Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-09, 13:20
Avstängd
Om så, hur lång tid tog det?
Visst måste uttalet varit den största utmaningen?
Lika svårt som arabiskt uttal, för fan.

På ett ungefär hur många nya ord var ni absolut tvugna att lära er för att göra er förstådda? 1000 ? 1500 ? 2000? För vissa ord är helt olika de svenska, trots grannskapen.
Hur har det gått när ni språkat med danskar?

Vill gärna lära mig bra danska för jag är trött på både Finland och Sverige.
Norge är okej men Danmarks väder är bäst i hela Norden plus att Danmark har de bästa kvinnorna i Norden.
Så dit vill jag, men de gånger jag talat svenska där har majoriteten skiftat över till English.
Så om nån kan berätta om sina erfarenheter av språket, tack.
Citera
2025-12-09, 13:22
Moderator
Maviels avatar
Nej den är nog svår eftersom det är så annorlunda ljudmässigt mot svenskan. Jag kan hanka mig fram på danska men enklare är det att hålla sig till svenska.

Har dock flera kollegor som är tvåspråkiga på svenska och danska - låte alltid lika märkligt när de svänger över till danskan.
Citera
2025-12-09, 13:26
Medlem
Sagodjurs avatar
ja börja med att flytta till danmark.

sen om 10-20 år pratar du flytande.

hoppas du ar nöjd med svaret.
Citera
2025-12-09, 13:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Tuva Novotny är ju en som är språkligt extremt begåvad. För just danska har hon bott i Danmark sedan 2003 så hon var nog inte bra förrän kanske 2013. 10 år således.
Citera
2025-12-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
ja börja med att flytta till danmark.

sen om 10-20 år pratar du flytande.

hoppas du ar nöjd med svaret.
Jeg er utilfreds med dit svar.
Citera
2025-12-09, 13:49
Medlem
kyrkstockens avatar
Det handlar om mental omställning. När jag flyttade till skåne såg jag mer dansk tv än svensk (de körde massa deckare och en del serier gick först i dansk tv).

Jag läste också grundkursen danska i lund.

Nu är jag inte flytande men det handlar mer om en mental inställning.

Däremot e dansk humor mycket speciell. Den går aldrig att omhulda som svensk.
Citera
2025-12-09, 13:50
Medlem
HVIT.s avatar
Jag har blivit flydende i Øresund.
Citera
2025-12-09, 14:35
Medlem
Jag-Min mor är danska!
Citera
2025-12-09, 14:40
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det handlar om mental omställning. När jag flyttade till skåne såg jag mer dansk tv än svensk (de körde massa deckare och en del serier gick först i dansk tv).

Jag läste också grundkursen danska i lund.

Nu är jag inte flytande men det handlar mer om en mental inställning.

Däremot e dansk humor mycket speciell. Den går aldrig att omhulda som svensk.

Humorn är grov?

Jag har tänkt många gånger att ge mig på en bok på danska, men det slutar med att jag läser med norsk röst i huvudet och ger upp efter ett par meningar.
Citera
2025-12-09, 14:42
Medlem
UniktAnvNamns avatar
En gång var jag i Köpenhamn och hällde i mig en back Tuborg, aldrig haft så levande diskussioner med danskjävlar i hela mitt liv, så svaret är ja, med rätt promillehalt kan hela världen prata danska flytande!
Citera
2025-12-09, 14:44
Medlem
Jag tror jag hade haft problem med detta. När jag bodde i skåne när jag var ung så sökte jag flera jobb i köpenhamn men jag fick aldrig komma på intervju. Språket var min största rädsla då jag tycker danska låter för jävligt. Men jag tänkte lever man i det dagligen så lär man väl sig. Plus att jag var väldigt språkintresserad som ung men jag tyckte alla andra språk lättare än gröt språket danska.

Men det är ju väldigt många i skåne som pendlar vad jag vet, så det kan ju inte vara så himla svårt.
Citera
2025-12-09, 15:28
Medlem
Hej,
Jag jobbade i Danmark för tio år sedan och lärde mig danska på ett halvår när jag gick på DFI (Danmarks motsvarighet till SFI). De hade en specialgrupp för skandinaver. 2 gånger i veckan.

Den största utmaningen var så klart att börja prata språket. Och orden som liknar svenska men betyder något helt annat kunde vara riktigt förvirrande, till exempel frokost, tillykke och så vidare. Även siffrorna var en utmaning. Det är ganska lätt att lära sig 1–100, men ett tal som 1 338 820 är lite svårare att hantera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in