2025-12-04, 07:26
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle säga att elektroniken tar inte skada av temperaturen i sig själv, om det nu inte blir extremt kallt -30 eller kallare.
Däremot kan den skadas av fukt och temperaturväxlingar.
Men står den bara torrt skall det inte vara nån fara, men det du skall tänka på är att låt förstärkaren stå inne så den anpassar sig till rumstemperaturen innan du slår på den. Beroende på hur den ventileras så minnst ett par timmar helst ett dygn.
Har den elektrolytkondensatorer kan de teoretiskt ta skada av låga temperaturer men då handlar det inte om enstaka minusgrader.
Vad är det för temperatur? Det skillnad om det är ett frysrum eller turkiskt badrum.
Citera
2025-12-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Vad är det för temperatur? Det skillnad om det är ett frysrum eller turkiskt badrum.
Den temperaturen där enheten skall fungera.

Det som kan vara risken om du flyttar en känslig elektronikutrustning mellan olika temperaturområden framför allt från ett kallt utrymme till ett varmt dito är kondensering då risken finns att det samlas vatten i enheten.

Just ett turkiskt bad är ganska dåligt utrymme att ha elektronik i över huvud taget då det finns mycket fukt. Så jag skulle faktiskt avråda helt från att köra en konsert med en normal förstärkare i ett turkiskt bad, om inte utrustningen är speciellt anpassat för att fungera i fuktiga miljöer.
Citera
2025-12-05, 08:30
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Den temperaturen där enheten skall fungera.

Det som kan vara risken om du flyttar en känslig elektronikutrustning mellan olika temperaturområden framför allt från ett kallt utrymme till ett varmt dito är kondensering då risken finns att det samlas vatten i enheten.

Just ett turkiskt bad är ganska dåligt utrymme att ha elektronik i över huvud taget då det finns mycket fukt. Så jag skulle faktiskt avråda helt från att köra en konsert med en normal förstärkare i ett turkiskt bad, om inte utrustningen är speciellt anpassat för att fungera i fuktiga miljöer.

Jag arbetade just med förstärkare och där var det problem med att all utrustning kom till arenorna i kalla klimat i lastbil för att sedan köras rakt in i arenan. Vi löste det med conformal coating på dom kretskorten som var känsliga för överslag pga. Kondens. Jobbig med omarbete på sådana kort. Humiseal är segt.

Ibland fick man slutsteg som skulle servas som stått vid havet i nått söderhavsland med rost och sand och elände i. Proffesionella PA'n måste utstå väldigt mycket.
Senast redigerad av ost-e-knark 2025-12-05 kl. 09:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in