2026-08-19, 14:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag har för mig att det gällde gastrostomi , om total näring ges på det sättet så blir ätande via mun mer eller mindre omöjligt eftersom magsäcken signalerar mätt
Vad vi vet är att det är insatser som vården rekommenderat, inte begärts från mamman.

Nu har de insatserna avvecklats.
Citera
2026-08-19, 14:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ännu ett nonsensinlägg helt utan substans från dig. Det räcker inte att du påstår att det finns bevis. Du måste visa bevisen. Men de ”bevis” du upprepat maler om finns inte.

Det enda som kan bevisa att de angivna skälen för fortsatt omhändertagande var fel är att föräldrarna (som också var personliga assistenter) visar att de gett adekvat dokumentation till vården för att rapportera matintag och beskriva Elsas mående samt rapportera eventuella avvikelser.
Du är den som gör en massa nonsensinlägg.
Citera
2026-08-19, 14:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du är den som gör en massa nonsensinlägg.
OK, låt oss reda ut detta. Visa något eller några inlägg av mig som du tycker är nonsens och motivera varför. Jag lovar då att förtydliga och motivera det som du nu tycker är nonsens.
Citera
2026-08-19, 14:33
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Vad vi vet är att det är insatser som vården rekommenderat, inte begärts från mamman.

Nu har de insatserna avvecklats.

Som alltid påtalats, vad hade vården för val utifrån symtombilden som presenterades för den?

När symtomen har lindrats så ska givetvis insatserna bort.

Hur kan detta vara oklart vid detta laget?
Citera
2026-08-19, 14:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
OK, låt oss reda ut detta. Visa något eller några inlägg av mig som du tycker är nonsens och motivera varför. Jag lovar då att förtydliga och motivera det som du nu tycker är nonsens.
Det här är ett nonsensinlägg. Du har massvis med dessa.

Traden handlar om att bli kvitt med mig och Kurt för dig nu.
Citera
2026-08-19, 14:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ännu ett nonsensinlägg helt utan substans från dig. Det räcker inte att du påstår att det finns bevis. Du måste visa bevisen. Men de ”bevis” du upprepat maler om finns inte.
Bara för att du konsekvent vägrar att läsa externa utredningar, information från visselblåsare, JO-anmälningar, Lex Sarah-anmälningar och vad Centrum för rättvisa faktiskt skriver, så betyder inte det att bevisen saknas. Det betyder bara att du har struntat i att ta till dig den nya informationen.

Det är ju själva definionen av en intellektuell kollaps: att sitta och skrika att det saknas belägg samtidigt som du aktivt blundar för de mest centrala och oberoende granskningshandlingarna i hela ärendet.

Du och "doktorn" klänger er fast vid ett inaktuellt, underkänt beslutsunderlag från starten, helt enkelt för att det nya underlaget svart på vitt bevisar att hela myndighetsingripandet var ett haveri.

Att aktivt ignorera källor gör dig inte påläst. Det gör dig bara blind för sanningen.

Citat:
Det enda som kan bevisa att de angivna skälen för fortsatt omhändertagande var fel är att föräldrarna (som också var personliga assistenter) visar att de gett adekvat dokumentation till vården för att rapportera matintag och beskriva Elsas mående samt rapportera eventuella avvikelser.

....Enligt en inaktuell dom. = cirkelsnurreargument.
Citera
2026-08-19, 14:34
Medlem
Citat:

Nej så är det inte socialtjänsten skulle ha utrett och analyserat dom psykiska konsekvenserna både för Elsa och föräldrarna det gjorde man inte, det framgår i kritiken från den externa utredaren.. det är en aspekt som hela tiden faller undan för diskussion om droppet... du bedriver mer en omvänd bevisbörda... vilket ofta sker i våra domstolar men det är ändå inte förenligt med vad lagen säger bara för att domstolarna praktiserar det
Citera
2026-08-19, 14:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Som alltid påtalats, vad hade vården för val utifrån symtombilden som presenterades för den?

När symtomen har lindrats så ska givetvis insatserna bort.

Hur kan detta vara oklart vid detta laget?
Man gör inte sådana ingrepp enbart på inrapporterad symptom.

Enligt mamman och vad som stöds av Kaliber så var vården tvungna att övertala mamman om att gå med på ingreppen.
Citera
2026-08-19, 14:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Vad förväntar du dig att socialtjänsten ska ”erkänna” vid felaktiga placeringar? Finns det något exempel när socialtjänsten gjort detta?

Ska de erkänna fel? Du förstår att det är en statlig prestige förlust.

Det är en AI-bot. Vartenda inlägg följer ungefär samma mönster.. Och allt går ut på att släta över det mest brutala övergreppet en kommuns socialtjänst kan begå.

Inget att bry sig om. Bara tragiskt att någon försöker släta över det här brutala övergeppet mot ett stackars barn på ett "vänligt" sätt. Vidrigt är det.
Citera
2026-08-19, 14:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det här är ett nonsensinlägg. Du har massvis med dessa.

Traden handlar om att bli kvitt med mig och Kurt för dig nu.
OK, så när jag ber dig motivera det du påstår så menar du att det är nonsens?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bara för att du konsekvent vägrar att läsa externa utredningar, information från visselblåsare, JO-anmälningar, Lex Sarah-anmälningar och vad Centrum för rättvisa faktiskt skriver, så betyder inte det att bevisen saknas. Det betyder bara att du har struntat i att ta till dig den nya informationen.
Jag har läst allt och jag vet därför att de ”bevis” du pratar om inte finns. Och det är givetvis därför du inte kan visa dem.
Citera
2026-08-19, 14:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
OK, så när jag ber dig motivera det du påstår så menar du att det är nonsens?

Du härleder inte dina påståenden. Det enda du gör nu är att säga att allt vi säger är fel oavsett.

Bara senast nu sa du att det inte fanns någon anklagelse om barnmisshandel som LVU;ut var baserat på.

Lär dig att gå vidare.
Citera
2026-08-19, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag har läst den externa granskningen, och det är just därför jag inte tycker att man ska tillskriva den slutsatser som granskaren själv inte drar.

Granskningen innehåller mycket allvarlig kritik mot socialtjänstens handläggning, dokumentation, proportionalitetsbedömning, föräldrabedömningar, nätverksanalys och uppföljning. Det ifrågasätter jag inte.

Men jag kan inte hitta att granskaren slår fast att förutsättningarna för LVU saknades, att LVU ”bevisligen var felaktigt” eller att placeringen var ett ”myndighetsövergrepp”. Tvärtom konstateras att det var korrekt att inleda utredning utifrån allvaret i de två orosanmälningarna från olika sjukhus.

Det finns dessutom en viktig begränsning i granskningen. Den ursprungliga analysen gjordes utifrån de dokument som granskaren hade fått tillgång till. Först därefter presenterades ett arbetsmaterial för berörda tjänstepersoner, som fick lämna synpunkter som lades in som tillägg i slutversionen. Där uppgav socialtjänsten bland annat att agerandet föregåtts av många och långa diskussioner mellan mottagnings- och utredningsenheten. Granskaren påpekar samtidigt att hen inte fått del av den bedömning där detta enligt socialtjänsten dokumenterats.

Det gör inte de konstaterade bristerna mindre allvarliga. Men brister i handläggningen och frågan om de materiella förutsättningarna för LVU förelåg är inte exakt samma sak.

Om den nya information du hänvisar till innehåller bevis för att själva LVU saknade grund är jag absolut intresserad av att läsa det. Visa gärna vad du syftar på konkret. Det är betydligt lättare att diskutera sakfrågan än att bara konstatera att den som inte drar samma slutsats ”inte har läst”.

Då var det dags igen för samma AI-snömos för att till varje pris skydda Örebro kommuns socialtjänst och försöka snacka bort deras brutala övergrepp på ett sjukt barn och dess barn.

Notera mönstret:

Det är samma avledningsmanövrar i vartenda inlägg....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in