Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-01, 06:59
Medlem
Silltunnas avatar
Jag är man och har haft många kvinnor genom åren och det är alltid jag som stått för ”slösandet” av pengar. TS teori stämmer alltså inte.
Citera
2025-12-01, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Fattar inte. De lägger fan alltid hela sin inkomst på saker som kläder och resor. Varför sparar de inte för framtiden? Och varför blir de så lacka när man ifrågasätter deras sinne för ekonomi? Finns det en evolutionär förklaring till att män är bättre med pengar än kvinnor?

Kvinnors status i samhället bygger på två saker gentemot män! Deras utseende och deras mans status! Kvinnors status gentemot andra kvinnor bygger på hur många män dom attraherar och hur hemmet ser ut.

Därav spenderar dom så stora summor på utseende och saker.
Citera
2025-12-01, 07:09
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Fattar inte. De lägger fan alltid hela sin inkomst på saker som kläder och resor. Varför sparar de inte för framtiden? Och varför blir de så lacka när man ifrågasätter deras sinne för ekonomi? Finns det en evolutionär förklaring till att män är bättre med pengar än kvinnor?
Att spara för framtiden är rätt osexigt och trist. Många, däribland jag, vill ha dopamin nu. Så jävla tråkigt att skjuta upp tillfredsställelsen hela tiden. Och nej, det blir inte bättre av att vänta. Det är en myt som tråkiga människor försöker trösta sig med för att stå ut med sin monotoni. Jag vill ha roligt både nu och senare. Inte bara senare.
Citera
2025-12-01, 07:10
Medlem
Månsans avatar
Kvinnor handlar massa bråte som levereras i lådor hela tiden; kläder, smink, smycken, heminredning, prydnadsföremål, glas, köksprylar i en oändlig rad av småkrafs.
Genomsnittlig utgift = 100.000/år

Män köper nästan aldrig något. Men när det någon enstaka gång blir ett inköp blir det en fräsig BMW, en ny älgstudsare och nödvändiga verktyg/byggmaskiner.
Genomsnittlig utgift = 200.000/år
Citera
2025-12-01, 07:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Min teori är att det kommer från stenåldern.
Kvinnorna var samlare och plockade med sig det de hittade och männen var jägare.

När männen kom hem visade kvinnorna vad de hittat. Om inte männen var intresserade blev kvinnorna sura.

Liknande idag och där kvinnorna visar upp vad de köpt för fina kläder för mannen. Visar mannen inget intresse blir det inget sex den natten.
Citera
2025-12-01, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Nej det är inte en rimlig förklaring att lägga pengar på kläder och resor som knappast gagnar barnet själv. Själsligen möjligen om barnet får följa med men knappast i övrigt.

Kvinnor är själviska helt enkelt. Och de är påverkade av intryck utifrån, från reklam eller vänner.

Det gynnar inte barn att resa. Tvärtom utsätter okänd plats okända människor okänd kultur, barnen för ökade risker.
Citera
2025-12-01, 08:18
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Bara så länge det är någon annans pengar fungerar det
Citera
2025-12-01, 08:41
Medlem
Sinraths avatar
Om vi utgår från TS har rätt, kommer dom nya tullarna för ALLT billigt kines-skräp påverka många kvinnors mående? Jag tror väldigt starkt på att många klickar hem mängder med saker värda typ 30-120 kr från vad nu senaste wish-klonen är, för att få lite kickar från billigt shoppande. Slänger man på tull på grejer under en hundring så är det nog inte lika lockande.

Dock har regeringen bara sagt det ska börja "så snabbt som möjligt".
Citera
2025-12-01, 08:53
Medlem
Naturligtvis en grov generalisering, det finns gott om män som uppvisar ett slösaktigt beteende och gott om kvinnor som sparar i ladorna. Dock sant att i genomsnitt tenderar män spara mer än kvinnor, och är mer benägna att spara på börsen och med högre risk och högre avkastning som följd. Det är också vanligare att män uppvisar nästan sjuklig snålhet, typ behåller saker tills de faller i bitar trots att de enkelt skulle ha råd med något nyare och bättre.

Impulsivt "tröstshoppande" tror jag också är ett ganska kvinnligt fenomen. Sådant beteende är ett sätt att hantera stress, ångest eller sorg och kvinnor har allmänt mer problem med sånt än män.
Citera
2025-12-01, 09:17
Medlem
Jag tror att kvinnor ser telefonen som en liten bebis. Bebisen skriker efter vad den vill ha och mamsen fixar.
Citera
2025-12-01, 09:25
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Om du påstår att kvinnor på ett generellt plan (och inte enstaka exempel) har ett sämre sinne för ekonomi än män, så får du gärna länka den vetenskapliga studien du har läst som påvisat detta.

Du tycker inte det räcker med att titta på könsfördelningen i affärsvärlden?
Citera
2025-12-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag är man och har haft många kvinnor genom åren och det är alltid jag som stått för ”slösandet” av pengar. TS teori stämmer alltså inte.

Du måste ha en mycket trasig hjärna för att inte ha märkt det mest uppenbara.

Här är lite fakta för dig :

Citat:
Women long held primary purchasing responsibility for everyday household items, but today, they control or influence 85% of consumer spending.

https://www.weforum.org/stories/2023/05/unlocking-trillion-dollar-female-economy/

85% är nog i underkant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in