2006-09-06, 16:55
Medlem
IbnHazms avatar
Muslimen kallar Gud för Allah (الله). Namnet Allah har används av alla profeter, från Adam till Muhammed (frid vare över honom). Detta är en sammandragning av två arabiska ord ”Al” och ”Ilah” d.v.s Gud. Genom borttagande av bokstaven ”I”, hittar du ordet Allah. Ordet Allah betecknar det personliga namnet för den Suveräna Guden. Ordet Allah har varken pluralis eller genus. Dess särart framgår när man jämför det med ordet ”Gud”, som kan sättas i pluralis, gudar, och i femininum, gudinna. Ordet Gud har förbrukats mer eller mindre till skapade varelser till exempel gudfadern, gudsonen, gudinnan och så vidare medan ordet Allah används bara om den som har skapat allt. Användningen av ordet Allah som Guds personliga namn är en återspegling av den vikt som Islam lägger på renhet, vilket är kärnan i detta budskapet. Det är intressant att notera att Allah är Guds personliga namn på armeiska, som var profeten Jesus språk, och som är närbesläktat med arabiska.

Tyvärr tror en del att muslimerna tillbedjar en annan Gud som heter Allah. Och även en del araber på forumet hävdar att så är fallet. De förnekar att deras Gud heter Allah trots dom kallar Honom för Allah och använder islamiska begrepp som Insha Allah= Om Allah vill, Ya Allah=åkallese på Allah, Alhamdulillah= Tack Allah etc.

Den arabiska bibeln nämner Gud vid namnet Allah[SIZE=2] [/SIZE]http://arabic.searchgodsword.org/par/view.cgi?query=%C7%E1%E1%E5&l1=ar&t1=svd&section=0 &l2=en&t2=bbe&new=1&oq=%2522%25d3%25ed%25dd%252 2

Nu har jag två frågeställningar:

1. Om Allah inte är kristna och judarnas Gud, varför åkallar dom Gud vid namnet Allah och använder islamiska begrepp?

2. Om Allah inte är kristna och judarnas Gud, varför innehåller den arabiska bibeln namnet Allah ?

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-09-06, 17:03
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
kan det kanske vara en språkfraga bara..

att man i den judeo-kristna (vet inte hur det är på hebreiska dock, kan mkt väl tänka mig att det är likadant som inom islam) har tagit ett generiskt ord för gud och sen pratat om den "enda guden"

Edit: kan inte Allah och Elohim måhända ha gemensamma punkter när det gäller det etymologiska?
Citera
2006-09-06, 17:08
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Guds personliga namn på armeiska, som var profeten Jesus språk, och som är närbesläktat med arabiska.
Detta är en ren lögn. såhär skriver wikpedia:

"Arameiska är ett semitiskt språk som mellan åren 800 f.Kr. - 600 f.Kr. spred sig i Syrien och Mesopotamien (Bethnahrin ܒܝܬܢܗܪܝܢ). Arameiska ersatte akkadiskan som officiellt språk i Assyrien. Senare var det även ett av de officiella språken i Persien.

Arameiskan är indelad i flera språk, av vilka syrianskan är den mest kända, som fortfarande används i både skrift- och talspråk i norra Mesopotamien. Andra dialekter som fortfarande brukas är Maalula-dialekten, och mandeiskan.

Vissa delar av Gamla Testamentet (Esra 4:8-6:18, 7:12-26 samt Dan. 2:4-7:28) är nedtecknade på arameiska. Det var det språk Jesus talade och några arameiska citat finns bevarade i grekisk transkription i Nya Testamentet. Syrianskan är det liturgiska språket i Syrisk-ortodoxa kyrkan, Kaldeisk-katolska kyrkan (under benämningen kaldeiska), Assyriska Österns kyrka, Maronitiska kyrkan samt i de andra syriska kyrkorna."

Jag är syrian och kan vittna om att arabiskan inte på något sätt är närbesläktad med arameiskan. Det är en ren lögn. Men visst finns det ett fåtal likheter. Bethnahrin är arameiska för de två flodernas folk - dvs jag och mitt folk. Ett fåtal gamla ord så som sol, flod mm är i likhet för många olika språk: Sol på svenska, sonne på tyska, shams på arabiska, shamsho på arameiska och shamshe på hebreiska. Men jag har försökt tänka ut vilka fler ord som är lika inom arabiska och arameiska (syrianska) men kommer inte på några, helt ärligt. Eller jo, vatten, men det är ganska stor skillnad. ---> vilket tyder på att arabiskan upkkom senare och geografiskt avskilt från arameiskan. Men hebreiskan däremot är väldigt nära med arameiskan.

Att ordet Allah skulle härstamma från arabiskan är en ren önskan från arabernas och muslimernas sida. Arameiska språket och folket är troligtvis mer än 5000 år gammalt. Världens äldsta stad, Damaskus, uppkom just under arameiska rikets imperium. därmed har jag redogjort för att Arameiskan är ett par tusen år äldre än arabiskan. Och på det sättet är alla ord som arabiskan innehåller hämtade från tex arameiskan och hebreiskan.

Att dessutom Bibeln innehåller ordet "elohim" för det araber har gjort om till "allah" är ännu ett bevis för att ordet stulits från hebreiskan - som är ett mycket äldre språk än arabiskan.

Elehim i Bibeln betyder "Dom som kommer ifrån himmelen". I syrianskan och arameiskan säger vi "Fadern, du som är i hemmelen" (Abun dbishmaio) - vilket tyder på att man har gjort en korrekt översättning till svenskan. den syrianska motsvarigheten till Elohi är Aloho. Och om inte från arameiskan, så var har då allah kommit ifrån? allah är motsvarigheten till Aloho. Aloho var namnet på en gud som arameerna trodde på innan upplysning om den Sanne Guden. Man trodde att solen var Gud, i brist på kunskap. Aloho var en solgud, som senare kom att ersättas med den nya tron på den Sanne Guden, den som gestaltas i kristendomen och i Judendomen. Eftersom man blev upplyst om den Sanne Gud så blev det naturligt att tron och benämningen blev densamma och flyttades över till tron på Jesus, Messias.

Därmed faller IbnHazms påstående platt som en pannkaka.

Och för att avsluta min redogörelse vill jag bara säga: Sträva med hjärtat, sedan med hjärnan. Det hjärtat tycker, det kommer inifrån, sanningen kommer inifrån. Vet man inombords tex att det är fel att mörda, då tar man avstånd från mord och det som förkunnar och uppmuntrar till mord.
Citera
2006-09-06, 17:12
Bannlyst
Allah = Gud.

Slå upp ordet "islam" i Nationalencycklopedin. Artikeln är skriven av Jan Hjärpe, känd från tv-debatter och en av Sveriges främsta islamkännare (professor i islamologi). Där står det "Gud" hela vägen.

Sådär. Låt oss nu gå vidare med nästa frågeställning.
Citera
2006-09-06, 17:13
Medlem
Sun Rulers avatar
Yahushua

...är Gud och Hans namn.
Citera
2006-09-06, 17:17
Medlem
IbnHazms avatar
Hej!
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Yahushua

...är Gud och Hans namn.
Det var inte svar på mina frågor.

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-09-06, 17:28
Medlem
Citat:
Hej!
Det var inte svar på mina frågor.

MVH/ Ibn Hazm

vad är det egentligen du undrar?
Citera
2006-09-06, 17:36
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
vad är det egentligen du undrar?

1. Om Allah inte är kristna och judarnas Gud, varför åkallar dom Gud vid namnet Allah och använder islamiska begrepp?

2. Om Allah inte är kristna och judarnas Gud, varför innehåller den arabiska bibeln namnet Allah ?
Citera
2006-09-06, 17:39
Bannlyst
Citat:
Muslimen kallar Gud för Allah (الله). Namnet Allah har används av alla profeter, från Adam till Muhammed
Skitsnack. Namnet "allah" har aldrig förekommit i Judeo-Kristen teologi. Det var muhammed som började med det. Däremot har Elohim/Jahwe/Jehova använts, men aldrig "allah."
Citat:
Det är intressant att notera att Allah är Guds personliga namn på armeiska, som var profeten Jesus språk, och som är närbesläktat med arabiska.
Detta är ju givetvis ren och skär lögn, eller så vet du bara inte vad du snackar om då du förmodligen har blivit hjärntvättad av din imam i din moské. Namnet "allah" var betydelselöst och okänt före muhammed. Så hitta inte på för mycket nu.
Citat:
Tyvärr tror en del att muslimerna tillbedjar en annan Gud som heter Allah. Och även en del araber på forumet hävdar att så är fallet. De förnekar att deras Gud heter Allah trots dom kallar Honom för Allah och använder islamiska begrepp som Insha Allah= Om Allah vill, Ya Allah=åkallese på Allah, Alhamdulillah= Tack Allah etc.
Gud heter inte allah. Det gör han endast inom islam och det arabiska språket. Att kristna i mellanöstern använder typiska begrepp såsom "inshallah" är för att de har influerats av den dominerande muslimska befolkningen där de bor.
Citat:
Den arabiska bibeln nämner Gud vid namnet Allah

Nu har jag två frågeställningar:

För att den är skriven på det ARABISKA SPRÅKET, hade den varit skriven på svenska så hade det stått Gud och inte Allah. Att du inte kan se det uppenbara i detta Judar använder inte det muslimska namnet "allah" i deras religion överhuvudtaget. Däremot gör kristna i mellanöstern det, och det är för att deras språk är arabiska. De har blivit påverkade av det arabiska språket. Det betyder inte att allah användes före muhammed inom kristendomen/judendomen.

Vet du vad? Ta och sök igenom en romersk katolsk eller protestantisk bibel efter "allah" så kan jag lova dig att du får noll sökträffar. En som inte är skriven på arabiska det vill säga.
Citat:
Om Allah inte är kristna och judarnas Gud
Korrekt, det är han inte.
Citera
2006-09-06, 17:40
Medlem
Citat:

tvivlar folk generellt5 på att det rör sig om samma gud?
Citera
2006-09-06, 17:50
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Det är intressant att notera att Allah är Guds personliga namn på armeiska, som var profeten Jesus språk, och som är närbesläktat med arabiska.
Hej,

Jag har besämt för mig att Allah är Eloi på arameiska.

Citat:
Kan inte ta ställning till sådana generaliseringar och vill poängtera att Gud har ett personligt namn och det är inte Allah utan Yahushua.
Citera
2006-09-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
tvivlar folk generellt5 på att det rör sig om samma gud?

Det är bara folket på fb som gillar att starta kontroverser kring islamd, inget att bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in