Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-17, 15:00
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och då gör du fel, och har uppenbarligen utvecklat någon form av vanföreställningar om vita skåpbilar. Vi vill helst slippa sådana som dig i trafiken då har negativ verkan på trafiksäkerheten.

Bli inte ledsen nu bara för att du inte vet hur man håller rätt hastighet. Det är tvärtom farligt att inte följa trafikrytmen.

redigering: (FB) Vad är farligast: fortkörning eller avvikelse från trafikrytmen var så god. Så kan du se hur en del vana förare ser på dina resonemang.

Försök håll dig till ämnet utan att fokusera så mycket på mig nu, gbn.

(FB) Krossa USA Du har hållt på med det här tråkiga sättet att trolla i över 20 år nu sen din debut i revisionism.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-12-17 kl. 15:17.
Citera
2025-12-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Bli inte ledsen nu bara för att du inte vet hur man håller rätt hastighet. Det är tvärtom farligt att inte följa trafikrytmen.

redigering: (FB) Vad är farligast: fortkörning eller avvikelse från trafikrytmen var så god. Så kan du se hur en del vana förare ser på dina resonemang.

Försök håll dig till ämnet utan att fokusera så mycket på mig nu, gbn.

(FB) Krossa USA Du har hållt på med det här tråkiga sättet att trolla i över 20 år nu sen din debut i revisionism.

Jag vet mycket väl hur man håller rätt hastighet.

Du kan ju testa på en väg med skyltat 70 följa trafikrytmens 80 när du övningskör, eller varför inte på uppkörningen, så får du svar på om det är tillåtet eller var så smart…

TS frågar om en sak som är viktig, att veta vilken hastighet man kör i, och detta för att inte köra över gällande hastighetsgräns. Då är det rätt korkat av dig och andra att sprida åsikten att det är ok att hastighetsgränser, t ex för att trafikrytmen är högre. Bara för att många andra gör fel ger inte dig rätt att göra fel, och det hjälper inte upp trafiksäkerheten i det stora perspektivet.

Att du sen försöker ursäkta det med att skulle vara säkrare att köra fortare än gällande gräns, bara för att det annars skulle skapa omkörningar säger en hel del om dina brister i riskanalys och konsekvensmedvetenhet…
Citera
2025-12-17, 18:16
Medlem
Vad man har en farthållare till.
Citera
2025-12-17, 18:19
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Jag vet mycket väl hur man håller rätt hastighet.

Du kan ju testa på en väg med skyltat 70 följa trafikrytmens 80 när du övningskör, eller varför inte på uppkörningen, så får du svar på om det är tillåtet eller var så smart…

TS frågar om en sak som är viktig, att veta vilken hastighet man kör i, och detta för att inte köra över gällande hastighetsgräns. Då är det rätt korkat av dig och andra att sprida åsikten att det är ok att hastighetsgränser, t ex för att trafikrytmen är högre. Bara för att många andra gör fel ger inte dig rätt att göra fel, och det hjälper inte upp trafiksäkerheten i det stora perspektivet.

Att du sen försöker ursäkta det med att skulle vara säkrare att köra fortare än gällande gräns, bara för att det annars skulle skapa omkörningar säger en hel del om dina brister i riskanalys och konsekvensmedvetenhet…

Jag svarade att det lär man sig med sin bil och om man inte kan det så ska man just titta på hastighetsmätaren var femte sekund.

Jag är från Stockholm. Vi är Sveriges bästa förare. Gå och göm dig.
Citera
2025-12-17, 21:27
Medlem
Citat:
Jag svarade att det lär man sig med sin bil och om man inte kan det så ska man just titta på hastighetsmätaren var femte sekund.

Jag är från Stockholm. Vi är Sveriges bästa förare. Gå och göm dig.

Ja man kan absolut få en ”känsla” för hastigheten om man blir varm i kläderna som förare och är hånd med bilen, men du ska nog inte vara så självsäker på att du klarar att hålla dig inom det spann du själv hävdade tidigare om vi tar en runda din bil med hastighetsmätare och varvmätare ur sikte för dig. Stundom ja. Men inte under längre perioder och med skiftande topografi etc.

Sen det där om förarna i Sthlm….
Nja, nu är jag ju inte den som håller på med sådant trams att dela in folk efter färger bilar kön härkomst boplats etc etc och utifrån det döma dem i något avseende. Människor är individuella…
Det finns absolut bra förare i Sthlm, liksom dåliga.
Dock kan man väl med fog förvänta sig att folk som bor och kör i Sthlm är mer varma i kläderna med stökigare stadskörning än ”lantisar” vanligen är. Å andra sidan så kanske vi inte ska dra upp vad ”lantisar” säger om stockholmares förarfärdigheter som gästar landet eller varför inte Sälen etc…..

Som sagt, jag säger som det är, att det finns sämre och bättre förare överallt, och beroende på var man kör mest kanske man är mer van vid viss typ av körning eller väglag än annat.

Hur som helst är det viktigt att inte bryta hastighetsregler, och inte få färska körkortsägare att tro att det är skit samma…
Citera
2025-12-17, 21:31
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ja man kan absolut få en ”känsla” för hastigheten om man blir varm i kläderna som förare och är hånd med bilen, men du ska nog inte vara så självsäker på att du klarar att hålla dig inom det spann du själv hävdade tidigare om vi tar en runda din bil med hastighetsmätare och varvmätare ur sikte för dig. Stundom ja. Men inte under längre perioder och med skiftande topografi etc.

Sen det där om förarna i Sthlm….
Nja, nu är jag ju inte den som håller på med sådant trams att dela in folk efter färger bilar kön härkomst boplats etc etc och utifrån det döma dem i något avseende. Människor är individuella…
Det finns absolut bra förare i Sthlm, liksom dåliga.
Dock kan man väl med fog förvänta sig att folk som bor och kör i Sthlm är mer varma i kläderna med stökigare stadskörning än ”lantisar” vanligen är. Å andra sidan så kanske vi inte ska dra upp vad ”lantisar” säger om stockholmares förarfärdigheter som gästar landet eller varför inte Sälen etc…..

Som sagt, jag säger som det är, att det finns sämre och bättre förare överallt, och beroende på var man kör mest kanske man är mer van vid viss typ av körning eller väglag än annat.

Hur som helst är det viktigt att inte bryta hastighetsregler, och inte få färska körkortsägare att tro att det är skit samma…

Vi har trafiksituationer ni aldrig överhuvudtaget upplevt utanför 08 därför ni har inte fyrfältsvägar i vardera riktning.

Ni klarar inte ens våra cirkulationsplatser. Vi är tveklöst Sveriges bästa förare.

Höger körfält. Följ bilen framför.
Citera
2025-12-17, 21:50
Medlem
Citat:
Vi har trafiksituationer ni aldrig överhuvudtaget upplevt utanför 08 därför ni har inte fyrfältsvägar i vardera riktning.

Ni klarar inte ens våra cirkulationsplatser. Vi är tveklöst Sveriges bästa förare.

Höger körfält. Följ bilen framför.

Om du är lika bra som förare som att läsa så har du definitivt problem…

Missade du det jag skrev tidigare….

Citat:
Jag själv som har alla behörigheter på körkortet, och t ex kört distributionstrafik med lastbil i Sthlm city med omnejd i många år, kör inte jag på riktigt…?

Jag har många tusen mil i personbil och tung lastbil i Stockholmstrafiken i bagaget, från 80talet fram till idag. Plus kört i flera av Europas större städer med personbil, 15m 4-axlad buss, semitrailer etc.
Körde t ex för Arla Enskede (nedlagt sen ett gäng år) mitt i smeten, i rusning etc etc.

När man kör i sån tät trafik som det ofta är i storstäder så kan man inte alltid titta på hastighetsmätaren utan då får man ta hjälp av erfarenhet och metoder som bl a du nämnt, för att ha hyfsad koll på hastigheten under kortare perioder/sträckor till nästa gång man kan kolla själva hastighetsmätaren.
Citera
2025-12-18, 23:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har en heads-up-display i bilen kopplad till cigarettändaruttaget och som känner av hastigheten genom GPS. Den reflekterar hastigheten mot en liten ruta plastfilm som jag satt fast i nedre vänstra hörnet på vindrutan. Då ser man hela tiden hastigheten medan man kör utan att behöva vända bort blicken.

Sedan ser jag också hastigheten och vägens hastighetsbegränsning på min GPS som också sitter i vindrutan på andra sidan.
Citera
2025-12-19, 16:22
Medlem
Glimmras avatar
Tack för alla svaren!

Inte hunnit kolla, men läser ikapp sen

tack för ert engagemang
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera