En betydande del av de som diskuterar i avdelningen
(FB) Om Flashback har har Laidback-status. Nyregistrerade medlemmar som deltar i diskussionerna är ofta bannlysta troll eller motsvarande. Inte alla, men väldigt många.
Trollens syfte är givetvis inte att diskutera, utan de vill enbart sprida lögner, skapa motsättningar och "avslöja" märkliga konspirationer. De vill även sänka kvaliteten på diskussionerna. Med konsekvensen att även
riktiga medlemmar ibland blir avfärdade som troll.
Jag har granskat det senaste halvårets aktivitet, och kommit fram till att det vore fel att neka medlemmar utan Laidback-status. Däremot så har jag inte hittat några nyregistrerade medlemmar som postar inlägg i denna avdelning, och som jag anser tillfört något av betydande värde. Med nyregistrerad medlem så avser jag de som varit medlemmar på Flashback i mindre än en månad, och som postat färre än 50 inlägg i övriga forum.
Dessa trådstarter har förvisso ibland ett underhållningsvärde. Men baksidan är att vi (admins, moderator, övriga medlemmar) till slut inte lyssnar, och börjar avfärda all kritik som medveten desinformation, postat av troll. Vilket varken gynnar Flashback eller medlemmarna.
Därför så har vi idag skapat vissa restriktioner i avdelningen
Om Flashback. Med undantag för
(FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback så kan numera endast de som varit medlemmar i minst en månad, och postat minst 50 inlägg i andra forum, posta inlägg i denna avdelning.
Detta kommer givetvis inte att göra att trollen försvinner, men förhoppningsvis så blir de genom denna ändring betydligt färre.
admin