2026-09-19, 19:47
Medlem
Har du läst paragrafen i socialtjänstlagen som reglerar skyldigheten att göra en orosanmälan?
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Ok inte rent generellt men i detta fall... hon hade inga egna observationer att styrka sin orosanmälan med
Citera
2026-09-19, 19:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Vi andra förstår att du inte förstår vad som framgår av rapporten.
Du förstår ingenting. Du kan inte ens visa att LVU räddar barn. Och du är en lögnare.
Citera
2026-09-19, 19:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Har du läst paragrafen i socialtjänstlagen som reglerar skyldigheten att göra en orosanmälan?
Tillåter det att man ljuger i sin orosanmälan?
Citera
2026-09-19, 19:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ekstav kan inte ses som ett oberoende vittne. Att påstå det är lögn (eller så är man bara efterbliven)
Du skrev ju nyss att du tycker han är opartisk tills jag har visat motsatsen. Och kurt-sunes analys har verkligen visat vilken dålig människa jag varit som tänkt så dumma tankar om läkaren. Jag ska försöka bli en bättre människa, även om det kan bli svårt för mig.

Tänk nu på vad kurt-sune skrev: ”En läkares hela yrkesroll och legitimation bygger på objektivitet, vetenskap och beprövad erfarenhet och inte på att vara "partisk" för sin egen skrivbordshypotes!”
Citera
2026-09-19, 19:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du skrev ju nyss att du tycker han är opartisk tills jag har visat motsatsen. Och kurt-sunes analys har verkligen visat vilken dålig människa jag varit som tänkt så dumma tankar om läkaren. Jag ska försöka bli en bättre människa, även om det kan bli svårt för mig.

Tänk nu på vad kurt-sune skrev: ”En läkares hela yrkesroll och legitimation bygger på objektivitet, vetenskap och beprövad erfarenhet och inte på att vara "partisk" för sin egen skrivbordshypotes!”
Men snälla. Du är så himla löjlig.

Ekstav är inte oberoende vittne. Du hänger upp dig på ett stavfel eller plockar en text ur sitt sammanhang.

Du ljuger och hycklar när du säger att Ekstav är opartisk.
Citera
2026-09-19, 19:58
Medlem
Ärligt talat. Tror du på allvar att LVU inte räddar barn. Tror du på allvar att vi skulle ha kvar lagstiftningen om den inte räddar barn?
Citat:
Du förstår ingenting. Du kan inte ens visa att LVU räddar barn. Och du är en lögnare.
Citera
2026-09-19, 19:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ärligt talat. Tror du på allvar att LVU inte räddar barn. Tror du på allvar att vi skulle ha kvar lagstiftningen om den inte räddar barn?
Det är väldigt enkelt: visa oss att lvu idag räddar fler barn än vad det fördärvar.

Om det inte gör det, vad för nytta gör det då? Enda siffrorna jag hittar är att fler barn dör och våldtas pga det.
Citera
2026-09-19, 20:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men snälla. Du är så himla löjlig.

Ekstav är inte oberoende vittne. Du hänger upp dig på ett stavfel eller plockar en text ur sitt sammanhang.

Du ljuger och hycklar när du säger att Ekstav är opartisk.
OK, du skrev fel. Men jag säger ju att Ekstav är partisk. Det är kurt-sune som skrivit (fetat av mig):
Nu har ju Totius snurrat till det för sig så till den milda grad att det börjar bli genant!

Att påstå att en läkare är "partisk till sin egen professionella bedömning" är ju ett rent språkligt och logiskt haveri! En läkares hela yrkesroll och legitimation bygger på objektivitet, vetenskap och beprövad erfarenhet och inte på att vara "partisk" för sin egen skrivbordshypotes!

[…]
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-09-19, 20:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
OK, du skrev fel. Men jag säger ju att Ekstav är partisk. Det är kurt-sune som skrivit (fetat av mig):
Nu har ju Totius snurrat till det för sig så till den milda grad att det börjar bli genant!

Att påstå att en läkare är "partisk till sin egen professionella bedömning" är ju ett rent språkligt och logiskt haveri! En läkares hela yrkesroll och legitimation bygger på objektivitet, vetenskap och beprövad erfarenhet och inte på att vara "partisk" för sin egen skrivbordshypotes!

[…]
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Men snälla vännen. Du säger att man kan lite på Ekstav för att han omöjligen kan ljuga och Bodströms ord kan man avfärda pga partiskhet.

Vilken usel lite lögnare du är. Det är som när du ljög om att IVO-anmälan kom in medans Elsa var omhändertagen när de kom in när Victoria fortfarande hade sitt LSS uppdrag. Och hur du hycklar om att vården inte har samma krav att anmäla Victoria över misskött LSS samtidigt som du hårt klankar ned på Victoria för att du anser att hon inte anmälde tidigt nog.

Du är ful i ditt sätt att argumentera. Du ljuger. Du hycklar. Du bölar. och du havererar. Ta nu och håll käften och gör det du har sagt att du skulle göra typ sjuttielva gånger och ta och lämna tråden nu.
Citera
2026-09-19, 20:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och så ser det ut eftersom det är en skyddslagstiftning. Det förstår nog alla utom typ tre personer i tråden.

Ja, men hela ditt argument förutsätter ju att det faktiskt finns en reell fara att skydda barnet ifrån!

Om den faran inte existerar och skyddslagstiftningen tillämpas felaktigt, så är det ju inte ett "skydd" längre då skadas barnet för livet i stället för att skyddas!

Det du för fram är ett skolboksexempel på ett desperat cirkelresonemang, där du blint hänvisar till en lagstiftning som vi idag med facit i hand VET har tillämpats helt felaktigt!

Men visst... upplys oss gärna: Vad i helvete skulle den där påstådda "faran" ha varit?!

Det finns ju absolut ingenting i underlagen som pekade i riktningen att Elsas mamma var farlig för sitt barn! Snarare var det ju precis tvärtom: hon var den enda som faktiskt försökte rädda sitt barn från en vårdgivare som behandlade Elsa felaktigt!

Sluta gömma dig bakom cirkelresonemang om lagens bokstav när själva grundförutsättningen för ingripandet saknade all förankring i verkligheten!
Citera
2026-09-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ja det har jag men hur menar du att hennes anmälan om att Victoria ska föra in gifter i Elsas infartt ska kunna legitimeras som oro ... Det är en hypotes inget annat, ingen oro med juridisk bärighet...
Senast redigerad av VildHasse5 2026-09-19 kl. 20:34.
Citera
2026-09-19, 20:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja, LVU både kan rädda och skada barn, men när det tillämpas felaktigt så skadas barn för livet! Och barn som fastnar i den här karusellen mår sällan bra, eftersom de precis som Elsa flyttas runt som ett jävla paket mellan olika adresser!

Rent generellt är den svenska LVU-hanteringen en skam för vårt land! Barn far illa i ett system där det i princip helt saknas extern insyn och oberoende granskning.

Barn betraktas inte ens som människor i det här maskineriet, utan de blir snarare en byråkratisk produkt som slussas runt mellan olika familjehem, HVB-hem och SiS-institutioner. Barnens hela biologiska och trygga nätverk klipps av slentrianmässigt, och de får nästan aldrig stanna på samma plats.

Inga barn i hela världen mår bra av ett sådant ryckigt och rotlöst liv! Så sitter för i helvete inte i tråden och förhärliga LVU när all forskning pekar åt exakt samma håll: felaktiga och långvariga placeringar förvärrar situationen och skapar ännu värre trauma och sociala problem längre fram: problem som socialtjänsten sedan tvingas slösa ännu mer resurser på att hantera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in