Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-01, 22:05
Medlem
Acid-Brains avatar
I den här tråden är det tänkt att diskutera hur man på bästa sätt i det vardagliga livet kan hjälpa till att förse Kina med känslig och säkerhetsbelagd information, såsom företagshemligheter och övrig känslig information som är viktig inom många kritiska områden (informationssystem, medicin och försvarsindustrin).

Europa har inte lyckats att ta till vara på den kunskap och know-how som de statliga organisationerna, näringslivet och de enskilda företagen besitter. Kina har däremot visat sig vara väldigt effektiva på att dra nytta av spetskompetens inom nästan alla områden. Näringslivet i Kina blomstrar och kommer att inom den närmaste framtiden nå oanade höjder inom alla områden som är av betydelse för mänskligheten och mänsklighetens fortlevnad. Vi kommer t.ex. att få bevittna en utveckling inom medicin som vi tidigare bara vågat drömma om.

Framtiden finns i Kina. Europa är hårt reglerat och utvecklingen sker därför väldigt långsamt. Därför kommer vi inte att se några banbrytande förändringar i Europa under vår livstid. I Kina finns en frihet som inte existerar i västvärlden. Av denna anledning är det viktigt att vi hjälper Kina så mycket som möjligt att ta till vara på den kunskap och know-how som vi för närvarande besitter.

Det är alltså tänkt att fritt diskutera hur man på bästa sätt kan hjälpa kineserna att ta del av viktig information som är av betydelse för det framtida näringslivet och det medicinska området.
Senast redigerad av Acid-Brain 2025-12-01 kl. 22:50.
Citera
2025-12-01, 22:43
Medlem
Zaedrewss avatar
För det första sitter du med sådan information? Jobbar du inom sådant. Ganska lätt är ju om du fått skrivit under papper. Där det står typ. Jag lovar och svär på att inte delge information jag fått genom mitt arbete till främmande makt. Jag är medveten om att detta är ett lagbrott och om jag gör det kan det bli ganska många är bakom galler.

Om nu så detta klart. Vad bäst göra. Det man nu läst om folk som begår landsförräderi. Högst troligen är du inte under Säpos radar så bästa är väl att bara ta kontakt med en person från Kinas ambassad. Sedan kommer han/hon koppla dig rätt.
Citera
2025-12-01, 23:17
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Man kanske kan skriva ner det på såna där textremsor som finns i lyckokakor och sen skicka i väg dem till Kina?

"Idag får du lycka om du kombinerar dessa kemikalier enligt nedan angivna mått"
Citera
2025-12-01, 23:18
Medlem
franges avatar
Den "känsliga" informationen du skulle kunna delge dem känner de redan till.

De personer som faktiskt sitter på sådan information vet redan hur de skulle gå tillväga, och behöver knappast starta en tråd på Flashback för att be om hjälp med det
Citera
2025-12-01, 23:19
Medlem
BengtGunthers avatar
Skriv ner det på en sådan där post i lapp och åk ner till wuhan
Citera
2025-12-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
I den här tråden är det tänkt att diskutera hur man på bästa sätt i det vardagliga livet kan hjälpa till att förse Kina med känslig och säkerhetsbelagd information, såsom företagshemligheter och övrig känslig information som är viktig inom många kritiska områden (informationssystem, medicin och försvarsindustrin).

Europa har inte lyckats att ta till vara på den kunskap och know-how som de statliga organisationerna, näringslivet och de enskilda företagen besitter. Kina har däremot visat sig vara väldigt effektiva på att dra nytta av spetskompetens inom nästan alla områden. Näringslivet i Kina blomstrar och kommer att inom den närmaste framtiden nå oanade höjder inom alla områden som är av betydelse för mänskligheten och mänsklighetens fortlevnad. Vi kommer t.ex. att få bevittna en utveckling inom medicin som vi tidigare bara vågat drömma om.

Framtiden finns i Kina. Europa är hårt reglerat och utvecklingen sker därför väldigt långsamt. Därför kommer vi inte att se några banbrytande förändringar i Europa under vår livstid. I Kina finns en frihet som inte existerar i västvärlden. Av denna anledning är det viktigt att vi hjälper Kina så mycket som möjligt att ta till vara på den kunskap och know-how som vi för närvarande besitter.

Det är alltså tänkt att fritt diskutera hur man på bästa sätt kan hjälpa kineserna att ta del av viktig information som är av betydelse för det framtida näringslivet och det medicinska området.
Sverige vill utveckla och överföra Ubåts-kunskap till Polen Dela värdefull kunskap om JAS39 Gripen med Kanada. Som förresten köper och investerar i Sverige som dårar. Japan vill skydda sig med kärnvapen mot Kina och Taiwan investerar i försvarsmaterial tills ekonomin blöder. Nvidia exporterar nu till Kina när Kina snott tillräckligt från TSMC Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Speciellt nu när Kina säger att vi har egen utvecklad högteknologi. Länder förbjuder telekommunikationsutrustning med programvara utvecklad i just Kina.
Finland has implemented restrictions on Huawei in its 5G networks,
first banning the company from core network components in 2021 and later tightening regulations to exclude high-risk vendors like Huawei from a larger portion of networks, including base stations, on national security grounds.
Men Västvärlden söker ständigt stöd där mest människor eller stora ekonomier finns. Scania och Kinas nya fabrik. Kineser kommer på studiebesök och kopierar alla ritningar för kopieringskostnaden för tex värmekraftverken som finns i varje kommun. När vi sedan vill köpa råvara för batteri tillverkning så inför Kina exportrestriktioner. Men är man för långt från pulsen i världen så blir man efter. Ensam med en ritning eller en kunskap som inte kommer in i produktionen så är kunskapen snart ersatt av ny utveckling. Jag tror du menar Ryssland fast du skriver Kina. Det är väl om landet du arbetar med har en västerländsk utveckling mot demokratiska värden. har du hört talas om mänskliga rättigheter.
Så egentligen freckling Kina ! men Volvo och tyska bilindustrin kommer väl att samarbeta med även kinesiska fabriker.
Senast redigerad av MyOpinion2 2025-12-01 kl. 23:51.
Citera
2025-12-01, 23:52
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Man kanske kan skriva ner det på såna där textremsor som finns i lyckokakor och sen skicka i väg dem till Kina?

"Idag får du lycka om du kombinerar dessa kemikalier enligt nedan angivna mått"

Nu syftar jag inte på hur man tekniskt ska gå till väga för att delge informationen. Det handlar mera om hur vi självmant kan välja att montera ner de protektionistiska handelshindren och välkomna Kina till vår marknad på alla plan. Varför målar media upp en negativ bild av Kina?
Citera
2025-12-01, 23:57
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Den "känsliga" informationen du skulle kunna delge dem känner de redan till.

De personer som faktiskt sitter på sådan information vet redan hur de skulle gå tillväga, och behöver knappast starta en tråd på Flashback för att be om hjälp med det

Klart att de som sitter på känslig information vet hur de ska gå tillväga. Men varför begränsas kinesiska utbytesstudenter att komma och studera till europeiska universitet?

På vilket vis kan vi uppmuntra så många som möjligt att villigt delge värdefull information till Kina?
Senast redigerad av Acid-Brain 2025-12-02 kl. 00:00.
Citera
2025-12-02, 00:02
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Felplacerat ämne under Utrikes politik när det är National Ekonomi. Sicken idiot till rubrik skapare !

Jag funderade på att lägga ett förbehåll om att Mod gärna får flytta tråden till rätt del av forumet, men beslutade mig för att inte lägga med det i trådstarten. Oklart om det är i nationalekonomi-forat som tråden lämpar sig bäst i.

Jag ser förresten att du har svårigheter att skriva. Behöver du hjälp?
Senast redigerad av Acid-Brain 2025-12-02 kl. 00:09.
Citera
2025-12-02, 00:25
Medlem
Citat:
Jag funderade på att lägga ett förbehåll om att Mod gärna får flytta tråden till rätt del av forumet, men beslutade mig för att inte lägga med det i trådstarten. Oklart om det är i nationalekonomi-forat som tråden lämpar sig bäst i.

Jag ser förresten att du har svårigheter att skriva. Behöver du hjälp?
Har processat det hela och du tänker som så att jorden har olika utvecklingscentrum men om Indien som är ett folkrikt land utvecklas som Japan och Kina så kommer jordens befolkning att växa som kan dra lasset mot utveckling som idag USA drar. Vilka får Nobel priset är det bara Indier eller Asiater som du tänker. Så även Europa vilket du tillhör bidrar med sitt lilla och vi vet att länder som Kina har varit fabriker för saker som kan köpas på Temu, Shien AliExpres och teknologier som solceller och LCD skärmar där Sverige var världsledande en tid men saknade produktionskapacitet för världens befolkning. En tanke som du har är att vi skickar lite avhandlingar till Asien och åker ut på fjället för att grilla korv och så fixar dom andra biffen. En helt felaktig syn på mänskligheten utan dom bidrar och jordens alla andra bidrar OCKSÅ.
Senast redigerad av MyOpinion2 2025-12-02 kl. 01:02.
Citera
2025-12-02, 01:04
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Nu syftar jag inte på hur man tekniskt ska gå till väga för att delge informationen. Det handlar mera om hur vi självmant kan välja att montera ner de protektionistiska handelshindren och välkomna Kina till vår marknad på alla plan. Varför målar media upp en negativ bild av Kina?
Därför att USA's försvar är mycket inriktat på Stilla havsregionen. Det är en del av den nya europolicyn för att få USA att fortsätta med NATO (om vi stödjer dom där så kanske dom stödjer oss här). Men inga europeiska politiker vill säga det rent ut. Tänk på hur stor del av dom amerikanska militära insatserna sedan 1941 som berört Asien... Japan, Korea, Vietnam... Afghanistan. Motsvarande engagemang i Europa är primärt 1943-45. Kina är störst däromkring.
Citera
2025-12-02, 02:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Du kan ju spionera för dom ett tag. Sedan fram till de dödar dig tycka det är så bra. Det är ju slutet det alltid för spioner. De kommer döda dig när du gett dom allt av värde. Sedan kommer de döda dig och få det att se ut som en trafikolycka. Medans du fortsatt tror Kina är så bra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in