Igår, 12:39
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ja precis; de gick från att inte göra det arbetet de ska göra till att göra det.

Det fanns inget hinder för det innan.

Nej, alla anklagelser mot Victoria har varit falska ifrån vården och det är etablerat att sjukhusen har felbehandlat Elsa över deras egna misskötsel.

Ja, varför var det så? Fanns det inget hinder innan, de bara kände inte för det?
Citera
Igår, 12:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Ja, varför var det så? Fanns det inget hinder innan, de bara kände inte för det?
Ja. Varför utreder inte sjukhuset detta?

USÖ har inte gjort någon lex Maria-anmälan i Fallet Elsa – trots att hennes läkare vittnat om att flickan felbehandlats i åratal.
”Jag avböjer att medverka i en intervju”, skriver verksamhetschef Camilla Wass till NA

https://www.na.se/orebro/felbehandling-men-uso-anmaler-inte-elsafallet/

Kan det vara för de redan vet svaret och vill inte att det ska komma ut.

Inger rök utan eld, som du sa.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har rätt i att en orosanmälan kan göras muntligt. Men i det här fallet bad socialtjänsten uttryckligen om en skriftlig anmälan, så att uppgifterna kunde hanteras i den formella ordningen. Det kom ingen. Det är inte att socialtjänsten "inte vågade ta emot informationen". Det är socialtjänsten som gjorde precis rätt: de vägrade fatta beslut på uppgifter som ingen ville stå för på papper.

Och skälet du själv anger, att en skriftlig anmälan skulle kunna nå medierna, är inte ett skäl som skyddar barnet. Det skyddar den som anmäler från granskning. Om oron är välgrundad tål den att granskas. Om den inte tål det, ska den inte styra ett tvångsbeslut om ett barn.

Om den psykiska hälsan: nej, det är inte alls vad jag säger. Jag säger att det inte finns något underlag som tyder på att Victoria lider av psykisk ohälsa. Det är inte mina ord, utan socialtjänstens egna socialsekreterare i Lex Sarah-rapporten. Har hon vägrat en psykiatrisk utredning? Har hon haft en psykos? Om du har en källa på det, visa den. Annars bygger du ett halmgubbe-argument: du tillskriver mig ett påstående jag aldrig gjort, och tar sedan heder och ära av mig för det.

Och poängen är enkel. Man kan inte lägga ett påstående om psykisk sjukdom till grund för att hålla ett barn borta från sin mamma, när det inte finns något underlag för det. Det är just därför socialsekreterarna skriver att en anklagelse som inte är prövad inte kan behandlas som ett faktum.

En muntlig orosanmälan ÄR formell ordning. Det är lika adekvat som en skriftlig.

Man får se underlaget som vårdens bedömning utifrån att händelseförloppet avvikit kraftigt från det förväntade samt deras, antar jag, bedömning av den totala brist av insikt som man uppfattar utifrån barnets uttalade bättring.

Var det någon vid detta möte som uttryckte att hon skulle skada sitt barn? Vad exakt sa man egentligen? Det vet vi inte.
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
Ja. Varför utreder inte sjukhuset detta?

USÖ har inte gjort någon lex Maria-anmälan i Fallet Elsa – trots att hennes läkare vittnat om att flickan felbehandlats i åratal.
”Jag avböjer att medverka i en intervju”, skriver verksamhetschef Camilla Wass till NA

https://www.na.se/orebro/felbehandling-men-uso-anmaler-inte-elsafallet/

Kan det vara för de redan vet svaret och vill inte att det ska komma ut.

Inger rök utan eld, som du sa.

Måste jag verkligen förklara igen? Visa mig var hennes läkare vittnar om att hon har 'varit felbehandlad i åratal"? Jag har ju förtydligat varför denna artikel är korrekt flera gånger.

Feldokumentation är INTE detsamma som felbehandling.
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
En muntlig orosanmälan ÄR formell ordning. Det är lika adekvat som en skriftlig.

Man får se underlaget som vårdens bedömning utifrån att händelseförloppet avvikit kraftigt från det förväntade samt deras, antar jag, bedömning av den totala brist av insikt som man uppfattar utifrån barnets uttalade bättring.

Var det någon vid detta möte som uttryckte att hon skulle skada sitt barn? Vad exakt sa man egentligen? Det vet vi inte.
Nej. Det var definitivt fel gjort.
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Måste jag verkligen förklara igen? Visa mig var hennes läkare vittnar om att hon har 'varit felbehandlad i åratal"? Jag har ju förtydligat varför denna artikel är korrekt flera gånger.

Feldokumentation är INTE detsamma som felbehandling.
Du har fel.

Det har förklarats för dig hahahaha!

Remissen, årskontroll etc.

Fan vad du ska hålla på med den här patetiska argumentationen.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi kan höra "demoniseringen" av Victoria i inslaget. Det är oerhört skrämmande. Hur ska Doktorn trassla sig ur det här nu?

Det här förklarar mycket. Man kan inte lägga hela skulden på socialtjänsten. Vården har en lika stor del av ansvaret. Det var vården som lämnade felaktiga uppgifter i orosanmälningarna, vården som påstod att Elsa fick full näring via dropp, och vården som enligt Ekot fortsatte att ifrågasätta mammans psykiska hälsa och argumentera för fortsatt umgängesbegränsning, utan att vilja stå för det i en skriftlig anmälan.

Socialtjänsten borde ha granskat uppgifterna kritiskt. Men det var vården som gav dem.
Trassla sig ur vad? Det sägs inte ett ord om vad denna ”demonisering” innebär. Ett totalt intetsägande inslag som mer än lovligt naiva personer som du och Ajogen okritiskt sväljer med hull och hår.

Maria Ridderstedts nya lågvattenmärke säger absolut ingenting för en källkritisk lyssnare – mer än att hon publicerat ännu ett lågvattenmärke.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Citat:
Nej, de begick ryktesspridning.

Det säger socialarbetarna själva. Hade det varit äkta uppgifter och oro hade senkomnast in enligt rutin.

Det var ett desperat och underbygget försök till att hålla Elsa i LVU.

Rutin är muntlig eller skriftlig anmälan. Båda är lika värderade juridiskt sett.

Soc vågade dock inte ta emot den. Snyggt jobbat media. Snyggt jobbat.

Nu ska alla i Örebro vänta på skriftliga anmälningar som tar ett par dagar. Hur kommer det att gynna barn månntro?
Citera
Igår, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Lägg märke till vad som händer i ditt eget inlägg. Du börjar med en sak alla håller med om, att en muntlig orosanmälan är lika giltig som en skriftlig. Sedan glider du över till "man får se underlaget som", följt av "antar jag", och landar i "det vet vi inte".

Det är inte ett argument. Det är en dimridå.

Ja, en muntlig anmälan är formell ordning. Men förvaltningslagen kräver att uppgifter som tillförs ett ärende muntligen och som har betydelse för beslutet antecknas. Om ingen i efterhand kan säga vad som faktiskt sades på det mötet, är det inte en ursäkt för socialtjänsten. Det är själva problemet. Ett omedelbart omhändertagande kan inte vila på något som ingen vet vad det var.

Och det är inte vi kritiker som ska bevisa vad som sades. Det är den som omhändertar ett barn som ska kunna visa underlaget.

När det gäller "bristande insikt utifrån barnets bättring": det är ett cirkelresonemang. Barnet blir bättre efter placeringen, alltså var föräldern orsaken, alltså saknar föräldern insikt om hon ifrågasätter det. Lex Sarah-rapporten pekar just på att förbättring inte är bevis för att placeringen var nödvändig, och att den medicinska behandlingen förändrades under samma period. Den förklaringen prövades aldrig.

Men vi behöver inte nöja oss med "vi vet inte". Vi vet faktiskt en hel del. Kommunens egen granskning konstaterar att orosanmälningarna aldrig analyserades kritiskt. Enligt Lex Sarah-rapporten beskrev den överläkare som ledde anmälan inte medveten vanvård, utan en nära relation där symtom övertolkades. Polisutredningen lades ner. Och den externa sakkunnige bedömer den aktuella risken som låg till försumbar.

Så frågan är inte vad vi inte vet. Frågan är varför du väljer att tala om det vi inte vet, när det vi faktiskt vet pekar åt ett helt annat håll.
Citera
Igår, 12:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Trassla sig ur vad? Det sägs inte ett ord om vad denna ”demonisering” innebär. Ett totalt intetsägande inslag som mer än lovligt naiva personer som du och Ajogen okritiskt sväljer med hull och hår.

Maria Ridderstedts nya lågvattenmärke säger absolut ingenting för en källkritisk lyssnare – mer än att hon publicerat ännu ett lågvattenmärke.

Totius, du kallar inslaget intetsägande och ett lågvattenmärke. Men ditt eget inlägg innehåller inte ett enda sakargument. Inte en uppgift du påstår är fel. Inte ett citat du ifrågasätter. Bara etiketter: naiv, okritisk, lågvattenmärke.

Det är inte källkritik. Källkritik är att granska vad som faktiskt sägs och visa var det inte håller. Om du menar att inslaget är felaktigt, peka ut exakt vad. Annars är det svårt att se skillnaden mellan din kritik och den "demonisering" du själv efterfrågar en definition av.

Och om du vill ha något mer konkret än ett inslag att granska finns det gott om material: kommunens egen beställda granskning, Lex Sarah-rapporten från två socialsekreterare och den externa sakkunnigbedömningen. Vad i dem menar du är fel?
Citera
Igår, 12:56
Medlem
Citat:
Lägg märke till vad som händer i ditt eget inlägg. Du börjar med en sak alla håller med om, att en muntlig orosanmälan är lika giltig som en skriftlig. Sedan glider du över till "man får se underlaget som", följt av "antar jag", och landar i "det vet vi inte".

Det är inte ett argument. Det är en dimridå.

Ja, en muntlig anmälan är formell ordning. Men förvaltningslagen kräver att uppgifter som tillförs ett ärende muntligen och som har betydelse för beslutet antecknas. Om ingen i efterhand kan säga vad som faktiskt sades på det mötet, är det inte en ursäkt för socialtjänsten. Det är själva problemet. Ett omedelbart omhändertagande kan inte vila på något som ingen vet vad det var.

Och det är inte vi kritiker som ska bevisa vad som sades. Det är den som omhändertar ett barn som ska kunna visa underlaget.

När det gäller "bristande insikt utifrån barnets bättring": det är ett cirkelresonemang. Barnet blir bättre efter placeringen, alltså var föräldern orsaken, alltså saknar föräldern insikt om hon ifrågasätter det. Lex Sarah-rapporten pekar just på att förbättring inte är bevis för att placeringen var nödvändig, och att den medicinska behandlingen förändrades under samma period. Den förklaringen prövades aldrig.

Men vi behöver inte nöja oss med "vi vet inte". Vi vet faktiskt en hel del. Kommunens egen granskning konstaterar att orosanmälningarna aldrig analyserades kritiskt. Enligt Lex Sarah-rapporten beskrev den överläkare som ledde anmälan inte medveten vanvård, utan en nära relation där symtom övertolkades. Polisutredningen lades ner. Och den externa sakkunnige bedömer den aktuella risken som låg till försumbar.

Så frågan är inte vad vi inte vet. Frågan är varför du väljer att tala om det vi inte vet, när det vi faktiskt vet pekar åt ett helt annat håll.

Jaja, så du vill att jag ska företräda läkarna i deras tolkning? Och bekräfta att de menade exakt vad de sa?

Ser du själv vilka fula tilltag du använder i diskussioner?

Ja. Det ligger på soc. De har ett ansvar att anteckna en muntlig orosanmälan men vågade inte. Pga media.

Läkarna har bättre koll på bättringen än vad du eller socialtjänsten har. För varken du eller de är medicinskt kunniga.
Citera
Igår, 12:56
Medlem
1. Remissen: En remiss är läkarens professionella bedömning av att det finns ett medicinskt behov för fortsatt utredning eller vård. Läkaren kan inte tvingas att skriva en remiss om de bedömer att det saknas medicinskt motivering. I Elsas fall fanns det inget medicinskt skäl att remittera, det tycks mest ha rört sig om missnöje från mamman att hon inte fick styra vårdinstanserna som hon ville.

2. Årskontroll: Enda källan till påståendet om att Elsa inte kallats till årskontroll är mamman, detta framgår inte i någon officiell dokumentation. Tvärtom vittnar vården om att det varit svårt att få träffa Elsa, mamman har insisterat på videomöte eller telefonmöten istället för att komma in med barnet.

Citat:
Du har fel.

Det har förklarats för dig hahahaha!

Remissen, årskontroll etc.

Fan vad du ska hålla på med den här patetiska argumentationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in