Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-07, 09:35
Medlem
Blizzardss avatar
Som ni vet så är både jysk och ikea bra möbelföretag, de andra mindre kedjorna brukar vara dyrare att köpa hos, men vem av dessa har de bästa möblerna av bäst kvalité?

Jysk säljer både sängar och speglar, bord osv i sin budgetram.

Även Ikea säljer ännu mer grejor, i sin klass, ganska så bra sängar och madrasser till folk, skrivbord, stolar och grejor till sovrummet.

Om man jämnför kvalitén på både affärerna vilken säljer de bästa varorna och grejerna av just dessa två, behöver inte vara sängar bara, det kan vara persiener, datorbord, stolar och matbord osv.
Citera
2025-12-07, 09:37
Medlem
SnyggaStyggaAnnas avatar
Nu tycker jag att båda desa är ganska tråkiga, men jag skulle nog välja Jysk först och främst.
Citera
2025-12-07, 09:38
Medlem
Blizzardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggaStyggaAnna
Nu tycker jag att båda desa är ganska tråkiga, men jag skulle nog välja Jysk först och främst.

Av vilken anledning? Även för speglar?
Citera
2025-12-07, 10:04
Medlem
Igelforss avatar
Ikea känns som de har jämnare kvalitet, Jysk är väldigt blandat. Har varit inne på Jysk mer än en gång och vänt då produkten inte motsvarat mina förväntningar men sedan har de en del guldkorn också.
Citera
2025-12-07, 10:13
Medlem
jtds avatar
för större köp som säng så har ju båda mängd med olika alternativ för plånboken.. min säng från jysk jag köpte för 5-6 år sen är nog den bästa jag köpt och valde då ett alternativ i mitten ungefär i prisklass, så inte det dyraste men inte billigaste skiten heller.. sedan är jag ingen expert på sängar men jag är fortfarande väldigt nöjd med denna och den har stått sig bra. gängorna är bra oxå eftersom det kan bli svängom i denna med kjoltyg titt som tätt. däremot tråkiga grejer som porslin kan man lika gärna köpa på loppis eller ikea. finns ju bra på båda. tror det är omöjligt att säga vad som är "bäst". ikeas utbud är ju större. frågan du ställer är som att fråga någon om saab eller volvo var bäst på 90 talet ..
Citera
2025-12-07, 10:16
Medlem
Blizzardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
för större köp som säng så har ju båda mängd med olika alternativ för plånboken.. min säng från jysk jag köpte för 5-6 år sen är nog den bästa jag köpt och valde då ett alternativ i mitten ungefär i prisklass, så inte det dyraste men inte billigaste skiten heller.. sedan är jag ingen expert på sängar men jag är fortfarande väldigt nöjd med denna och den har stått sig bra. gängorna är bra oxå eftersom det kan bli svängom i denna med kjoltyg titt som tätt. däremot tråkiga grejer som porslin kan man lika gärna köpa på loppis eller ikea. finns ju bra på båda. tror det är omöjligt att säga vad som är "bäst". ikeas utbud är ju större. frågan du ställer är som att fråga någon om saab eller volvo var bäst på 90 talet ..

Jag håller med dig om att jysk är bra med, har testat ett par sängar på jysk, de är grymt bra, särskilt Dreamzone varianterna. Men det blev ändå Ikea tillslut då jag litade på deras försäljare och de sålde mig väldigt bra sängar denna gång.

För länge sedan hade jag köpt en skotterud madrass, den var inte särskilt bra alls, fick slänga den.

Men om andra möbler vet jag dock inte vilket som håller bäst kvalité, mellan dessa två företagen, antar att det varierar med produkten ifråga.
Citera
2025-12-07, 10:21
Medlem
Med mina erfarenheter av de bådas möbler, är jag glad att jag inte handlade där i tron om att de skulle ha nån vidare kvalitet. Det kan hända att de har lite bättre prylar om man klättrar upp i prissegmenten, men då går jag nog hellre till en annan butik.
Citera
2025-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Som ni vet så är både jysk och ikea bra möbelföretag, de andra mindre kedjorna brukar vara dyrare att köpa hos, men vem av dessa har de bästa möblerna av bäst kvalité?

Jysk säljer både sängar och speglar, bord osv i sin budgetram.

Även Ikea säljer ännu mer grejor, i sin klass, ganska så bra sängar och madrasser till folk, skrivbord, stolar och grejor till sovrummet.

Om man jämnför kvalitén på både affärerna vilken säljer de bästa varorna och grejerna av just dessa två, behöver inte vara sängar bara, det kan vara persiener, datorbord, stolar och matbord osv.

Jag undviker Jysk som pesten. Otroligt ojämn kvalitet. På en sketen spegel eller skrivbord spelar det kanske ingen roll, men sängar och soffor skulle jag sannerligen undvika. Fula reklamtrix. Ena veckan normalpris, nästa rea, som rullar på hela tiden. Den som handlar till "normalpris" blir sannolikt lurad. Och varför fokusera på en kedja? Välj något från båda.
Citera
2025-12-07, 10:32
Medlem
Jysk och ikea har bra saker båda skulle jag säga om man väljer enklare möbler. Typ soffor , tv-bänkar etc skulle jag gå till andra butiker så som Mio etc då jag finner deras kvalité kontra pris är bättre.
Citera
2025-12-07, 10:37
Moderator
Tystnads avatar
Ikea känns som de har jämnare kvalitet.

Ikea har ju en grundlig kvalitets kontroll vad jag vet innan dom släpper ut nya produkter på marknaden.

Har bara på jysk köpt persienner då dom var bättre utförande än ikeas så har svårt jämföra, jysk finns ej i min närhet heller.
Citera
2025-12-07, 10:37
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzards
Jag håller med dig om att jysk är bra med, har testat ett par sängar på jysk, de är grymt bra, särskilt Dreamzone varianterna. Men det blev ändå Ikea tillslut då jag litade på deras försäljare och de sålde mig väldigt bra sängar denna gång.

För länge sedan hade jag köpt en skotterud madrass, den var inte särskilt bra alls, fick slänga den.

Men om andra möbler vet jag dock inte vilket som håller bäst kvalité, mellan dessa två företagen, antar att det varierar med produkten ifråga.

mio kan man i alla fall bara köpa dekoration på. inget man ska använda som säng. soffa. m . m den saken är klar
Citera
2025-12-07, 11:00
Medlem
godboys avatar
Som någon sa så upplever jag kvaliteten över sortimentet något jämnare på IKEA. Jysk kan ha enstaka guldkorn, men generellt så upplever jag att de möbler de har är pressat sågspån och väldigt sköra. Nu vet jag inte om man kan handla över nätet från Jysk, men jag skulle säga att när det gäller just Jysk så är klämma och känna av största vikt. Rekommenderar väl det alltid när det gäller möbelköp.

Jysks bäddmadrasser i form av Wellpur är väl deras bästa produkt. Vi köpte en sån för kanske sju år sen till vår dåvarande säng och den var toppen. De är dessutom ofta på rea.

När vi för kanske tre år sen köpte ny säng så köpte vi på Mio och den har varit kanon. Ingen dyr historia heller 210 x 200 cm för knappt 15 K. Vi har tidigare även köpt soffor på Mio och de är vi kanonnöjda med . Är det något IKEA inte är bra på så är det soffor. De var bra på sängar för 25-30 år sen, men när vi var där och kollade så fann vi inget av intresse, varför det blev Mio.

Ska man köpa sittmöbler och säng så tror jag att det är viktigt att kolla runt i lugn och ro och inte stressa och köpa första bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in