Citat:
Ursprungligen postat av
Office
Hur fan kan du vara ”i övrigt nöjd” med en bil för 400kr/dag där du själv skriver att du har ett crescendo av varningslampor, att du måste låsa bilen och gå ett varv för att lampor ska försvinna och ibland ens för att komma iväg, dessutom ägs bilen av ett bolag som verkar tycka att detta är normalt? Du måste skämta? Hur kan du ens skriva ordet ”nöjd” i samband med den här texten?
Du är fullständigt grundlurad, det är det första du måste förstå.
Jag menar att jag är i övrigt nöjd med bilmodellen dvs den är rymlig för storleken, man sitter bra i den, den är tyst, pigg och trevlig att köra, den har enkla menyer och bra funktioner, jag tycker den ser bra ut osv osv. 😊
Alternativet hade kunnat vara att t.ex privatleasa den. Just nu erbjuder de bara varianter med lägre utrustningsnivå dvs det går inte ens ”bygga” en motsvarande bil för privatleasing på Vw’s hemsida, men om man jämför prisbild med månadskostnad på de lägre utrustningsnivåerna så skulle denna bil landa på ca 10000:-/månad av skattade pengar men man slipper då undan förmånsbeskattningen, det innebär dock att jag hade behövt ge mig själv en löneförhöjning på ca 15000:-/månad för att hamna i samma privatekonomiska situation som med denna förmånsbil, och det hade ju blivit ännu dyrare för bolaget.
När man ser sig omkring ute på vägarna så verkar det gå ungefär ”13st på dussinet” av nya VW-bilar och majoriteten av dem företagsleasas på samma vis som denna, så detta är inget ovanligt avtal som har slutits, däremot är jag nyfiken på hur det tillämpats i praktiken för andra som är/varit i samma situation som jag (det finns många olika Vw-försäljare runt landet).