Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-30, 21:40
Medlem
glockenreins avatar
Fattar inte. De lägger fan alltid hela sin inkomst på saker som kläder och resor. Varför sparar de inte för framtiden? Och varför blir de så lacka när man ifrågasätter deras sinne för ekonomi? Finns det en evolutionär förklaring till att män är bättre med pengar än kvinnor?
Citera
2025-11-30, 21:45
Medlem
EnCartes avatar
De gör som kändisarna gör och identifierar sig med dem därigenom

Sen är kvinnors kapital, deras utseende, så de lägger pengar på det.

Medan männen lägger pengar mer på olika maskiner och tekniska anordningar.

Men män och kvinnor är inte samma sak. En kvinna kan inte helt förstå en man och en man kan inte helt förstå en kvinna.
Citera
2025-11-30, 21:45
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Fattar inte. De lägger fan alltid hela sin inkomst på saker som kläder och resor. Varför sparar de inte för framtiden? Och varför blir de så lacka när man ifrågasätter deras sinne för ekonomi? Finns det en evolutionär förklaring till att män är bättre med pengar än kvinnor?
Jag shoppar som mest när jag mår psykiskt dåligt, har jag märkt.

Det är en tillfällig snuttefilt. Men jag är bra på att spara också. Kvinnor kan spara men dom räknar med mannen och då passar man på att Hollywoodfrua lite plötsligt är sparandet inte lika viktigt för nu är man ju två?
Citera
2025-11-30, 21:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Kvinnor behöver resurser här och nu för ta hand om sin avkomma.
Citera
2025-11-30, 21:48
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
De gör som kändisarna gör och identifierar sig med dem därigenom

Sen är kvinnors kapital, deras utseende, så de lägger pengar på det.

Medan männen lägger pengar mer på olika maskiner och tekniska anordningar.

Men män och kvinnor är inte samma sak. En kvinna kan inte helt förstå en man och en man kan inte helt förstå en kvinna.

Ja där har vi en rimlig evolutionär förklaring till varför de är måna om att se bra ut. Men varför lägger de pengar på resor, restaurangbesök och sånt istället för att spara? Snubbar må lägga saker på andra saker men nog fan är vi generellt mycket bättre på att tänka långsiktigt och lägga undan en tillräcklig andel av lönen för framtida behov.
Citera
2025-11-30, 21:49
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Jag shoppar som mest när jag mår psykiskt dåligt, har jag märkt.

Det är en tillfällig snuttefilt. Men jag är bra på att spara också. Kvinnor kan spara men dom räknar med mannen och då passar man på att Hollywoodfrua lite plötsligt är sparandet inte lika viktigt för nu är man ju två?

Lol ja jag har alltid varit försörjaren i mina relationer. Har inget emot det för jag har varit äldre och tjänar mer men nog är det lite irriterande när de bränt exakt allt på onödigt trams.
Citera
2025-11-30, 22:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja där har vi en rimlig evolutionär förklaring till varför de är måna om att se bra ut. Men varför lägger de pengar på resor, restaurangbesök och sånt istället för att spara? Snubbar må lägga saker på andra saker men nog fan är vi generellt mycket bättre på att tänka långsiktigt och lägga undan en tillräcklig andel av lönen för framtida behov.
Dom tycker väl mer om att resa och äta på restaurang än att spara. De gör som jetset människorna gör. De är deras ideal, rik, berömd och dyrkad.

Vissa män köper sportbilar på samma sätt. Men du får fråga kvinnorna, men min erfarenhet är att de inte riktigt vill erkänna att de är som de är. Många har svårt med att erkänna vissa av sina känslor och drifter. De har en bild av hur de ska vara och en känslomässig som inte matchar riktigt.

Men som en sa här, hon upplever att hon mår bra av att shoppa.

Men rent evolutionärt ligger det kanske inte för dem. Det är männen som ska lämna arvet till barnen för framtiden och försörja dem på ålderns höst. Det är kanske även så vi fungerar och kanske därför vi sparar?
Citera
2025-11-30, 22:04
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Mja.. Jag var värre förut. Har blivit mer ekonomisk med åren å (tröst)shoppar nästintill ingenting alls nu för tiden. Köper mest förnödenheter men till jul å när jag fyller år så brukar jag unna mig själv nåt extra som jag tycker att jag villhöver.

Att dom blir lacka så kan det bero på sättet du säger det på å tonvalet 😕
Citera
2025-11-30, 22:28
Medlem
Sasha08s avatar
Ja det är en nöt jag inte lyckats knäcka heller, frugan bränner pengar som om det vore livsfarligt att spara dom, behöver dock inte vara saker utan hon bränner flera tusen hos frissan och på dessa jävla hudkliniker; Satans påfund!
Citera
2025-11-30, 22:30
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Aldrig tänkt på! Rimlig förklaring.
Nej det är inte en rimlig förklaring att lägga pengar på kläder och resor som knappast gagnar barnet själv. Själsligen möjligen om barnet får följa med men knappast i övrigt.
Citera
2025-11-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi

Att dom blir lacka så kan det bero på sättet du säger det på å tonvalet 😕

Kvinnan i ett nötskal. Jag som tänkte att det var för att de egentligen innerst inne vet om att det är slöseri men inte vill bli påminda om det.

Visste du att kvinnor är kraftigt överrepresenterade när det gäller att klicka på annonser och köpa?
Citera
2025-11-30, 23:30
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Om du påstår att kvinnor på ett generellt plan (och inte enstaka exempel) har ett sämre sinne för ekonomi än män, så får du gärna länka den vetenskapliga studien du har läst som påvisat detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in