Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-08, 20:23
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Du vet att det alltid kommer att finnas något som någon tar illa upp av. Vi kan säkert hitta någon som reagerar på att snö heter snö, eftersom ordet också kan syfta på ett vitt pulver, eller på att chokladbollar inte alltid innehåller choklad. Då borde de väl heta kakaobollar i så fall.

Alla länder har sina egna traditioner och produktnamn, så det blir lite svårt att börja städa upp i allt globalt utan att det går överstyr. Godiset Negro är dessutom extremt obskyrt. Jag hade förstått reaktionen om det handlat om en känd svensk produkt.

Så ingen kommer lida av att det byts ut.

Du ser ingen skillnad på snö och negro?
Citera
2025-12-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Negrar är aldrig begåvade

Dessutom undrar jag mitt skämt som jag sprider överallt angående glassen Nogger och som Brasse sa, ett ska bort 😁
Vilken bokstav ska ersättas med O 🤣🥳💥

Tror vi begåvade förstår skämtet 😁
Citera
2025-12-10, 14:08
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Så ingen kommer lida av att det byts ut.

Du ser ingen skillnad på snö och negro?

Då godiset är utländskt och negro betyder ”svart” samt syftar på godisets färg, ser jag inga problem med ordet. Det har inte den konnotation som vissa menar. I så fall får vi väl byta ut ordet helt även från spanskan.

Jag minns en tidigare missbrukare som kom till min skola för att tala om droger. Han var helt upprörd över Bamse och någon form av backmaskning som påstods uppmana till knark. Det säger mer om hans egna associationer än om Bamse. Snö lär alltid uppröra en och annan före detta missbrukare.

Dessutom har negro varken historiskt eller i nutid använts som ett nedsättande ord i Sverige, åtminstone inte på det sätt som mannen hävdar. Det kommer alltid att finnas någon som triggas av något, men det betyder inte att ordet i sig är problematiskt.
Citera
2025-12-10, 21:17
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Då måste vi väl i jämlikhetens namn förbjuda alla färger.
Hur reagerar du inför en en påse haricots verts i frysdisken?
Kokar du av ilska inför en färgsatt värld du inte kan kontrollera?

De där är bara trams, du förstår skillnaden mellan svart och grön i sammanhanget, om inte har du värre problem att ta itu med i ditt liv än att svamla här.
Citera
2025-12-10, 21:23
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja med handen på hjärtat ser jag inte det vara något problem, om man inte gör det till ett.
Som sagt, snubben på påsen är VIT till och med.

Fundera istället över arvsskulden du har till slaverna.

Vi kan inte hålla på med sådant här, som när artisten Agnes blev anklagad för ”kulturell appropriering” för sin frisyr.

Snacka om rasism/hur fan skall man ha det, får kulturella skillnader existera, eftersom det är något fult, ibland, fast det vet man inte, för det var fel person som gjorde det, även om det var en hyllning.

Om du tänker efter så är inte detta ett passande namn på en godispåse, detta namn hade ALDRIG funnits på en påse från företag i väst utan är självklart något öststat där man förmodligen lunchat någon stackars svart turist som råkat hamna där.

Nej vi ska inte ha livsmedel som har rasistiska namn. Tycker detta är en självklarhet. Men jag vet såna som du vill ha n-ordet precis överallt… på bakverk, i Pippi Långstrump etc ibland verkar det vara det viktigaste i ert liv att detta ska indoktrineras i speciellt barns liv, kan du förklara varför?
Citera
2025-12-10, 21:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Om du tänker efter så är inte detta ett passande namn på en godispåse, detta namn hade ALDRIG funnits på en påse från företag i väst utan är självklart något öststat där man förmodligen lunchat någon stackars svart turist som råkat hamna där.

Nej vi ska inte ha livsmedel som har rasistiska namn. Tycker detta är en självklarhet. Men jag vet såna som du vill ha n-ordet precis överallt… på bakverk, i Pippi Långstrump etc ibland verkar det vara det viktigaste i ert liv att detta ska indoktrineras i speciellt barns liv, kan du förklara varför?

Vilket N-ord menar du?
Citera
2025-12-10, 21:25
Medlem
Slackoffs avatar
Hur ser Blizz Ntombo Oggalaboogolo på landet Monte negros existens?
Citera
2025-12-11, 00:51
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
De där är bara trams, du förstår skillnaden mellan svart och grön i sammanhanget, om inte har du värre problem att ta itu med i ditt liv än att svamla här.
Visst är det trams, men det var ju du som började. En ny fråga:
Hur ser du på nationen Niger? En bokstav utbytt jämfört med neger, till skillnad från negro som är en bokstav utbytt och dessutom med platsbyte på två bokstäver. Om godiset 'Negro' byter namn till niger, ger du då tummen upp?

Hur ställer du dig till 'Bigger", 'meger' o.s.v. Var går din lingvistiska gräns?

Och om jag tänker på negrer när jag ser en förpackning kexchoklad, vart vänder jag mig då för hjälp? Du borde ju veta, du som får nervsammanbrott inför namnet 'Negro'.
Citera
2025-12-11, 05:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hur ser du på nationen Niger? En bokstav utbytt jämfört med neger, till skillnad från negro som är en bokstav utbytt och dessutom med platsbyte på två bokstäver. Om godiset 'Negro' byter namn till niger, ger du då tummen upp?

Hur ställer du dig till 'Bigger", 'meger' o.s.v. Var går din lingvistiska gräns?

Och om jag tänker på negrer när jag ser en förpackning kexchoklad, vart vänder jag mig då för hjälp? Du borde ju veta, du som får nervsammanbrott inför namnet 'Negro'.

https://m.youtube.com/shorts/ADmq9-dlKrs
Citera
2025-12-11, 23:13
Medlem
Ica kommer inte att ta bort produkten. Bra att de står på sig.

https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1445294-ica-vagrar-ta-bort-kritiserade-produkten-rasism
Citera
2025-12-12, 00:00
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:

Återigen du vill provocera och spelar dum. Du är lite småkul så skulle bli förvånad om du genuint inte skulle förstå det felaktiga och rentav onödiga med att sälja en godissort i Sverige som heter ”Negro”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in