Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-09, 18:27
Medlem
Gaspodins avatar
Jag utgår ifrån att du utgår från den danska som pratas på Själland.
Det blir betydligt mer sport om man skall lära sig den danska som pratas i Jylland.
Citera
2025-12-09, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
ja börja med att flytta till danmark.

sen om 10-20 år pratar du flytande.

hoppas du ar nöjd med svaret.

Jävlar. Minst 10 år ba. Lol.
Citera
2025-12-09, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det handlar om mental omställning. När jag flyttade till skåne såg jag mer dansk tv än svensk (de körde massa deckare och en del serier gick först i dansk tv).

Jag läste också grundkursen danska i lund.

Nu är jag inte flytande men det handlar mer om en mental inställning.

Däremot e dansk humor mycket speciell. Den går aldrig att omhulda som svensk.

Så man fattar inte deras skämt?
Citera
2025-12-09, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper85
Hej,
Jag jobbade i Danmark för tio år sedan och lärde mig danska på ett halvår när jag gick på DFI (Danmarks motsvarighet till SFI). De hade en specialgrupp för skandinaver. 2 gånger i veckan.

Den största utmaningen var så klart att börja prata språket. Och orden som liknar svenska men betyder något helt annat kunde vara riktigt förvirrande, till exempel frokost, tillykke och så vidare. Även siffrorna var en utmaning. Det är ganska lätt att lära sig 1–100, men ett tal som 1 338 820 är lite svårare att hantera.

Deras tal är nåt jag inte är van vid. 60 heter tres, om jag minns rätt.
Citera
2025-12-09, 22:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Jag utgår ifrån att du utgår från den danska som pratas på Själland.
Det blir betydligt mer sport om man skall lära sig den danska som pratas i Jylland.

Skulle gärna bo på Jylland eftersom det är en del av kontinenten.
Men om dom sväljer vokaler ännu mer än på Själland då blir det svårt.
Citera
2025-12-09, 22:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej den är nog svår eftersom det är så annorlunda ljudmässigt mot svenskan. Jag kan hanka mig fram på danska men enklare är det att hålla sig till svenska.

Har dock flera kollegor som är tvåspråkiga på svenska och danska - låte alltid lika märkligt när de svänger över till danskan.

Min oro är att dom inte ska fatta när jag uttalar deras ord på MITT svenska vis.
Jag KAN INTE uttala Rödövre som dom !!!
Citera
2025-12-09, 22:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tror jag hade haft problem med detta. När jag bodde i skåne när jag var ung så sökte jag flera jobb i köpenhamn men jag fick aldrig komma på intervju. Språket var min största rädsla då jag tycker danska låter för jävligt. Men jag tänkte lever man i det dagligen så lär man väl sig. Plus att jag var väldigt språkintresserad som ung men jag tyckte alla andra språk lättare än gröt språket danska.

Men det är ju väldigt många i skåne som pendlar vad jag vet, så det kan ju inte vara så himla svårt.

Så dom är noga med danskakunskaperna?
Citera
2025-12-09, 22:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av baiyun
Jag-Min mor är danska!

Brukar du vara i Danmark då och då? Tycker dom du är grym på danska eller fattar dom att du är utlänning?
Citera
2025-12-09, 22:34
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper85
Hej,
Jag jobbade i Danmark för tio år sedan och lärde mig danska på ett halvår när jag gick på DFI (Danmarks motsvarighet till SFI). De hade en specialgrupp för skandinaver. 2 gånger i veckan.

Den största utmaningen var så klart att börja prata språket. Och orden som liknar svenska men betyder något helt annat kunde vara riktigt förvirrande, till exempel frokost, tillykke och så vidare. Även siffrorna var en utmaning. Det är ganska lätt att lära sig 1–100, men ett tal som 1 338 820 är lite svårare att hantera.

Vad är det med "tillykke" som man missuppfattar? Det betyder väl ganska exakt vad man skulle kunna tro?
Citera
2025-12-09, 22:47
Medlem
Jag blev intresserad av Danmark och danska för några år sedan. Nu pratar jag rätt flytande trots att jag inte haft något med Danmark att göra. Förutom att jag bott i Skåne några år.

Nyckeln är att börja med Duolingo rätt intensivt. Börja med grunderna och fortsätt avancera. Läs artiklar. Lyssna på danska nyheter (som är relativt betydligt mer renare än vardagsdanskan). Meningsuppbyggnad och orden är så likt svenskan att det inte finns några ursäkter att inte vilja lära sig ännu ett skandinaviskt språk vilket öppnar upp för en större marknad. Skulle faktiskt säga att danska är lättare en norska. Norskan har sån fruktansvärd "bakochfram" stavning att man kan tro det är någon 6 åring som stavar på svenska. Danska och svenska är rätt lika till stavning, meningsuppbyggnad och tillhör samma gren av skandinaviska språk.

När du tänker på ett svenskt ord och inte kan föreställa dig vad det ordet skulle vara på danska, tvivla inte på att gå in på google translate för att få reda på vad det ordet är på danska. Om du exempelvis tänker på ordet pepparkaka, slå upp det ordet på danska.

När du lärt dig grunderna och känner att du ändå kan börja snacka, försök praktisera språket med en dansk vän, eller ännu bättre, åk ner dit och lev. I slutändan handlar allt om intresse och vilja. Jag har fått många komplimanger och "tappade hakor" när danskar hört mig prata. Svenskar ser en som något exotiskt om man dessutom kan danska, då väldigt få svenskar behärskar att uttala språket även om de kan språket.

Det finns däremot rätt mycket irriterande specialregler i danskan. Användning av Hvis/om är ett exempel och uttal av "At" beroende på kontext för att bara nämna några få exempel av många. Du kommer stöta på dessa specialregler allteftersom.
Citera
2025-12-09, 22:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbo
Jag blev intresserad av Danmark och danska för några år sedan. Nu pratar jag rätt flytande trots att jag inte haft något med Danmark att göra. Förutom att jag bott i Skåne några år.

Nyckeln är att börja med Duolingo rätt intensivt. Börja med grunderna och fortsätt avancera. Läs artiklar. Lyssna på danska nyheter (som är relativt betydligt mer renare än vardagsdanskan). Meningsuppbyggnad och orden är så likt svenskan att det inte finns några ursäkter att inte vilja lära sig ännu ett skandinaviskt språk vilket öppnar upp för en större marknad. Skulle faktiskt säga att danska är lättare en norska. Norskan har sån fruktansvärd "bakochfram" stavning att man kan tro det är någon 6 åring som stavar på svenska. Danska och svenska är rätt lika till stavning, meningsuppbyggnad och tillhör samma gren av skandinaviska språk.

När du tänker på ett svenskt ord och inte kan föreställa dig vad det ordet skulle vara på danska, tvivla inte på att gå in på google translate för att få reda på vad det ordet är på danska. Om du exempelvis tänker på ordet pepparkaka, slå upp det ordet på danska.

När du lärt dig grunderna och känner att du ändå kan börja snacka, försök praktisera språket med en dansk vän, eller ännu bättre, åk ner dit och lev. I slutändan handlar allt om intresse och vilja. Jag har fått många komplimanger och "tappade hakor" när danskar hört mig prata. Svenskar ser en som något exotiskt om man dessutom kan danska, då väldigt få svenskar behärskar att uttala språket även om de kan språket.

Det finns däremot rätt mycket irriterande specialregler i danskan. Användning av Hvis/om är ett exempel och uttal av "At" beroende på kontext för att bara nämna några få exempel av många. Du kommer stöta på dessa specialregler allteftersom.

Lol, skönt du beskrev norskan där.
Ja dansk text är inte svårt. Det jobbiga är uttalet.
Det kräver liksom studier för sig.
Vokabulären och grammatiken är inte så utmanande,men som sagt, uttalet är det som gör det hela till en kamp.
Citera
2025-12-09, 23:10
Avstängd
afraidofmatss avatar
Språket är mycket nära svenska. Det är uttalet som skiljer, på det stora hela. Lägg manken till så går det mycket snabbare än 10 år.

Kom godt hjem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in