Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-12-11, 06:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Som voksen bliver det nok svært at lære at tale dansk flydende,uden accent.
Sprog vinduet er 100% åbent i din barndom,for så gradvist at blive lukket jo ældre du bliver.
Bare hør på disse amerikanere hvor datteren taler et ret godt dansk ,ikke 100% men betydelig bedre end hendes mor,mener datter var 13-14 år da de flyttede til Danmark,så hun har gået i dansk skole.

https://youtu.be/mtWfdu0XiVA

Sant. Har tänkt på det där på sistone.
Citera
2025-12-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Så man fattar inte deras skämt?

Här är en engelsman som förstår och uppskattar dansk, norsk och polsk humor:

https://www.youtube.com/@RobReacts1
Citera
2025-12-11, 13:13
Medlem
Muppetys avatar
Som skåning tittade man ibland på de danska TV-kanalerna på 80-talet, t.ex. barnprogrammet "Bamse og Kylling", så då lärde man sig lite danska. Men ska jag vara ärlig tycker jag det är svårt att förstå danska idag...
Citera
2025-12-11, 22:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Som skåning tittade man ibland på de danska TV-kanalerna på 80-talet, t.ex. barnprogrammet "Bamse og Kylling", så då lärde man sig lite danska. Men ska jag vara ärlig tycker jag det är svårt att förstå danska idag...

Danskan har bland de krångligaste vokalerna i världen
Citera
2025-12-11, 22:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Skulle gärna bo på Jylland eftersom det är en del av kontinenten.
Men om dom sväljer vokaler ännu mer än på Själland då blir det svårt.
Jylländska låter klart olika beroende på varifrån på Jylland folk kommer. Äldre människor på Östjylland - Rabswe, Silkeborg och så - är nog de av alla danska som talar tydligast i svenskars öron. Det är sønderjyderne nere i södra Jylland som är helt hopplösa att förstå om de inte köpenhamnifierar sitt tal ett gott stycke.
Citera
2025-12-11, 23:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jylländska låter klart olika beroende på varifrån på Jylland folk kommer. Äldre människor på Östjylland - Rabswe, Silkeborg och så - är nog de av alla danska som talar tydligast i svenskars öron. Det är sønderjyderne nere i södra Jylland som är helt hopplösa att förstå om de inte köpenhamnifierar sitt tal ett gott stycke.

Jag kan FÖRSTÅ,,,,men jag vete fan om jag nånsin kommer kunna UTTALA orden som en dansk.
Gutturalt som fan.
Citera
2025-12-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Vad är det med "tillykke" som man missuppfattar? Det betyder väl ganska exakt vad man skulle kunna tro?

Det är att det är nära svenskas lycka till.
Tillykke betyder ju grattis men det var några gånger min hjärna sa tillykke när jag skulle säga lycka till. Till någon.
Citera
2025-12-21, 07:29
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det handlar om mental omställning. När jag flyttade till skåne såg jag mer dansk tv än svensk (de körde massa deckare och en del serier gick först i dansk tv).

Jag läste också grundkursen danska i lund.

Nu är jag inte flytande men det handlar mer om en mental inställning.

Däremot e dansk humor mycket speciell. Den går aldrig att omhulda som svensk.

Hur länge sedan var det du läste grundkursen i danska? Hur var den? Svår?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in