2025-12-03, 08:08
Medlem
Hej alla

Beställde en gitarrförstärkare som innehåller rätt många funktioner och kretsar, utgångar med mera.

DHL skulle köra den till ett utlämningsställe men nu fick jag mess om att de lagt den i en sån där jäkla box utomhus. Jag kommer inte att hinna hämta ut den på några dagar.

Det är kyligt men inte minus ute. Kan elektroniken ta skada? Jag funderar på att reklamera i så fall.

Tack på förhand!
Citera
2025-12-03, 08:11
Medlem
Nej den tar ingen skada.
Citera
2025-12-03, 08:29
Medlem
jtds avatar
Ja har du otur går det åt helvete och blir minus och frost . Hände mig en gång för boxarna står ibland utomhus nu för tiden. Den var i en stor låda längst ned i boxraden å de hade snöat så inåt helvete så står boxarna längst ned för en backe där dräneringen är ett fuskjobb när ja kom dit var det ca 2dm vatten för snön hade smält över boxarna längst ned så det hade såklart runnit in min box var bara slamsor och smulor när jag öppna flöt de ut massa grått kartongrest i en smutsig jävla vattenpöl och min nya dator låg där inne med guppande gråa slamsor över sig inne i boxen. Den funka inte först men jag hade den i torken i 3-4 dagar sen funka den men ljudet knastrar som fan och skärmen har pixelfel och jävelskap . Sen funkar inte belysningen under alla tangenter bara raderna högst upp f1 f2 f3 osv . Och några är lite tröga . Jag ska nog byta batteri och kanske skärm men när jag ringde service center gav dom mig indikation att detta är inte värt å laga . Bättre köpa nytt . För det kan vara fuktskadat ((( jag har ringt kommun om dräneringen och erbjudit mig o Roger som kan fixa detta o skickat offert så det inte händer fler men ingen svarar längre ))
Senast redigerad av jtd 2025-12-03 kl. 08:33.
Citera
2025-12-03, 08:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kanske har du en vän eller släkting som kan hämta ut ditt paket från skåpet så behöver du inte vara orolig.

Det man bör vara försiktig för är att helt enkelt låta produkten komma upp i normal rumstemperatur innan du slår igång allt.

En gitarrförstärkare borde ändå tåla både lite väder och vind med tanke på att det ibland kan vara pissväder på spelningar och allt är inte skyddat av tak vad jag sett.

Man kan ofta läsa på produktens datablad vad den ska tåla, det är ofta olika temperaturer för lager och för användning så se om du hittar något på hemsidan där du beställde prylen.
Citera
2025-12-03, 08:43
Medlem
Vet någon om en kylskåp kan stå ute på balkong i kylan under typ 3 veckor? (inpackad i sitt leveranspaket + med presenning över så det inte blir blött såklart)?

Är för jag renoverar och hinner inte klart tills de levereras förmodligen...
Citera
2025-12-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hej alla

Beställde en gitarrförstärkare som innehåller rätt många funktioner och kretsar, utgångar med mera.

DHL skulle köra den till ett utlämningsställe men nu fick jag mess om att de lagt den i en sån där jäkla box utomhus. Jag kommer inte att hinna hämta ut den på några dagar.

Det är kyligt men inte minus ute. Kan elektroniken ta skada? Jag funderar på att reklamera i så fall.

Tack på förhand!

Jag skulle säga att elektroniken tar inte skada av temperaturen i sig själv, om det nu inte blir extremt kallt -30 eller kallare.
Däremot kan den skadas av fukt och temperaturväxlingar.
Men står den bara torrt skall det inte vara nån fara, men det du skall tänka på är att låt förstärkaren stå inne så den anpassar sig till rumstemperaturen innan du slår på den. Beroende på hur den ventileras så minnst ett par timmar helst ett dygn.
Har den elektrolytkondensatorer kan de teoretiskt ta skada av låga temperaturer men då handlar det inte om enstaka minusgrader.
Citera
2025-12-03, 08:50
Medlem
Tror inte det blir minus i boxen om det inte är väldigt kallt.
Om elektronik varit i minusgrader och du tar in den i värmen och du kopplar in den direkt kan det bli problem med kondens.
Så låt grejen sitta i värmen tre timmar eller mer innan du använder den
Citera
2025-12-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle säga att elektroniken tar inte skada av temperaturen i sig själv, om det nu inte blir extremt kallt -30 eller kallare.
Däremot kan den skadas av fukt och temperaturväxlingar.
Men står den bara torrt skall det inte vara nån fara, men det du skall tänka på är att låt förstärkaren stå inne så den anpassar sig till rumstemperaturen innan du slår på den. Beroende på hur den ventileras så minnst ett par timmar helst ett dygn.
Har den elektrolytkondensatorer kan de teoretiskt ta skada av låga temperaturer men då handlar det inte om enstaka minusgrader.
Tack för snabbt och bra svar!
Citera
2025-12-03, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Tror inte det blir minus i boxen om det inte är väldigt kallt.
Om elektronik varit i minusgrader och du tar in den i värmen och du kopplar in den direkt kan det bli problem med kondens.
Så låt grejen sitta i värmen tre timmar eller mer innan du använder den
Tack för bra tips!
Citera
2025-12-03, 18:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hej alla

Tack på förhand!

Elektronik tål kyla men inte fukt.
Citera
2025-12-03, 19:53
Medlem
kan vara smart att elektroniken får stå i stugvärmen ett antal timmar innan du stoppar in sladden ,så fukten försvinner
Citera
2025-12-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kan vara smart att elektroniken får stå i stugvärmen ett antal timmar innan du stoppar in sladden ,så fukten försvinner
Bra tips, tackar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in