Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-03, 10:21
Medlem
(Mod. får ändra om det är fel. La den i juridik.)

Ja som överskriften lyder, Kan man polisanmäla regeringen för förskingring alternativt stöld av våra samlade medel?

Är det rimligt att en regering bara kan skänka i dagsläget hissnande 110 miljarder kr till en bevisad korrupt regim som dessutom har ca 10 st nazibataljoner som krigar för Ukraina?

Man har medvetet dolt sanningen om konflikten och istället kategoriskt hävdat den provocerande västpropagandan som mer eller mindre hjärntvättat delar av befolkningen i narrativet att ryssen är ond och med alla medel måste bekämpas..

Samtidigt som våra samhällsbyggande funktioner formligen skriker om mer pengar för att slippa ytterligare nerdragningar och sparkrav.

Själv anser jag detta godhetsknarkande gått fullständigt över styr.

Jag trodde inte i min fantasi att vi kunde få en regering som med rena lögner kan stödja en korrupt regim med inblandning av nazibataljoner.

Det minsta man bör göra vore ju om man kunde anmäla regeringen så en neutral utredning kunde tillsättas för att bringa klarhet i om detta är juridiskt försvarbart.
Vad tycker du?

https://www.flashback.org/leave.php?...64815051099000
Citera
2025-12-03, 10:27
Medlem
StorFetAnkas avatar
Du kan säkert anmäla men räkna inte med att det leder nån vart. Politikerna lär skrika högt å kalla dig rättshaverist samt lägga all vaken tid på att göra ditt liv till ett helvete, speciellt kommunpolitiker kan vara trångsynta på det sättet.
Citera
2025-12-03, 10:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Finns det nåt land som har en lag o dyl där det står att man kan stämma sin regering?

Inte ens i USA, där man kan stämma allt och alla om vad som helst, har man den funktionen. I så fall skulle det med all säkerhet finns flera pågående rättegångar varje vecka.

Länken nedan leder till en sida där man beskriver hur man går till väga vid tvistemål. Testa och se. Men förlorar du målet är det du som får stå för rättegångskostnaden för motparten.

https://www.domstol.se/amnen/tvist-o...i-tingsratten/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2025-12-03 kl. 10:38.
Citera
2025-12-03, 10:44
Medlem
En sådan talan ,inte bara ogillas utan avvisas. Tingsrätten prövar inte ens fallet då den inte stöder sig på en gällande rättsregel. Det är ungefär lika dumt som när Silbersky stämde tobaksbolagen för att tobak skadade hälsan hos människor. En rådman tittade på ansökan i tio minuter och avvisade den, dvs att saken inte ens prövades. Domstolsväsendet är inte till för politiska spektaklet utan för att lösa rättstvister.
Citera
2025-12-03, 11:29
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
(Mod. får ändra om det är fel. La den i juridik.)

Ja som överskriften lyder, Kan man polisanmäla regeringen för förskingring alternativt stöld av våra samlade medel?

Är det rimligt att en regering bara kan skänka i dagsläget hissnande 110 miljarder kr till en bevisad korrupt regim som dessutom har ca 10 st nazibataljoner som krigar för Ukraina?

Man har medvetet dolt sanningen om konflikten och istället kategoriskt hävdat den provocerande västpropagandan som mer eller mindre hjärntvättat delar av befolkningen i narrativet att ryssen är ond och med alla medel måste bekämpas..

Samtidigt som våra samhällsbyggande funktioner formligen skriker om mer pengar för att slippa ytterligare nerdragningar och sparkrav.

Själv anser jag detta godhetsknarkande gått fullständigt över styr.

Jag trodde inte i min fantasi att vi kunde få en regering som med rena lögner kan stödja en korrupt regim med inblandning av nazibataljoner.

Det minsta man bör göra vore ju om man kunde anmäla regeringen så en neutral utredning kunde tillsättas för att bringa klarhet i om detta är juridiskt försvarbart.
Vad tycker du?

https://www.flashback.org/leave.php?...64815051099000
Långt ifrån den första tråden i detta ämne. Lägg ner och haka upp dig på något annat.
Citera
2025-12-03, 11:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Kan man polisanmäla regeringen för förskingring alternativt stöld av våra samlade medel?
Du förefaller skrivkunnig så det ska du nog klara av...
Citat:
Vad tycker du?
Att din samhällskunskapslärare misslyckats kapitalt eftersom du uppenbarligen inte förstår hur demokratiskt politiskt ansvarsutkrävande fungerar.
Citera
2025-12-03, 11:42
Moderator
Gordon Blixts avatar
I Juridik diskuteras juridik. Vad ni tycker i största allmänhet om Ukraina, Ryssland eller olika aspekter på konflikten dessa länder emellan är inte ämnet för vare sig tråden eller delforumet Juridik. Inlägg som inte håller sig till den juridiska frågeställningen kan komma att raderas och ge varning utan ytterligare föregående förmaning.

/Mod
Citera
2025-12-03, 12:23
Medlem
EU-politiker åtnjuter väl åtalsimmunitet?
Hur är det med svenska politiker?

Det är väl bara KU som kan ställa politiker till svars och då är det väl endast uttalande om att detta är fel. Det utgår aldrig straff vad jag känner till.

En politiker i regeringen har väl mandat att bestämma inom sitt ansvarsområde?
Således utgör det väl inget brott om regeringen bestämmer sig för en inriktning?
Citera
2025-12-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Långt ifrån den första tråden i detta ämne. Lägg ner och haka upp dig på något annat.
Bryr du dig inte om vart våra skattepengar tar vägen?
Citera
2025-12-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Du förefaller skrivkunnig så det ska du nog klara av...

Att din samhällskunskapslärare misslyckats kapitalt eftersom du uppenbarligen inte förstår hur demokratiskt politiskt ansvarsutkrävande fungerar.
Jo men det är uppenbart att (även det) har grova bristef och luckor som måste rättas till.
Citera
2025-12-03, 12:45
Medlem
skalman1973s avatar
Tyvärr går inte detta . Det går inte heller att lösa ut sin ägarandel av aktiebolaget Sverige ( som för övrigt har tillgångar för runt 2400 miljarder )
Vilket för övrigt skulle ge respektive andelsägare en nätt summa som de kunde använda klokare än en genomsnittlig politiker .
Citera
2025-12-03, 13:04
Medlem
jtds avatar
Jag instämmer och önskar liknande funktion men det finns inget ansvar på detta sätt för politiker tror jag som med statliga tjänstemän. Om det om några år visar sig att allt var bluff och båg som mycket definitivt är, dvs en julklapp till makthavare över systemet som glatt skrattar till banken på dina skattepengar i Ukraina, så är man nog immun. Politikerna önskar sig fin kickback inför nästa år. Skulle inte förvåna mig om någon som kristersson blir belönad med 10-20 miljoner privat för detta.

Annars skulle man ha åtalat mängder av politiker som Reinfeldt för förräderi m.m. Det som stör mig är avsaknad av verkliga alternativ i Sverige.

Samtliga eventuella regeringsalternativ skulle ha agerat likadant, om inte värre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in