Citat:
Ursprungligen postat av
drquad
Vad är det du har identifierat / kollat på som gör att du inte vill anställa någon i förväg?' Behöver fatta varför jag blir diskriminerad och jag har trott att poängen har vart avgörande. Iaf har detta låtit så på feedback.
Ibland är personerna kända sen tidigare, ibland har de inte haft de viktigare meriterna, dvs man har redan andra kandidater som man värderar högre. Det är inte helt lätt att utforma en annons så den blir tillräckligt bred för att inte stänga utan lämpliga kandidater, men inte för bred så man dränks i ansökningar ifrån folk som är helt olämpliga.
Men det absolut vanligaste är att någon inom myndigheten är intresserad av tjänsten, men man får inte bara flytta en individ dit, utan det ska sökas pga att undvika jäv
I regel vinner den som redan jobbar på myndigheten dels pga att han/hon redan har så mycket erfarenhet av tjänsten, men även för att man känner till personens kapacitet och förmågor, och har troligen blivet uppmanad att söka tjänsten.
En ny individ är ett osäkert kort. Dock hänt att om man får in flera sökande man kan tänka sig anställa, att man ser om det finns liknande tjänster de kan bli aktuella för.
Det är dock inget enmansbeslut, alla rekryteringar granskas av både HR och fackliga företrädare, så att anställa in sin odugliga kusin funkar inte. HR brukar vara övernitiska just med att det ska gå till enligt regelverket, utifrån min erfarenhet.
Så när HR säger att det inte har någon betydelse att dina meriter blev fel har de helt rätt, det är i princip enbart en tröskel för att kallas till en intervju.
Men det finns ju alltid en möjlighet att de gjort en felbedömning också, så driv på det om du anser det vara värt det, men ha en realistisk syn på dina möjligheter att få igenom det, dvs väldigt små.