2025-11-30, 15:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Hoppas det löser sig för dig! Personligen har jag gett upp allt som kommer från VAG för länge sedan, jag vågar inte ens ta i skiten med tång.

Förvånande med vad vissa märken kommer undan med innan folk drar åt sig öronen.
Citera
2025-11-30, 16:55
  #26
Medlem
Facades avatar
Kul med en ny bil som ”har en egendom att spöka”.
Det är ju det första man vill höra.

Jag kan inte hjälpa dig men det är inte utan anledning som VAG har dåliga betyg i tillförlitlighet. Deras elbilar är väl ännu sämre än deras fossila bilar vilket i sig bör vara en omöjlighet.
Citera
2025-11-30, 17:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Man slipper ligga ute med ca 800tkr i inköp av bilen….man får lämna tillbaka den efter 36 månader dvs slipper stå risken.
Har ni bilen på företagsleasing får du väl inte lämna igen den när tiden är passerad, brukar däremot gälla vid privatleasing.
Citera
2025-11-30, 18:03
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har ni bilen på företagsleasing får du väl inte lämna igen den när tiden är passerad, brukar däremot gälla vid privatleasing.

Har operationell leasing på bilen = den ska återlämnas efter 36 månader. Det är ungefär som att man hyr bilen.

Du tänker nog på finansiell leasing, då ska man betala in restvärdet efter t.ex 36 månader, sedan äger man bilen.

När jag åkte runt och kikade på lite olika bilar så var det inte ens alla bilförsäljare som visste skillnaden…
__________________
Senast redigerad av Pinnen77 2025-11-30 kl. 18:07.
Citera
2025-11-30, 18:18
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Har operationell leasing på bilen = den ska återlämnas efter 36 månader. Det är ungefär som att man hyr bilen.

Du tänker nog på finansiell leasing, då ska man betala in restvärdet efter t.ex 36 månader, sedan äger man bilen.

När jag åkte runt och kikade på lite olika bilar så var det inte ens alla bilförsäljare som visste skillnaden…
Då är villkoren mer likt de som plägar tillämpas på privatleasing. Dock tämligen ovanligt, därför jag utgick från finansiell leasing.
Citera
2025-11-30, 18:51
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast du betalar ju 400 000+ kr för bilen och sedan äger du inte ens den.
Varför inte bara ta ett vanligt lån o köpa en bil?
Dyr bil och kontraktet är skrivet med fördel till uthyraren.
Du får ju inte ens en hyrbil när den går sönder.
Säljaren upplyste dig när kontraktet var påskrivet att bilen var behäftat med massor av fel.
Varför tog du ens emot den?
Ja helt otroligt hur pantade folk är, å detta för en medioker småbil.
Citera
2025-11-30, 19:14
  #31
Medlem
Nu spånar jag bara, men som privatkonsument så har man enligt konsumentköplagen rätt att få lånebil eller på annat sätt bli ersatt för andra kostnader som uppstår vid garantifel. Lagen säger nånting i stil med att "avhjälpandet ske utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten", att vara utan bil är definitivt en olägenhet och således är bilfirman enligt lag skyldig att erbjuda lånebil, eller betala taxi etc.

Det är inte så att det finns liknande skrivelser för näringsidkare tro, som man kan luta sig på vid kontakten med VW?
Citera
2025-11-30, 20:09
  #32
Medlem
Fan man borde öppna bil leasing, är ju omöjligt att gå med förlust
Citera
2025-11-30, 20:35
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Man slipper ligga ute med ca 800tkr i inköp av bilen….man får lämna tillbaka den efter 36 månader dvs slipper stå risken.

Efter 36 månader har du betalat 36*12000 = 432000kr. Det låter som en snuskigt dålig affär?
Citera
2025-11-30, 20:50
  #34
Medlem
ValkPaddas avatar
OT, men fan så värdelöst och vad blåsta folk verkar vara idag.

Min min begagnade bil har under 5 år kostat ungefär 45kr om dagen inklusive allt förutom bränsle. Räknar med att den går minst 2 år till, med dalande dagskostnad.

2 verkstadsbesök under det första året, sedan har den bara rullat.

Varför betala 10 gånger mer? Man ska ju bara från A till B.

Edit: cirka 28kr om dagen om jag skulle sälja den idag.
Citera
2025-11-30, 20:59
  #35
Medlem
Folk som köper VAG förtjänar ju strul. Leasa en riktig bil nästa gång.
Citera
2025-11-30, 20:59
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då är villkoren mer likt de som plägar tillämpas på privatleasing. Dock tämligen ovanligt, därför jag utgick från finansiell leasing.

Förstår.
Ska man tro på statistiken verkar det sista åren ha blivit nära 50/50 i fördelning på den svenska marknaden…på den Europeiska dominerar op-lease…över 90% i Nederländerna om jag fattar siffrorna rätt.
Det har nog att göra både med privatleasingen och en tidvis skakig/osäker marknad för elbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in