2026-09-08, 11:50
Medlem
Tonyos avatar
Ja ja. Det är väl korrekt dömt enligt regelboken men jag tror nog alla kan hålla med om att 9/10 gånger så släpper domaren den där om bollen går rakt in i mål. Då är väl de solklara onside-målen som blev bortdömda mot Gais och Gnaget mer att gnälla över.

Jag är övertygad om att vi kommer före Dif i tabellen efter 30 omgångar i slutändan oavsett. Hegland är dessutom ett kort ifrån avstängning så förhoppningsvis kan han ta det mot Elfsborg och missa derbyt. Spelmässigt imponerar de inte även om det såklart är starkt att ta tre poäng ändå.
Citera
2026-09-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Ja ja. Det är väl korrekt dömt enligt regelboken men jag tror nog alla kan hålla med om att 9/10 gånger så släpper domaren den där om bollen går rakt in i mål. Då är väl de solklara onside-målen som blev bortdömda mot Gais och Gnaget mer att gnälla över.

Jag är övertygad om att vi kommer före Dif i tabellen efter 30 omgångar i slutändan oavsett. Hegland är dessutom ett kort ifrån avstängning så förhoppningsvis kan han ta det mot Elfsborg och missa derbyt. Spelmässigt imponerar de inte även om det såklart är starkt att ta tre poäng ändå.

Ja, så är det. Den grinande bajensvansen (obs ej du i detta fall) bör sätta sig ner i roddbåten, inte minst då ni själva räddande en poäng mot nästjumbon på en feldömd straff dagen innan. Över 30 omgångar jämnar det ut sig.

Jag är inte lika övertygad. Vi reser inte utanför Stockholm framtill den 28:e oktober, och ni har vad då… tre, fyra gräsmatcher framtill dess?

Vad kan man förvänta sig spelmässigt när samma trupp spelat tre matcher på en vecka? Vi lyckas med något som ni aldrig har gjort (än mindre i år) när ni dubblat: tre matcher, tre vinster, varav två på gräs.
Senast redigerad av vermoden 2026-09-08 kl. 13:03.
Citera
2026-09-08, 13:01
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Över 30 omgångar jämnar det ut sig.
Nja, efter 30 omgångar så brukar man konkludera att det finns ett par lag som haft tur med felaktiga domslut och andra som haft otur.

Jag skulle säga 90 omgångar innan det ser hyfsat jämt ut, även om det säkert fortfarande finns undantag då.
Citera
2026-09-08, 13:09
Medlem
Citat:

Gratisstraffarna ni har fått i de två senaste matcherna är lika stora misstag som Culums. Sedan att ni inte vinner ändå förringar inte det.
Citera
2026-09-08, 13:13
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:

Spelet i ert kryss var mer lovande än vårt spel mot Kalmar. Å andra sidan var det tredje matchen på en vecka och därför väntat att spelarna var slitna. Vi fick bl.a. byta ut Lien efter 45 min. Samtidigt oroande att vi återigen gör en plattmatch.

Sedan är Heglands eventuella avstängning mindre viktigt än potentialen i våra två ny förvärv Abdulmalik och Rosenqvist. Får vi 'förväntad' utväxling på dessa så uppgraderas vårt startelva kraftigt i denna enskilda matchen hur som. Därtill har vi wild cards i form av Ringberg och Angelo som också skulle kunna innebära uppgraderingar på VY+HY.

Lien
Fallenius - Hegland - Åslund

Lien
Abdulmalik - Åslund - Rosenqvist

Förutom ev uppgraderingar på ytterpositionerna gör vi oss mindre beroende av just Hegland om dessa värvningar blir lyckade. Eftersom att Åslund då kan spela 10:a, vilket är hans bästa position.
Citera
2026-09-08, 13:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Ett av de sämsta upplagorna av IFK spöade mästarna på bortaplan med 1-4.

Mjällby en poäng ifrån kvalplats. Ska vi prata om elefanten i rummet?
Citera
2026-09-08, 13:23
Medlem
Citat:
Hegland är dessutom ett kort ifrån avstängning så förhoppningsvis kan han ta det mot Elfsborg och missa derbyt.

På tal om obegripliga domslut var Heglands gula kort igår på gränsen till en domarskandal. När domaren blåste var jag övertygad om att det var frilägesutvisning för Kalmarbacken.

Jag är mer orolig för att Miro Tenho ska ta ett till gult och bli avstängd innan derbyt än Bo, men sen är ju frågan... bör inte ni vara de som egentligen ska vara rädda?

Hela er backlinje och Karlsson står på två (eller fem) gula kort. Nu är det så så pass många matcher kvar att minst en eller två av dem hinner åka på ett till gult dessförinnan och kan spela derbyt, men det är inte helt otänkbart att ni går in i derbyt med flera avstängningar på centrallinjen.

Obs att jag inte vet ifall några av dessa gula kort är irrelevanta med tanke på tio matchers-regeln?
Senast redigerad av vermoden 2026-09-08 kl. 13:27.
Citera
2026-09-08, 13:27
Medlem
Damacys avatar
Citat:
På tal om obegripliga domslut var Heglands gula kort igår på gränsen till en domarskandal. När domaren blåste var jag övertygad om att det var frilägesutvisning för Kalmarbacken.

Jag är mer orolig för att Miro Tenho ska ta ett till gult och bli avstängd innan derbyt än Bo, men sen är ju frågan... bör inte ni vara de som egentligen ska vara rädda?

Hela er backlinje och Karlsson står på två (eller fem) gula kort. Nu är det så så pass många matcher kvar att minst en eller två av dem hinner åka på ett till gult dessförinnan och kan spela derbyt, men det är inte helt otänkbart att ni går in i derbyt med flera avstängningar på centrallinjen.

Värt att poängtera att Heglands första gula borta mot Degen också var en rejäl domarmiss. Han driver in bollen i straffområdet, trampar på den och faller men får gult kort för filmning.

Bo spelar väldigt snällt generellt, jag är inte så orolig för avstängningar, men vet vad som händer med dessa klåpare till domare.
Citera
2026-09-08, 13:35
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:

Obs att jag inte vet ifall några av dessa gula kort är irrelevanta med tanke på tio matchers-regeln?
Jag tror Bajen blir tionde matchen efter Degerfors.
Citera
2026-09-08, 14:01
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:

Tror inte vi får varningar. Vi möter Degen och Bp(vilka kommer backa hem hela matcherna)

Tur för er att Boudri är skadad, annars hade det varit garanterad Bajenvinst 57 genom historien(dif har 53 vinster)
Citera
2026-09-08, 14:25
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Doktorn fick foten.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/officiellt-karl-marius-aksum-sparkas
Citera
2026-09-08, 14:27
Medlem
.NateHiggers.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Spelet i ert kryss var mer lovande än vårt spel mot Kalmar. Å andra sidan var det tredje matchen på en vecka och därför väntat att spelarna var slitna. Vi fick bl.a. byta ut Lien efter 45 min. Samtidigt oroande att vi återigen gör en plattmatch.

Sedan är Heglands eventuella avstängning mindre viktigt än potentialen i våra två ny förvärv Abdulmalik och Rosenqvist. Får vi 'förväntad' utväxling på dessa så uppgraderas vårt startelva kraftigt i denna enskilda matchen hur som. Därtill har vi wild cards i form av Ringberg och Angelo som också skulle kunna innebära uppgraderingar på VY+HY.

Lien
Fallenius - Hegland - Åslund

Lien
Abdulmalik - Åslund - Rosenqvist

Förutom ev uppgraderingar på ytterpositionerna gör vi oss mindre beroende av just Hegland om dessa värvningar blir lyckade. Eftersom att Åslund då kan spela 10:a, vilket är hans bästa position.

Kan vi få några superlativ om Rosens match från dig? Tydligen sämst på plan och dom riktiga supportrarna börjar ifrågasätta varför man plöjde ner upp till 40 miljoner på han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in