Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-01, 09:31
Medlem
Som alla vet, så är alla arbetsintervjuer väldigt olika.

Vad accepterar ni få höra / inte få höra på en intervju? Vart går era gränser? Vad avgör om ni vill ha ett jobb eller inte?

Negativa / positiva jargonger om erat utseende, kön, familj, samhälle, bilmärken eller nåt annat?
Hör det till att man skall vara hårdhudad på en arbetsintervju och ta emot vad som helst från en Chef / HR? Sväljer ni stoltheten eller tar ni illa upp? Vart går era gränser? Så länge lönen är bra så är det skitsamma vad som sägs? Påverkar personkemi erat val eller inte?

Jag är nyfiken på vad som påverkar ert val, då många alltid reagerar så olika beroende på vad som sägs.
Senast redigerad av Lofiboy 2025-12-01 kl. 09:34.
Citera
2025-12-01, 09:50
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Jag har blivit förolämpad på intervju. Frågor som är kränkande. Flera ställen har det varit idioter som suttit med, antingen chef eller blivande kollega.
Citera
2025-12-01, 09:52
Medlem
"Negativa / positiva jargonger om erat utseende, kön, familj, samhälle, bilmärken eller nåt annat?"

Var fan söker du dina jobb?
Citera
2025-12-01, 10:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
- Berätta varför vi ska välja just dig!
Citera
2025-12-01, 10:07
Medlem
3 bra och 3 dåliga egenskaper. Jag får rysningar av den jävla meningen. Skit ner er.
Citera
2025-12-01, 10:07
Medlem
Aldrig hört talas om någon som fått en sådan kommentar, även om det säkert skett någon gång i en rekrytering.

Hur ska man hantera det? Ja för 99.999% av alla som går på intervju behöver du inte hantera det. Om det mot alla odds händer beror det på hur desperat du är efter jobbet. Klarar du dig utan går du ut ur rummet, men annars är det bara att svälja förolämpningen.

Det jag inte gillar är massa teoretiska frågor i stil med "hur skulle du hantera x situation?". Ja jag kommer givetvis ge ett svar som ni vill ha, oavsett om det är sant eller inte. Förstår inte varför dessa frågor förekommer då de är som upplagda för påhittade/skönmålade svar. Varken rekryteraren eller jag får något ut av dem.
Senast redigerad av Bajjakungen 2025-12-01 kl. 10:10.
Citera
2025-12-01, 10:33
Medlem
Jag har hittills aldrig behövt ett jobb så mkt att jag skulle gå med på sån skit. Och skulle läget va så akut så skiter jag i det ändå och lämnar.
Citera
2025-12-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Negativa / positiva jargonger om erat utseende, kön, familj, samhälle, bilmärken eller nåt annat?
Alltså, vad i helvete? Har du fått höra sådant under intervjun? Jag hade avslutat intervjun där och då.

Men överlag brukar jag dra öronen åt mig när jag tycker intervjuaren börjar grotta i saker jag inte tycker de har med att göra. För ca ett år sedan var det någon jeppe som började fråga om jag någonsin har fått en varning på jobbet. Det har jag inte, men där någonstans kände jag att det var dags att tacka för sig. Överlag blir jag rätt negativt inställd när jag får intrycket av att de försöker sätta dit en.
Citera
2025-12-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Alltså, vad i helvete? Har du fått höra sådant under intervjun? Jag hade avslutat intervjun där och då.

Men överlag brukar jag dra öronen åt mig när jag tycker intervjuaren börjar grotta i saker jag inte tycker de har med att göra. För ca ett år sedan var det någon jeppe som började fråga om jag någonsin har fått en varning på jobbet. Det har jag inte, men där någonstans kände jag att det var dags att tacka för sig. Överlag blir jag rätt negativt inställd när jag får intrycket av att de försöker sätta dit en.

Numera blir folk över 45 inte kallade till intervjuer.
Citera
2025-12-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Numera blir folk över 45 inte kallade till intervjuer.
Det är svårare för dem ja. Vad är kopplingen till det jag skrev?
Citera
2025-12-01, 10:46
Medlem
FlashbackBeers avatar
Personkemi är väldigt viktigt. Om det inte klickar mellan mig och min framtida chef/kollega så kommer jag inte att vilja ha jobbet.

Har aldrig fått några direkt olämpliga frågor faktiskt men om det skulle hända skulle jag helt enkelt komma med motfrågan 'Kan du förklara på vilket sätt detta relevant för den här tjänsten?' och sen skulle jag förstås inte ta jobbet om jag blev erbjuden det. Arbetsgivaren får minsann försöka sköta sig professionellt, kan man inte det så är det en varningsflagga för mig som söker jobbet.
Citera
2025-12-01, 11:01
Moderator
Maviels avatar
"planerar du bli gravid snart" tyckte jag var lite över gränsen faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in