ni systemriddare helt missförstått vad Lex Sarah är och förstår inte vad som står i reglerna som Totius länkat.

Om IVO vore inblandade i varenda Lex Sarah-anmälan och utredning så skulle IVO bli helt igenkorkat med arbetsuppgifter som de inte klarat av.

Därför är det bara ALLVARLIGA missförhållanden som ska anmälas till IVO. Misssförhållanden hanteras internt inom kommunen.

Vården har ungefär samma princip för Lex Maria. Riktigt grova missförhållanden och livsfarliga misstag anmäls inte alltid som Lex Maria, utan hanteras internt med interna handlingsplaner.

Ni är helt enkelt inte läskunniga och förstår inte vad som står i era texter ni länkar till. Hade ni gjort det så hade ni skällt ut Totius som just nu sitter och blåljuger i tråden.
De har inte missförstått. De har uppsåt att förvanska.

Alla källor säger att det är Lex Sarah.
Citera
2026-09-20, 20:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] att det saknades laglig grund och påtaglig risk [...]
Något sådant har inte visats. Det som visats är ett antal processuella fel, i allt väsentligt det som jag tog upp redan i april:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-09-20, 20:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, ingen har sagt något sådant. Du visar att du inte förstår skriven text i inläggen. Det kan vara förklaringen till alla dina konstiga inlägg.

En rapport (som den som finns nu) leder till en utredning (som pågår nu) som kan leda till en Lex Sarah-anmälan vid allvarliga fel.

Rapport och anmälan är samma sak, Totius! Fyra handläggare har anmält enligt Lex Sarah. Det är ren fakta, och uppgifterna är så allvarliga att de nu utreds.

Så här ser processen ut:

1.Anställd lämnar rapport/anmälan.

2. Kvalitetsutvecklaren utreder på djupet.

3. Utredningen avgör om det var inget, ett missförhållande (intern åtgärdsplan) eller ett allvarligt missförhållande (anmäls till IVO).

4. IVO-ärenden blir offentliga och drar till sig media, medan interna missförhållanden är lätta för kommunen att mörka.

Att anmälningarna inte ligger på IVO:s bord än betyder bara att processen utreds internt. Släpp dina lögner, Totius!
Citera
2026-09-20, 20:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De har inte missförstått. De har uppsåt att förvanska.

Alla källor säger att det är Lex Sarah.

ja det verkar som de sitter och vilseleder i denna tråd så att smutsen inte ska komma fram. Men det går ju inte så bra då de nu sitter och blåljuger ikapp för att få ihop sin sjuka logik.

Och hittar på helt egna regler för Lex Sarah, trots att jag citerat och förklarat reglerna. De verkar inte ens läsa dem.
Citera
2026-09-20, 20:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Ursäkta men du måste läsa på innan du uttalar dig om det aktuella fallet... att återigen använda generella termer håller inte för att betraktas som seriös.. inte i min värld iaf..du blandar ihop praxis med lagar o när det passar så använder du generella arbetsmetoder som inte har med fallet Elsa att göra!! Nu har jag slut på ström i luren så jag kommer inte att svara!

Det är bara cirkelresonemang de har kvar. Hänvisa till lagstiftarens intention som bevis för att det var rätt att totalisolera Elsa, när vi alla vet att det var totalt fel och rättsvidrigt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in