2025-12-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Det jag stör mig på, är att de många gånger säkerligen njuter av sin maktställning när de tar in ett handgäng av människor till en intervju. De ser säkerligen ner på människor som söker jobb, medan de själva sitter säkert och tryggt i sin stol.
Ja det finns definitivt chefer som är psykopater och gör det. Däremot om du som anställd har ett bra CV och söker jobb på ett seriöst ställe är det i många tvärtom så att chefen faktisk är desperat över att anställa någon kompetent
Citera
2025-12-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ibland är personerna kända sen tidigare, för att kallas till en intervju.

Ja jag skulle vilja veta om det är en ärlig intervju, finns det några klassiska tells som du ser på det när man inte kommer att få tjänsten? De jag vet är ju om intervjun är kort, men har du fler inputs som är så pass säkra så man kan nämna i ett överklagande att man i princip inte fick intervjuas sakligt och därmed missunnas?
Citera
2025-12-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drquad
Ja jag skulle vilja veta om det är en ärlig intervju, finns det några klassiska tells som du ser på det när man inte kommer att få tjänsten? De jag vet är ju om intervjun är kort, men har du fler inputs som är så pass säkra så man kan nämna i ett överklagande att man i princip inte fick intervjuas sakligt och därmed missunnas?

Kan inte svara för din intervju, jag har alltid genomfört dem seriöst och lika för alla.
Citera
2025-12-10, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Hur klickar man med någon efter ett möte ?
Att anställa någon borde vara en lång process, iaf inom myndigheter.
Sist jag var på en intervju fick jag känslan att chefen redan bestäm sig för en annan.
Jag kanske tog i lite väl mkt när jag skrev att det måste klicka. Det är nog mer att om jag får en dålig känsla under/efter mötet så tar jag inte jobbet. Kan inte nämna direkt vad denna dåliga känsla skulle vara eller baseras på. Men kanske man t.ex. kände att de man träffade var så extremt annorlunda än en själv att man inte tror det skulle funka jobba ihop. Alla är ju inte kompatibla med varandra, så enkelt är det.
Senast redigerad av FlashbackBeer 2025-12-10 kl. 15:11.
Citera
2025-12-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackBeer
Jag kanske tog i lite väl mkt när jag skrev att det måste klicka. Det är nog mer att om jag får en dålig känsla under/efter mötet så tar jag inte jobbet. Kan inte nämna direkt vad denna dåliga känsla skulle vara eller baseras på. Men kanske man t.ex. kände att de man träffade var så extremt annorlunda än en själv att man inte tror det skulle funka jobba ihop. Alla är ju inte kompatibla med varandra, så enkelt är det.

Fast om man bygger ett team där alla är likadana och extroverta så tror inte jag man får ett särskilt bra team i slutändan. Det är mixen som man måste ha i laget där alla spelar på sina styrkor.
Tror det är därför många företag går dåligt nu för att dom tar bara in extroverta brudar som vill förändra världen.
Citera
2025-12-10, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Fast om man bygger ett team där alla är likadana och extroverta så tror inte jag man får ett särskilt bra team i slutändan. Det är mixen som man måste ha i laget där alla spelar på sina styrkor.
Tror det är därför många företag går dåligt nu för att dom tar bara in extroverta brudar som vill förändra världen.
Absolut är det bra med blandat. Är själv introvert och har jobbat i team där vi hade både intro- och extroverta (och blandat med juniora/seniora) och det funkade kanon. Jag tänker inte just på sånt utan andra saker som kan göra att man känner att det inte skulle funka. På ett jobb hade vi en kille som jag upplevde som allmänt konstig till personligheten. Han käkade stesolid om det nu kan ha någon påverkan. Iaf så var han jobbig att ha att göra med de gånger man behövde ha med honom att göra. Det tyckte de andra också, inkl. chefen. Om jag hade varit på en intervju där någon som han var med hade jag tackat nej. Kanske ett extremt exempel men jag kom inte på nåt annat. Det handlar väldigt mkt om magkänslan. Jag brukar gå på magkänslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in