2025-12-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det framställs i radioavsnitten som att det är läkarna som gjort fel och gett otillräcklig näringslösning men faktum är att näringslösningen skulle utgöra 40% av flickans näringsintag och resten skulle mamman tillgodose genom vanlig mat - vilket hon inte gjorde. Att mamman inte skulle fattat att samma mängd av näringslösning som dottern fått vid 2 års ålder inte skulle utgöra hela näringsbehovet för flickan när hon fyllt 8 år visar på att mamman antingen inte är kapabel till förnuftigt tänkande eller att hon medvetet gett flickan mindre näring för att hålla henne sjuk.
Du har ingen aning om vad vården sagt till mamman eller uppmanat henne att göra - men å andra sidan känns det för de flesta föräldrar som en självklarhet att samma mängd näring som ungen fått som tvååring inte räcker när hon är åtta!
Det mamman "låg på sjukvården så hårt om" var att de skulle skriva en remiss till Sahlgrenska så att ungen skulle få tjocktarmen bortopererad helt i onödan.

Så, du vet ingenting om fallet mer än vad media basunerar ut. Du kanske ska ta och tona ned din propaganda lite?
Du har inte heller någon som helst aning om vad vården har ordinerat till flickan, så varför sprida dynga i denna tråd?
En flaska "näringslösning" två gånger om dagen räcker för en åttaåring. Ofta är det också så att läkarna många gånger inte vet hur dessa näringslösningar fungerar, bla. vid ovanliga tarmsjukdomar eller kasseinallergi. De flesta av dessa lösningar innehåller kassein som en del barn inte tål, vilket gör att barn rasar i vikt fastän de äter enligt ordination.

Citat:
Att man noga kontrollerar flickans nedtrappning av näringslösning och upptrappning av mat kan vi utgå ifrån. Tror knappast att vården bara släpper flickan för att hon fått en annan placering och socialen kommer också kontrollera hennes tillvaro så att det funkar. Det är ingen som säger att allting nu är rosenrött men man kan vara glad för att flickan slapp operera bort tjocktarmen och att hon får chansen att äta normal mat och inte heller får de alltför starka medicinerna som mamman valde att ge henne så att hon blev illamående och orkeslös.
Om flickan nu får mer energi att orka skolgången och hitta vänner så är detta otroligt betydelsefullt för hela hennes fortsatta liv.

Jag brukar anklagas för att vara naiv på det här forumet, men du är ju mer naiv än vad jag någonsin kan vara...
Tror du verkligen att ett jourhem har kompetensen eller ens förståndet att kontrollera någonting?
Vården släpper inte flickan, men fosterhemmet och socialtjänsten gör! Barnet är placerat, punkt. Nu kan socialhandläggaren somna om. I över 80% av placeringarna besöker inte ens socialhandläggaren barnet var sjätte månad som det står i LVU. Det är väl läkarna som ordinerar läkemedel, inte mamman... Varken jourhem eller fosterhem har HSL, så du har ingen aning om hur de administrerar flickans läkemedel.

Citat:
Flickan svalts av sin mamma. Hon gav henne för lite näringslösning, i princip ingen mat trots att hon var kapabel att äta och hon proppade i ungen starkare mediciner än hon ordinerats - detta ledde till att flickan blev svag, illamående och inte orkade skolan mer än sporadiskt. Mamman propsade på att vården skulle se till att barnets tjocktarm opererades bort vilket skulle leda till men för livet.
Vilken TUR att vården tog tag i saken innan det var försent och såg till att flickan fick bättre omsorg så att hon nu kan äta normala portioner och orka med skolan där hon kan få en utbildning för livet och hitta ett socialt liv med kompisar! Detta tycker jag absolut är för barnets bästa! Att DU inte tycker det och bara fastnat i en besatthet är ditt problem. Sluta skriv till mig tack.

Barnet hade en medfödd tarmsjukdom. Då är det rimligt att man opererar för att justera och eventuellt även sätta in stomi, kateter etc. Ibland är det även rimligt att operera bort en del av tarmarna. Detta är inget som mamman kan avgöra, utan det är läkarna som tar detta beslut.

Åter igen har du ingen som helst aning om barnet får bättre omsorg i ett jourhem än hon sin biologiska familj. Statistik, som vi har diskuterat flera gånger, talar för att flickan inte kommer att få en bra framtid i fosterhemmet, om hon ens överlever jourhemmet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalaset55
Gud vad mycket dravel i tråden.

Detta rör sig som ett solklart fall av Münchhausen by proxy/ barnmisshandel genom ombud.
Flicka föds en ovanlig tarmsjukdom. (Pipo). Denna diagnos är svår att ställa och diagnosen kan påminna om andra likartade sjukdomar.
Hur ska de förklaras?

Ja, Kalaset... Hur ska din tes förklaras?
Ett mycket stort kriterium för MBP är att barnet defakto är FRISKT!
Flickan är ju född med en tarmsjukdom!

Det här fallet liknar ett annat fall där en mor sökte vård för sin EP-sjuke son. Men en läkare ansåg att sonen inte led av EP och anmälde modern för MBP. Soc placerade ungen i tre jourhem, vars alla var kraftigt olämpliga. socialtjäänsten ansåg att barnet absolut inte hade någon EP utan det var modern som hittade på. Lång historia kort dog barnet i ett rum i sitt fjärde jourhem efter 10 minuter lång kramp (efter ett liv med misshandel och sexuellt utnyttjande i tre jourhem och många långvariga kramper....).

Man häpnas av att socialomsorgen inte lär sig av sina dödliga misstag.
Citera
2025-12-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Visa oss vart i programmet de säger det.

Jag tolkade det som att det var mamman som gett flickan starkare mediciner för att det är så smärtsamt för henne att tömma tarmen att hon ville skynda på förloppet men när jag går tillbaka uttrycks det så luddigt att man inte fattar vem det är som gett dem, om det är vården eller mamman.
Citera
2025-12-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den ansvarige läkaren har, som sagt, själv medgett att det varit fel under många år och att hon bara fått 40 % näring istället för full näring.

Nej, jag tycker att programmet medvetet gör det hela extremt luddigt där så att det inte framgår exakt vad det är som blivit fel. Flickan fick ju näringslösning redan som väldigt liten och det framgår inte vilka papper under vilken tidpunkt som egentligen innehåller vilken information och vad det är läkaren har skrivit under. Detta hade varit långt mer intressant att få reda på än att lyssna på alla ointressanta beskrivningar om hur pappan en gång åkte till Liseberg med flickan och att hon har lego i sitt rum!
Citera
2025-12-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Säger reportern att mamman har gjort detta eller att hon anklagas för att ha gjort detta den i vårdansökan som getts in?

En viss skillnad.

Nä, jag tolkade det som att mamman gett flickan starkare mediciner för att hon ska kunna tömma tarmen och att hon gjort detta för att det är så smärtsamt för dottern att hon ville skynda på förloppet men när jag lyssnade igen säger de bara att "flickan fått" starkare mediciner än ordinerat men det är luddigt vem som gett dem, vårdpersonalen eller mamman. Hela avsnittet är medvetet otydligt på de punkter som verkligen är viktiga men har långa beskrivningar kring leksaker och annat. Det hade ju t.ex. varit jätteintressant att få reda på vad mamman faktiskt skrev i sitt 21 sidor långa klagobrev till vården eller att få lyssna på inspelningarna mamman gjort i bilen med dottern m.m. Men jag utgår ifrån att detta inte är något som framställer mamman i god dager och därför väljer reportern att utelämna dessa delar i "granskningen".
Citera
2025-12-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är många som har exakt samma upplevelse och jobbar du själv inom soc är du väl medveten om hur fusket går till bakom domstolarnas och nämndernas ryggar. Du sprider en massa dynga som inte har så mycket med verkliga förhållanden att göra. Frågan är varför?

Hur mycket håller du dig själv till ämnet? Du verkar ju inte ens lyssnat på programmet och tagit till dig av informationen, utan slår direkt bakut och hävdar att det är vinklat. Och det är ju precis vad soc barnutredningar är... to the extreme.

Nä, jag arbetar inte inom soc och jag har skrivit på flera ställen att jag har lyssnat på avsnitten men du är så uppe i dig själv och din agenda att du ignorerar vad jag och andra säger när vi är källkritiska. Jag tycker det är fel att göra en vinklad "granskning" som har avsikten att framställa det som att socialen tar barn från deras föräldrar på lösa grunder.
Både mamman och styvpappan är dock utbildade socionomer så om man ska utgå ifrån dina fördomar borde just de vara helt inkompetenta och oförmögna att se vad som är bäst för ett barn.
Citera
2025-12-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det här är helt fel. Flickan har inte alls blivit utsatt för någon medveten svält av mamman. Hon har fått alldeles för lite energi i sig pga att vården inte informerade mamman om att hon kunde äta vanlig mat och att näringsdroppet var alldeles för lite energi, vilket förklarar varför flickan var så trött.. Det kan hon lika gärna göra i det egna hemmet. Således är placeringen rent vanvettig

Du kan inte kräva att mamman ska veta sådant här. Det är vården som ska tala om för henne vad som gäller med kosten, hur mycket hon ska äta och att hon kan äta vanlig kost.

Den här flickan får inte ens träffa sin egna syskon. Och det tycker du är bra? I sådana fall varför? Hur kan man tycka att det är bra att isolera ett barn på detta sjuka sätt. Då är man ju inte frisk i huvudet.

Barnets bästa säger du att inte ens få träffa sina egna syskon.. OMG vad sjuka ni är. Experimentera med era egna barn istället för andras!.

Orkar inte läsa fler av dina inlägg. Jag tycker det är sjukt beteende av dig att sitta på Flashback och ösa ur dig ogrundat hat mot socialen i inlägg efter inlägg efter inlägg. Du är besatt.
Citera
2025-12-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så, du vet ingenting om fallet mer än vad media basunerar ut. Du kanske ska ta och tona ned din propaganda lite?
Du har inte heller någon som helst aning om vad vården har ordinerat till flickan, så varför sprida dynga i denna tråd?
En flaska "näringslösning" två gånger om dagen räcker för en åttaåring. Ofta är det också så att läkarna många gånger inte vet hur dessa näringslösningar fungerar, bla. vid ovanliga tarmsjukdomar eller kasseinallergi. De flesta av dessa lösningar innehåller kassein som en del barn inte tål, vilket gör att barn rasar i vikt fastän de äter enligt ordination.

Jag brukar anklagas för att vara naiv på det här forumet, men du är ju mer naiv än vad jag någonsin kan vara...
Tror du verkligen att ett jourhem har kompetensen eller ens förståndet att kontrollera någonting?
Vården släpper inte flickan, men fosterhemmet och socialtjänsten gör! Barnet är placerat, punkt. Nu kan socialhandläggaren somna om. I över 80% av placeringarna besöker inte ens socialhandläggaren barnet var sjätte månad som det står i LVU. Det är väl läkarna som ordinerar läkemedel, inte mamman... Varken jourhem eller fosterhem har HSL, så du har ingen aning om hur de administrerar flickans läkemedel.

Barnet hade en medfödd tarmsjukdom. Då är det rimligt att man opererar för att justera och eventuellt även sätta in stomi, kateter etc. Ibland är det även rimligt att operera bort en del av tarmarna. Detta är inget som mamman kan avgöra, utan det är läkarna som tar detta beslut.

Åter igen har du ingen som helst aning om barnet får bättre omsorg i ett jourhem än hon sin biologiska familj. Statistik, som vi har diskuterat flera gånger, talar för att flickan inte kommer att få en bra framtid i fosterhemmet, om hon ens överlever jourhemmet.

Ja, Kalaset... Hur ska din tes förklaras?
Ett mycket stort kriterium för MBP är att barnet defakto är FRISKT!
Flickan är ju född med en tarmsjukdom!

Det här fallet liknar ett annat fall där en mor sökte vård för sin EP-sjuke son. Men en läkare ansåg att sonen inte led av EP och anmälde modern för MBP. Soc placerade ungen i tre jourhem, vars alla var kraftigt olämpliga. socialtjäänsten ansåg att barnet absolut inte hade någon EP utan det var modern som hittade på. Lång historia kort dog barnet i ett rum i sitt fjärde jourhem efter 10 minuter lång kramp (efter ett liv med misshandel och sexuellt utnyttjande i tre jourhem och många långvariga kramper....).

Man häpnas av att socialomsorgen inte lär sig av sina dödliga misstag.

Orkar inte läsa dina inlägg. Det är du själv som svävar ut i en massa oväsentligheter där du tar upp andra fall istället för att fokusera på detta fallet. Detta gör du eftersom du är oförmögen att se klart på ett enskilt fall eftersom du redan har bestämt dig för att socialtjänsten alltid gör fel.
Att inte inse att det finns en massa uppgifter och fakta från vårdens och socialens sida som inte redovisas i "granskningen" men ändå vara helt övertygad om att de gjort helt fel visar på en bristande förmåga till objektivt tänkande.
Citera
2025-12-16, 09:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nä, jag tolkade det som att mamman gett flickan starkare mediciner för att hon ska kunna tömma tarmen och att hon gjort detta för att det är så smärtsamt för dottern att hon ville skynda på förloppet men när jag lyssnade igen säger de bara att "flickan fått" starkare mediciner än ordinerat men det är luddigt vem som gett dem, vårdpersonalen eller mamman. Hela avsnittet är medvetet otydligt på de punkter som verkligen är viktiga men har långa beskrivningar kring leksaker och annat. Det hade ju t.ex. varit jätteintressant att få reda på vad mamman faktiskt skrev i sitt 21 sidor långa klagobrev till vården eller att få lyssna på inspelningarna mamman gjort i bilen med dottern m.m. Men jag utgår ifrån att detta inte är något som framställer mamman i god dager och därför väljer reportern att utelämna dessa delar i "granskningen".
Citat:
Nej, jag tycker att programmet medvetet gör det hela extremt luddigt där så att det inte framgår exakt vad det är som blivit fel. Flickan fick ju näringslösning redan som väldigt liten och det framgår inte vilka papper under vilken tidpunkt som egentligen innehåller vilken information och vad det är läkaren har skrivit under. Detta hade varit långt mer intressant att få reda på än att lyssna på alla ointressanta beskrivningar om hur pappan en gång åkte till Liseberg med flickan och att hon har lego i sitt rum!
Det är inte otydligt eller luddigt. Redan från början hade flickan svåra problem och smärtor och hon fick både stomi och droppmatning för att överleva. När hon blev äldre uppstod de problem med orkeslöshet som ledde till orosanmälan. Problemen berodde uppenbarligen på att vården felbehandlat flickan med alldeles för lite näring under många år.

Att du på detta sätt försöker misstänkliggöra mamman, familjen och media är genuint vidrigt och du borde skämmas.
Citera
2025-12-16, 09:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag tolkade det som att det var mamman som gett flickan starkare mediciner för att det är så smärtsamt för henne att tömma tarmen att hon ville skynda på förloppet men när jag går tillbaka uttrycks det så luddigt att man inte fattar vem det är som gett dem, om det är vården eller mamman.
Du passar du nog utmärkt som SOC-tant.

Finns inte en chans att en vettig människa hade gjort den tolkningen.
Citera
2025-12-16, 09:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är inte otydligt eller luddigt. Redan från början hade flickan svåra problem och smärtor och hon fick både stomi och droppmatning för att överleva. När hon blev äldre uppstod de problem med orkeslöshet som ledde till orosanmälan. Problemen berodde uppenbarligen på att vården felbehandlat flickan med alldeles för lite näring under många år.

Att du på detta sätt försöker misstänkliggöra mamman, familjen och media är genuint vidrigt och du borde skämmas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du går rakt emot överläkarens bedömning.
Jag förstår inte vad du får för dig att ljuga och smutskasta mamman på det här viset men det är väldigt vidrigt gjort av dig.

"Min främsta poäng detta är ett rättsligt övergrepp. På grund utav en mycket dålig och okunnig utredning. Det här är föräldrar som verkligen har kämpat för sitt barn och ställt mycket rimliga krav på sjukvården." - ÖL Bengt Erikson (del 3 ca 8:50)
Programmet är glasklar i sin beskrivning, föräldrarna är inga munch-psykopater och har kämpat hårt för sitt barn. Sådan fruktansvärd situation de utsatts för nu.

Bengt Erikson är korrekt om hur det ser ut. Uppsala straffade mamman för att hon ifrågasatte deras kompetens och de förtjänar fängelse på grund av det.

Vi kan inte ha ett samhälle som kan ta barn ifrån deras föräldrar på det här viset.
Citera
2025-12-16, 09:29
Medlem
Citat:

Jo, jag tycker att det är väldigt luddigt och otydligt. Och om det vore så enkelt att det är vården som ligger bakom allt skulle flickan aldrig ha omhändertagits.
Citera
2025-12-16, 09:31
Medlem
Citat:

Det går inte att följa dina tankar. Det är läkarna som ordinerar läkemedel. Sedan är det antingen sjuksköterska eller vårdnadshavare som administrerar och ger läkemedel till barnet,beroende på om det är HSL eller egenvård. I hemmet är det givetvis egenvård. Vad är det för "starkare mediciner" du menar och varför får du för dig att dessa mediciner skulle göra så att barnet skolvägrar?

Citat:
Nä, jag arbetar inte inom soc och jag har skrivit på flera ställen att jag har lyssnat på avsnitten men du är så uppe i dig själv och din agenda att du ignorerar vad jag och andra säger när vi är källkritiska. Jag tycker det är fel att göra en vinklad "granskning" som har avsikten att framställa det som att socialen tar barn från deras föräldrar på lösa grunder.
Både mamman och styvpappan är dock utbildade socionomer så om man ska utgå ifrån dina fördomar borde just de vara helt inkompetenta och oförmögna att se vad som är bäst för ett barn.

Är du källkritisk? Tillåt mig småle.. Du är så klar vän med våra sociala myndigheter att du inte kan ta åt dig kritik när vi mer erfarna påtalar att pendeln slår åt båda hållen. Det är heller ingen nyhet att socionomer i grunden är helt värdelösa på att bedöma vad som är bäst för ett barn (professionellt). Men föräldrarna är föräldrar till SITT barn och det är aldrig bra att placera ett barn från en frisk familj och sätta barnet i ett fosterhem.

Citat:
Orkar inte läsa dina inlägg. Det är du själv som svävar ut i en massa oväsentligheter där du tar upp andra fall istället för att fokusera på detta fallet. Detta gör du eftersom du är oförmögen att se klart på ett enskilt fall eftersom du redan har bestämt dig för att socialtjänsten alltid gör fel.
Att inte inse att det finns en massa uppgifter och fakta från vårdens och socialens sida som inte redovisas i "granskningen" men ändå vara helt övertygad om att de gjort helt fel visar på en bristande förmåga till objektivt tänkande.

Jag har inte tagit upp några fall i denna tråd. Det jag gjorde var en jämförelse. Sedan är det du kallar "oväsentligheter" högst väsentliga i det här fallet. För du tror av någon anledning att fosterfamiljen plötsligt har kompetensen och intresset att ge rätt mediciner och öka matintaget. Men du har ingen som helst insyn i HUR detta görs, där barnet likväl kan ignoreras i sitt fosterhem och tvingas att äta som ett "normalt" barn. Att socialtjänsten skulle kontrollera detta är en stor myt då de inte följer upp några placeringar.

Den som inte kan tänka objektivt är du och det har ett dussin skribenter redan påpekat för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in