Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-01, 09:18
Medlem
Hej på er flashback!
Det känns som jag observerat en utveckling senaste 2-3 åren där alla möjliga hemsidor nu börjar kräva BankID/E-Legitimation för att genomföra även ganska triviala saker. Bostadsköer, webbutiker, föreningar m.m, m.m.

Rent praktiskt är en E-legitimering en kontroll av mitt ID, och när detta nu blir alltmer lössläppt så ska varenda lilla butik glo på mitt leg. Det var en sak när butiken tog kontakt med banken och att legitimera sig gentemot de för digitala betalningar, men i denna takt kommer det vara över allt.

Hur ser ni på denna utveckling? Hur hanterar vi detta? Finns det några sätt att motarbeta det?
Citera
2025-12-01, 09:22
Medlem
Du behöver väl inte identifiera dig förrän du ska göra en transaktion, eller när du behöver uträtta personliga saker hos en företag, bostadsföretag eller myndighet.

Enkelt och smidigt sätt. Som skyddar både dig själv och motparten.
Citera
2025-12-01, 09:24
Medlem
Jag har inget emot att använda BID till saker som att handla (spendera pengar), rösta, köer, etc. Allt där identifikation kan avgöra och avhjälpa fusk av ngt slag. Betalningen är självklar; man vill inte att någon annan handlar för dina pengar. Köer likaså att man inte vill att det fuskas. Skiffra används för videosamtal med sekretess i min bransch; även där är det nödvändigt att logga in med BID och jag förstår såklart meningen med det.

Det enda jag inte vill se BID på är saker som Storbritannien gjort; internetsidor. Bara för att besöka en sida. Så fort de använder argumentet "tänk på barnen" är det 99% bullshit och enbart kontroll. Det ska absolut inte stödjas. Finns säkert fler exempel andra kan ta fram där det gått åt fanders.

Är det något där din identitet faktiskt spelar roll för att en funktion ska fungera så ser jag inget problem med det. Än så länge har jag iaf inte stött på ett tillfälle där det varit felaktigt använt i mina ögon men ja, man ska vara vaksam och agera när det väl sker.

Min huvudpoäng är att ja, det kan gå för långt och nej, vi ska inte vara anti allt bara för att det finns risk för missbruk. Nyanser finns i allt i livet.
Citera
2025-12-01, 09:42
Medlem
F.B.Dases avatar
Jag vill inte att DU eller någon annan ska kunna agera i mitt namn utan MIN vetskap. Så jag är nöjd. Där emot borde man kunna få svar på enkla allmäna frågor utan att behöva uppge sin identitet.
Citera
2025-12-01, 09:48
Medlem
Suecotes avatar
Ja det är bara att vänja sig vid den nya världsordningen, kopierad från Kina (och Sovjet). EU ska övervaka all vår kommunikation och införa digitalt ID, inklusive körkort, pass, bankkonto och hälsoinformation i samma app. Snart är vi alla inkopplade i The Matrix.

En europeisk digital identitet
Citera
2025-12-01, 09:56
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Ja och det är bra. Bostadskö är inte trivialt.
Du kan fortfarande söka men vill du anmäla dig så måste du givetvis visa du är du.

Bra också så du inte kan snoka på andras köer. Tidigare var det ju bara att veta lösenordet så kunde man snoka och jävlas med typ vem som helst.
Citera
2025-12-01, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Hej på er flashback!
Det känns som jag observerat en utveckling senaste 2-3 åren där alla möjliga hemsidor nu börjar kräva BankID/E-Legitimation för att genomföra även ganska triviala saker. Bostadsköer, webbutiker, föreningar m.m, m.m.

Rent praktiskt är en E-legitimering en kontroll av mitt ID, och när detta nu blir alltmer lössläppt så ska varenda lilla butik glo på mitt leg. Det var en sak när butiken tog kontakt med banken och att legitimera sig gentemot de för digitala betalningar, men i denna takt kommer det vara över allt.

Hur ser ni på denna utveckling? Hur hanterar vi detta? Finns det några sätt att motarbeta det?

Bill gates och tony blair ville ju att senast 2028 ska alla ha digitalt id annars blir man isolerad från samhället.

Sjukt är vad det är och svensken är korkad nog att fortsätta betala allt med kort och swish och applådera att man vill sätta upp ai kameror med ansiktsigenkänning som i kina.
Citera
2025-12-01, 12:20
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Enkelt och smidigt sätt. Som skyddar både dig själv och motparten.
Tills banken får för sig att du inte är en lönsam kund för att du kanske inte har några lån eller många miljoner på sparkontot. Då upphör din identitet att existera och ditt liv blir som om du dödförklaras felaktigt.

Om vi över huvud taget måste vara beroende av ett digitalt ID så bör det vara en rättighet för alla medborgare, det ska skötas av staten, inte kosta nåt för individen, samt vara plattformsoberoende så att du inte blir beroende av utländsk programvara för att kunna identifiera dig, speciellt inte från fientligt inställda nationer, så som BankID fungerar.
Citera
2025-12-01, 12:22
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag har inget emot att använda BID till saker som att handla (spendera pengar), rösta,
Så när ett parti vill införa bankskatt eller nån annan reglering på storbankerna, då råkar det bara bli så att alla som troligtvis kommer att rösta på det partiet har problem med sitt bankid under valdagen.
Citera
2025-12-01, 13:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag har inget emot att använda BID till saker som att handla (spendera pengar), rösta, köer, etc. Allt där identifikation kan avgöra och avhjälpa fusk av ngt slag. Betalningen är självklar; man vill inte att någon annan handlar för dina pengar. Köer likaså att man inte vill att det fuskas. Skiffra används för videosamtal med sekretess i min bransch; även där är det nödvändigt att logga in med BID och jag förstår såklart meningen med det.

Det enda jag inte vill se BID på är saker som Storbritannien gjort; internetsidor. Bara för att besöka en sida. Så fort de använder argumentet "tänk på barnen" är det 99% bullshit och enbart kontroll. Det ska absolut inte stödjas. Finns säkert fler exempel andra kan ta fram där det gått åt fanders.

Är det något där din identitet faktiskt spelar roll för att en funktion ska fungera så ser jag inget problem med det. Än så länge har jag iaf inte stött på ett tillfälle där det varit felaktigt använt i mina ögon men ja, man ska vara vaksam och agera när det väl sker.

Min huvudpoäng är att ja, det kan gå för långt och nej, vi ska inte vara anti allt bara för att det finns risk för missbruk. Nyanser finns i allt i livet.
Håller med dig! Att identifiera sig när man köper något på nätet motverkar (i viss mån) bedrägerier, och det har jag inget emot i dag när inloggningsuppgifter, identiteter, mailkonton osv. säljs på darknet för under hundringen.

Börjar det bli som i dina exempel för att identifiera sig på sidor man besöker är det statlig kontroll som inte vare sig gynnar mig eller någon annan. Samma gäller sociala medier som Facebook, Flashback, X Youtube etc. Skulle aldrig registrera mig med mitt riktiga namn på något av dem, visst kan de och polisen identifiera mig, men då krävs polisanmälan.

Identifierar mig när jag deklarerar, loggar in på 1177 eller handlar något. Aldrig annars.
Citera
2025-12-01, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Så när ett parti vill införa bankskatt eller nån annan reglering på storbankerna, då råkar det bara bli så att alla som troligtvis kommer att rösta på det partiet har problem med sitt bankid under valdagen.

Korruption är ionte unikt i ngt samhälle. När och om sådant sker får folket ta ställning och demonstrera/revoltera. Inte mer än så. Det har alltid varit en kamp att ha demokrati och rättigheter. Inget man får serverat på silverfat.
Citera
2025-12-01, 13:52
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Korruption är ionte unikt i ngt samhälle. När och om sådant sker får folket ta ställning och demonstrera/revoltera. Inte mer än så. Det har alltid varit en kamp att ha demokrati och rättigheter. Inget man får serverat på silverfat.
Du vet om att det finns lösningar för ID där man inte kan fuska, eller rentav få regimkritiker att försvinna spårlöst. Varför ska vi ha ett system som tillåter fusk och gör det enkelt för de korrupta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in