Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-05, 18:58
Medlem
Glimmras avatar
Hej alla!

Jag har lite problem med att hålla farten när jag övningskör, körskoleläraren har påpekat flera gånger.
Så nu är jag så upptagen av det så jag måste dubbelkolla var 5e sekund och missar istället skyltar .

Hur gör ni för att hålla farten och slippa kolla av hela tiden?
"känner ni in" hastigheten? farthållare räknas ej

förstår att det även har med erfarenhet att göra, men finns det några trix?

Tacksam för råd
Citera
2025-12-05, 19:02
Medlem
Minimuchers avatar
Enkelt. Du får in i muskelminnet när du bara drar bilen i vald hastighet. Man brukar få in känslan på motorvägen. Lite som dragläge skulle man kunna säga.

Gasa för att nå din fart, håll lätt på gasen för att hålla den.

Sen farthållare.
Citera
2025-12-05, 19:08
Medlem
Glimmras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Enkelt. Du får in i muskelminnet när du bara drar bilen i vald hastighet. Man brukar få in känslan på motorvägen. Lite som dragläge skulle man kunna säga.

Gasa för att nå din fart, håll lätt på gasen för att hålla den.

Sen farthållare.

Muskelminne! ohh det tänkte jag inte på
ja man kan ju lära sig hur 40 "känns" - i muskeln
Istället för hur den känns i pedalen

tusen tack för tipset <3
Citera
2025-12-05, 19:09
Medlem
Fråga din körlärare. Det är detta den är till för, att lära dig köra bil. Rent generellt så får du lära dig farthållning, att hålla en jämn hastighet.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-12-05 kl. 19:13.
Citera
2025-12-05, 19:12
Medlem
Fettsugnings avatar
När du väl har körkortet är det inte så noga. Visst, på 30-väg kanske men i övrigt ligger de flesta och pendlar lite. Vissa lite väl mycket kanske, men att ligga 55-60 på en 50-väg är helt normalt.
Citera
2025-12-05, 19:16
Medlem
Glimmras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fråga din körlärare. Det är detta den är till för, att lära dig köra bil.

Ja men hon verkar tro att jag gör det för att vara rebell,
Jag har frågat och hon säger bara "gasa mindre"

Men det är svårt att ligga på 39 utan att slinka över till 41

Hur noga är dom på uppkörningen med att inte slinka över till 41 km /t ?
Citera
2025-12-05, 19:17
Medlem
Melange5738s avatar
Man lär sig höra hur motorn låter om du inte kör elbil.
Citera
2025-12-05, 19:19
Medlem
Glimmras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
När du väl har körkortet är det inte så noga. Visst, på 30-väg kanske men i övrigt ligger de flesta och pendlar lite. Vissa lite väl mycket kanske, men att ligga 55-60 på en 50-väg är helt normalt.
Jo

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man lär sig höra hur motorn låter om du inte kör elbil.
Tack, jag jag får börja lyssna mer
Citera
2025-12-05, 19:23
Medlem
Du ska hålla jämn gas. Gasa upp till den hastighet du ska ligga i, sedan lättar du på trycket och när du ser att nålen varken rör sig upp eller ner så håller du kvar foten i just det läget. Det ska egentligen räcka så.

Andra saker man har att gå på är övrig trafik, vilket givetvis inte går att lita på men det är en indikation. Ser du någon framför som inte har särskilt bråttom och du samtidigt kör ikapp den så kanske du kör för fort. Ser du någon som kör ifrån dig så tittar du på mätaren lite kvickt för antingen kör han snabbt eller du långsamt.

Vissa bilar hör du på motorn eller känner på vibrationerna att du ger mer gas och då vet du att det inte är jämn körning längre. Jag har kört utan hastighetsmätare och det är omöjligt att bara se eller känna vilken hastighet man har. Man känner däremot om man håller samma hastighet eller om den ändras.

Sedan när du lärt dig hålla jämn gas är det egentligen bara vid upp- och nerförsbackar som du tittar till en extra gång eftersom du då måste göra justeringar. I synnerhet nerförsbackar måste du vara uppmärksam eftersom du måste släppa på gasen innan du hamnar i nerförsbacken. Håller du gasen och samtidigt hamnar i en nerförsbacke så kör du antingen för fort eller så måste du börja bromsa och där ryker du på miljö-körningen.

Sedan är det klart att man vid längre sträckor tittar till en extra gång eller två på hastigheten. Men generellt så ska du kunna hålla jämn fart.
Citera
2025-12-05, 19:24
Medlem
UniktAnvNamns avatar
cruise control har väl varit standardutrustning de senaste 20 åren, så himla konstigt är det inte, jag jobbar aktivt med detta även på vägar med lägre hastigheter.

Det är ett problem att vår trafikmiljö gynnar stirrande på hastighetsmätaren framför att försöka undvika barnvagnar och cyklar på motorhuven.
Citera
2025-12-05, 19:32
Medlem
StorFetAnkas avatar
Varvtalet å växel skiljer sig mellan alla de olika hastigheterna, så man skulle kunna säga att det går på känsla och muskelminne. Dock kan du behöva köra ett hundratal mil minst innan du får in rätt känsla och kalibrerat det hela i minnet.
Citera
2025-12-05, 19:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glimmra
Ja men hon verkar tro att jag gör det för att vara rebell,
Jag har frågat och hon säger bara "gasa mindre"

Men det är svårt att ligga på 39 utan att slinka över till 41

Hur noga är dom på uppkörningen med att inte slinka över till 41 km /t ?

Du ska ju inte gasa alls när du uppnått tillåten hastighet. Då ska foten vara stilla på pedalen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in