2026-01-31, 15:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakubaku
Finns domarna länkade nånstans här i tråden?
Domarna finns här: (FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-01-31, 22:05
Medlem
Soc i Örebro måste jue avsättas.
Även att jag till viss del kan hålla med om att brister finns så är detta så långt ifrån ett omhändertagande som det går.

ALLA föräldrar har brister.

Att säga emot soc kan jue knappast vara en anledning till ett fullständigt tvångsomhändertagande, vilket detta fall definitift kan tolkas som.

Soc i Örebro skiter fullständigt fan i både föräldrars mående men framförallt även barnens mående, Bryr sig bara om sin makt.
Dem använder uppenbarligen tvångsomhändertagning som ett medel när föräldrar säger emot att soc bild av verkligheten inte stämmer.

den bifogade domen bekräftar Soc maktmissbruk med tex i raden:
"XXXs vårdbehov bedöms inte kunna utredas på annat sätt än genom
en placering i ett familjehem. Eftersom föräldrarna inte samtycker till en sådan
placering måste vården ges med stöd av LVU." (Sid 5 i domen)

Dem verkar jue dessutom tycka att mamman har "goda" avsikter.
Citera
2026-02-01, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Soc i Örebro måste jue avsättas.
Även att jag till viss del kan hålla med om att brister finns så är detta så långt ifrån ett omhändertagande som det går.

ALLA föräldrar har brister.

Att säga emot soc kan jue knappast vara en anledning till ett fullständigt tvångsomhändertagande, vilket detta fall definitift kan tolkas som.

Soc i Örebro skiter fullständigt fan i både föräldrars mående men framförallt även barnens mående, Bryr sig bara om sin makt.
Dem använder uppenbarligen tvångsomhändertagning som ett medel när föräldrar säger emot att soc bild av verkligheten inte stämmer.

den bifogade domen bekräftar Soc maktmissbruk med tex i raden:
"XXXs vårdbehov bedöms inte kunna utredas på annat sätt än genom
en placering i ett familjehem. Eftersom föräldrarna inte samtycker till en sådan
placering måste vården ges med stöd av LVU." (Sid 5 i domen)

Dem verkar jue dessutom tycka att mamman har "goda" avsikter.

De måste avsättas men inget av riksdagspartierna kommer göra det. De ser sig allihop som blodsbröder med soc, det är där lojaliteten ligger och inte hos medborgarna. Absolut inte hos barn.
Då hade vi inte haft SiS- och HVB-hem som fungerar som ett RYSKT fängelse i Sibirien.
Det är så jävla patetiskt när högt uppsatta spelar förfärade på LinkedIn och låtsas tycka det är hemskt med regeringens förslag med fängelse för 13-åriga yrkesmördare.
Som om de inte vet att vi redan har något som är tusen ggr värre än fängelse där stackars barn som redan är brottsoffer sätts i isolering 365 dagar om året, misshandlas, våldtas och behandlas ungefär som en undergiven masochist i ett 24/7 bdsm-förhållande. Förutom då att de kidnappats dit. Av staten.
Citera
2026-02-01, 23:29
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är det och det hade sett om du läst och förstått artikelns innehåll
Sedan när började socialtjänsten att stifta lagar?
Citera
2026-02-01, 23:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Sedan när började socialtjänsten att stifta lagar?

De behöver inte stifta lagar. De har sina egna. I praktiken lever socialtjänsten utanför hela lagsystemet, eftersom de besitter högre makt än alla domstolar i Sverige i praktiken.

De har ordets makt att få vilket svenskt barn som helst tvångsomhändertaget. Bevis? Nej det behövs inte. Oro och magkänsla räcker eller att en socialsekreterare fått för sig att en förälder är "pedofil" etc som i Fallet Adam.

När du råkat ut för denna myndighet kommer du fatta, fram till dess kan du somna om och kom ihåg sen vem som varnade dig.
Citera
2026-02-03, 19:39
Medlem
Jag önskar inte vare sig Elsa eller hennes föräldrar det lidande som socialtjänstens hantering inneburit precis som det har inneburit för oss och många andra. Jag är däremot tacksam för att fler fall kommer upp till ytan genom media. Allmänheten kan inte förstå vidden av hur rättslöst det här systemet är i praktiken. Ofta hör jag kommentarer som ”ingen rök” eller jamen domstol har ju avgjort. Ja det är precis så här det går till! Givetvis finns det barn som verkligen far illa men vi kan inte ha ett system som tillåter en myndighet att likt envåldshärskare avgöra de här frågorna oavsett om barn far illa eller inte. Det måste till el förändring i det här snart!
Citera
2026-02-05, 12:51
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Man omhändertar inte barn från invandrare längre för att rädda deras barns liv, då de bara klagar och klagar.

Hade Sverige varit helt svenskt, så kunde man bo på bästa behandlingshem och mår bra och få hjälp där tills man blir bättre, men Sverige är inte svenskt längre.

Svenskar brukar behandla andra människor med respekt, har själv haft LVU innan i familjehem och tyckte jag skötte mig bra där, därför gillar jag livet nu också.

Men Sverige börjar bli arabiskt och afrikanskt just nu.

Samma här bodde på hem under LVU på 90talet o va kanon sen fosterhem va väl inte kanon men jag lever ju o blev inte vanskött men trivdes inte
Citera
2026-02-06, 17:44
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De behöver inte stifta lagar. De har sina egna. I praktiken lever socialtjänsten utanför hela lagsystemet, eftersom de besitter högre makt än alla domstolar i Sverige i praktiken.

De har ordets makt att få vilket svenskt barn som helst tvångsomhändertaget. Bevis? Nej det behövs inte. Oro och magkänsla räcker eller att en socialsekreterare fått för sig att en förälder är "pedofil" etc som i Fallet Adam.

När du råkat ut för denna myndighet kommer du fatta, fram till dess kan du somna om och kom ihåg sen vem som varnade dig.
Nej. Socialtjänsten stiftar inga egna lagar och står inte över domstol, hur gärna du än vill göra det till en halmgubbe.

Artikeln handlar inte om att barn tas på ”magkänsla”, utan om att det brister i hur besluten tas i nämnden. Politikerna får inte alltid se alla handlingar i ärendena de ska besluta om. Det är socialtjänsten som väljer vilka papper som delas inför domstolen, ofta sent inlämnad och ibland med ändringar i sista stund. När beslutet väl är fattat kan politikerna inte gå tillbaka och läsa samma underlag igen.

Det är ett systemfel, inte att socialtjänsten står över lagen.
Citera
2026-02-06, 17:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Nej. Socialtjänsten stiftar inga egna lagar och står inte över domstol, hur gärna du än vill göra det till en halmgubbe.

Artikeln handlar inte om att barn tas på ”magkänsla”, utan om att det brister i hur besluten tas i nämnden. Politikerna får inte alltid se alla handlingar i ärendena de ska besluta om. Det är socialtjänsten som väljer vilka papper som delas inför domstolen, ofta sent inlämnad och ibland med ändringar i sista stund. När beslutet väl är fattat kan politikerna inte gå tillbaka och läsa samma underlag igen.

Det är ett systemfel, inte att socialtjänsten står över lagen.

Jo de står både över lagen pga systemfelet du så korrekt beskrev och de tar alla chanser de kan för att få sin vilja igenom i nämnd och domstol, vilket i praktiken är att de fattar beslut som inte är lagliga om de hade visat all dokumentation för domstol och nämnd. Om det inte är att stå över lagen. Vad är då att stå över lagen?

Om du tänker och funderar lite så är det socialtjänsten alltid har veto om vad svenska barn ska bo. och ja de står över alla domstolars beslut i praktiken. Förklaringen till det har du precis beskrivit.
Citera
2026-02-07, 12:23
Avslutad
Elsas morfar har idag en insändare i Aftonbladet.
Han är jurist och har i hela sitt yrkesliv trott på Sveriges rättssamhälle men nu fått det förtroendet fullständigt raserat när han med egen erfarenhet nu vet hur systemet kring LVU fungerar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zOrmQw/ingen-saklighet-det-vi-har-mott-ar-en-katastrof
Senast redigerad av MarianneFaithful 2026-02-07 kl. 12:31.
Citera
2026-02-07, 12:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Elsas morfar har idag en insändare i Aftonbladet.
Han är jurist och har i hela sitt yrkesliv trott på Sveriges rättssamhälle men nu fått det förtroendet fullständigt raserat när han med egen erfarenhet nu vet hur systemet kring LVU fungerar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zOrmQw/ingen-saklighet-det-vi-har-mott-ar-en-katastrof

DEBATT. Hej Gunnar Strömmer och Camilla Waltersson Grönvall,

Jag är morfar till ”Elsa” som ni säkert hört talas om på Ekots sändningar eller Ekots/P3 Kalibers podd ”Elsa får inte komma hem”.

Hela mitt yrkesliv har jag arbetat med juridik och haft en stark tro på rättsstaten. Systemet för beslut om tvångsvård av barn har ändrat min uppfattning och jag har frågor och synpunkter. I Regeringskansliets värld gäller att vården ska anmäla oro, socialtjänsten utreda och domstolarna pröva. I riktiga livet är det mer komplicerat. Där finns inte tre områden, det finns ett barn.

Redigera ned! Kan inte PM;a dig. Du kommer åka dit på 1.02.
Citera
2026-02-07, 12:30
Avslutad
Tänker också på alla i liknande situation där de utsatta föräldrarna INTE är socionomer och hipsters som Elsas föräldrar är, som INTE har morfar till barnet som är en jurist.
Där föräldrarna är barnskötare som i Örebros andra kända fall med Malin, eller personliga assistenter, betongarbetare. Där morfar jobbar på gruvan eller är busschaufför.
Morfar kanske tom är långtidsarbetslös!
Men där föräldrarna likväl varken misshandlat, förgripit sig på eller vanvårdat barnen.
Hur utsatta är inte alla de föräldrarna och barnen?!

Precis, "Gunnar Strömmer och Camilla Waltersson", tror tyvärr Elsas förnuftiga och välutbildade, välrenommerade morfar talar för döva öron där.
Camilla bara gråter av glädje när hon får utöka insatser så att ALLA omhändertagna barn (i detta rättslösa Kafka-system), AUTOMATISKT blir av med sina föräldrar efter 2 år.
Hon älskar den lagändringen.
Tror knappast hon eller Strömmer har någon empati eller vett att tala om.
Senast redigerad av MarianneFaithful 2026-02-07 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in