Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-01, 14:22
Medlem
Digital kontroll av medborgares identiteter är oerhört viktigt. Jag kan inte komma på ett bättre sätt att säkerställa att samhället utestänger onormala personer och extremism.

I sin bästa tillämpning kommer det förhoppningsvis att stoppa människor från att förstöra värdegrunden och klimatet.
Citera
2025-12-01, 14:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Hej på er flashback!
Det känns som jag observerat en utveckling senaste 2-3 åren där alla möjliga hemsidor nu börjar kräva BankID/E-Legitimation för att genomföra även ganska triviala saker. Bostadsköer, webbutiker, föreningar m.m, m.m.

Rent praktiskt är en E-legitimering en kontroll av mitt ID, och när detta nu blir alltmer lössläppt så ska varenda lilla butik glo på mitt leg. Det var en sak när butiken tog kontakt med banken och att legitimera sig gentemot de för digitala betalningar, men i denna takt kommer det vara över allt.

Hur ser ni på denna utveckling? Hur hanterar vi detta? Finns det några sätt att motarbeta det?

Sjukt smidigt ju. Man får ett oknäckbart skydd. Ingen skit-site som tappar bort ens lösenord varje kvartal.

Vidare är det ju, än så länge, inget staten bara kan bläddra igenom. Det krävs ju brottsmisstanke. Så man vet ju vad som gäller innan man använder det.
Senast redigerad av Newkie 2025-12-01 kl. 14:37.
Citera
2025-12-01, 14:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Digital kontroll av medborgares identiteter är oerhört viktigt. Jag kan inte komma på ett bättre sätt att säkerställa att samhället utestänger onormala personer och extremism.

I sin bästa tillämpning kommer det förhoppningsvis att stoppa människor från att förstöra värdegrunden och klimatet.
Du driver bara ner dina motståndare under jorden med identitetskontroll, vi ser ju redan 80 åringar som skriver någon olämpligt på Facebook åtalas (de vet ju inte bättre än att skriva under eget namn)

Åsikterna finns kvar hur ni än kontrollerar och anmäler. Har själv blivit anmäld här på FB ett antal gånger av butthurt islamister, utlänningar och vänstermänniskor. Enda ni gör är att ducka diskussionen, inget annat. Åsikterna finns kvar och hatet blir bara starkare för varje anmälning.
Citera
2025-12-01, 15:16
Medlem
Att låta allt gå via BankID och liknande tjänster är i teorin ett bra och förenklande system. Problemet är att vi i praktiken inte kan lita på myndigheter som gång på gång är inblandade i skandaler och korruption. När de som har kontroll över systemen dessutom byts ut hela tiden ökar risken för korruption, maktmissbruk och andra problem.
Sverige är helt enkelt inte redo för detta ännu.
Citera
2025-12-01, 15:28
Medlem
Det stora problemed med BankID är väl att det ägs av bankerna utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Vi har alltså myndigheter som kräver att din bank går i god för vem du är och bankerna kan ju säga upp kundrelationer lite hur de vill om man inte behagar dem. Det skulle vara mycket bättre med ett nationellt eID som utfärdas av en statlig myndighet istället för att sitta i bankernas knä när det gäller en så viktig sak som identitetskontroller.
Citera
2025-12-01, 16:15
Medlem
Är väll bara en tidsfråga innan vi måste använda BankID gör att bajsa, regeringen vill veta fina toalettbehov.
Citera
2025-12-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Är väll bara en tidsfråga innan vi måste använda BankID gör att bajsa, regeringen vill veta fina toalettbehov.

Har redan hänt i sverige.

Finns ju vissa sjuka ställen som endast tar swish eller kort för toalettbesök.
Citera
2025-12-01, 16:45
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Vill inte att nån utger sig för att vara jag, beställa saker eller tjänster på nätet i mitt namn, ställa av fordon osv., tycker det är bra i de typerna av fall. Sen kan man ha åsikter om att man måste identifiera sig på tidningars hemsidor etc. för att verifiera ålder och kanske annat, men alternativet att låta bli att logga in finns.
Citera
2025-12-01, 17:57
Medlem
Känns definitivt obehagligt att den nya trenden verkar vara att begränsa internetaccess så långt som det går.
Citera
2025-12-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Ja det är bara att vänja sig vid den nya världsordningen, kopierad från Kina (och Sovjet). EU ska övervaka all vår kommunikation och införa digitalt ID, inklusive körkort, pass, bankkonto och hälsoinformation i samma app. Snart är vi alla inkopplade i The Matrix.

En europeisk digital identitet

Sedan blir man tilldelad koldioxidkuponger beroende hur mycket man berömmer överheten, när de är slut för månaden kan man inte handla mer.
Citera
2025-12-01, 19:41
Medlem
dude2ks avatar
Man borde ta bort och förbjuda skiten fortast möjligt. Helt värdelös app.
Citera
2025-12-01, 19:49
Medlem
Glostrups avatar
EU håller på att införa ”plånböcker” där man som individ kan samla sin information och endast lämna ut delar av den vid en specifik begäran, enligt EUDI-W. Det kallas selektivt avslöjande (selective disclosure) även om jag tycker att ”selektiv delning” vore en bättre term.

Med detta kan man kontrollera vem som har tillgång till vilken information, och man kan dela ut och ta tillbaka rätten för en annan part att lagra denna information. Plånboken kommer att finnas i olika skepnad; tex statlig, kommersiell eller oberoende - och man kan själv välja utifrån behov och krav.

Så i framtiden kommer du kunna lämna ut viss information (tex ålder) utan att avslöja vem du är, eller bekräfta att du är en person (dvs inte en bot) men fortfarande kunna vara anonym. Så Bank-ID kommer att fungera på ett annat sätt, och det kommer inte att behövas en identifiering om man bara behöver verifiera en viss sak eller ge ut viss delinformation.

Ganska vettigt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in