2025-11-30, 09:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast du betalar ju 400 000+ kr för bilen och sedan äger du inte ens den.
Varför inte bara ta ett vanligt lån o köpa en bil?
Dyr bil och kontraktet är skrivet med fördel till uthyraren.
Du får ju inte ens en hyrbil när den går sönder.
Säljaren upplyste dig när kontraktet var påskrivet att bilen var behäftat med massor av fel.
Varför tog du ens emot den?

Kan vi försöka hålla oss till ämnet?

Har du själv något verkligt exempel av leasingavtal att dela med oss andra här i tråden, som jämförelse?
Citera
2025-11-30, 10:21
  #14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vad vill du ha svar på egentligen? Det står svart på vitt i avtalet enligt din trådstart att du inte har nått att hämta. Det är bara att betala och se glad ut.

Du är ju supernöjd med bilen så det borde inte vara nått problem. Om tre år då leasingavtalet gått ut så får du lämna tillbaka lånebilen och har endast lagt ut 472K plus några 100K i reparationskostnader vad det verkar. Vem skulle inte vara "supernöjd" med det?

Nästa gång så fundera två gånger innan du leasar en bil byggd på ny och osäker teknik.
Citera
2025-11-30, 10:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad vill du ha svar på egentligen? Det står svart på vitt i avtalet enligt din trådstart att du inte har nått att hämta. Det är bara att betala och se glad ut.

Du är ju supernöjd med bilen så det borde inte vara nått problem. Om tre år då leasingavtalet gått ut så får du lämna tillbaka lånebilen och har endast lagt ut 472K plus några 100K i reparationskostnader vad det verkar. Vem skulle inte vara "supernöjd" med det?

Nästa gång så fundera två gånger innan du leasar en bil byggd på ny och osäker teknik.

Mina ursprungliga frågeställningar står i första inlägget men jag får kanske förtydliga det som står där dvs att jag undrar om fler här är/varit i samma sits dvs har/haft leasingbil från Vw som varit behäftad med lite problem, och hur situationen har utvecklat/löst sig för dem?
Erfarenhetsutbyte kan det nog kallas.

Övrig frågeställning som kommit upp i tråden är huruvida Leasingavtalen från andra biltillverkare skiljer sig markant från Vw på dessa punkter, eller inte?
Citera
2025-11-30, 11:28
  #16
Medlem
Hade också en ID4:a som firmabil och det är bara slanta för hyrbil dom dagarna den är inne på service/verkstad.

Blir nog ingen ny VW för min del..
Citera
2025-11-30, 11:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Hade också en ID4:a som firmabil och det är bara slanta för hyrbil dom dagarna den är inne på service/verkstad.

Blir nog ingen ny VW för min del..

Tack för svar!

Kör du en leasingbil idag och vilket märke/leasingbolag isåfall? Får du lånebil vid service/verkstadsbesök?
Citera
2025-11-30, 11:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Tack för svar!

Kör du en leasingbil idag och vilket märke/leasingbolag isåfall? Får du lånebil vid service/verkstadsbesök?

Nej det är hyrbil som gäller dock så får jag ju betala ~25% av hyrbils kostnaderna via försäkringen alternativt får ersättning då bilen står still.

Har ingen firmabil idag då behovet har minskat.
Citera
2025-11-30, 11:57
  #19
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Jag är i övrigt supernöjd med bilen så jag hoppas ju verkligen de kan åtgärda eller bekräfta att bilen fungerar som den ska trots symptomen! 😊
Hur fan kan du vara ”i övrigt nöjd” med en bil för 400kr/dag där du själv skriver att du har ett crescendo av varningslampor, att du måste låsa bilen och gå ett varv för att lampor ska försvinna och ibland ens för att komma iväg, dessutom ägs bilen av ett bolag som verkar tycka att detta är normalt? Du måste skämta? Hur kan du ens skriva ordet ”nöjd” i samband med den här texten?

Du är fullständigt grundlurad, det är det första du måste förstå.
Citera
2025-11-30, 12:06
  #20
Medlem
Eftersom du betalade 40k i första avgift är det inte finansiell leasing du har då?
Citera
2025-11-30, 13:28
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hur fan kan du vara ”i övrigt nöjd” med en bil för 400kr/dag där du själv skriver att du har ett crescendo av varningslampor, att du måste låsa bilen och gå ett varv för att lampor ska försvinna och ibland ens för att komma iväg, dessutom ägs bilen av ett bolag som verkar tycka att detta är normalt? Du måste skämta? Hur kan du ens skriva ordet ”nöjd” i samband med den här texten?

Du är fullständigt grundlurad, det är det första du måste förstå.

Jag menar att jag är i övrigt nöjd med bilmodellen dvs den är rymlig för storleken, man sitter bra i den, den är tyst, pigg och trevlig att köra, den har enkla menyer och bra funktioner, jag tycker den ser bra ut osv osv. 😊

Alternativet hade kunnat vara att t.ex privatleasa den. Just nu erbjuder de bara varianter med lägre utrustningsnivå dvs det går inte ens ”bygga” en motsvarande bil för privatleasing på Vw’s hemsida, men om man jämför prisbild med månadskostnad på de lägre utrustningsnivåerna så skulle denna bil landa på ca 10000:-/månad av skattade pengar men man slipper då undan förmånsbeskattningen, det innebär dock att jag hade behövt ge mig själv en löneförhöjning på ca 15000:-/månad för att hamna i samma privatekonomiska situation som med denna förmånsbil, och det hade ju blivit ännu dyrare för bolaget.

När man ser sig omkring ute på vägarna så verkar det gå ungefär ”13st på dussinet” av nya VW-bilar och majoriteten av dem företagsleasas på samma vis som denna, så detta är inget ovanligt avtal som har slutits, däremot är jag nyfiken på hur det tillämpats i praktiken för andra som är/varit i samma situation som jag (det finns många olika Vw-försäljare runt landet).
Citera
2025-11-30, 13:33
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Eftersom du betalade 40k i första avgift är det inte finansiell leasing du har då?

Nej jag var nog otydlig där, det var inte första förhöjd leasingavgift utan en separat faktura på div utrustning/tillbehör.
Citera
2025-11-30, 13:50
  #23
Medlem
Jag privatleasar min ID4 och jag har fått lånebil varje gång den varit inne på service eller reparation. Dock täcker inte lånebilen längre vistelser på verkstaden (som när min fru körde i diket...) utan bara upp till fyra eller fem dygn. Men det kan ju hända att privatleasing har generösare villkor än företagsleasing.

Spökande varningslampor har jag haft problem med någon gång i månaden eller så, går alltid över av sig själv.
Citera
2025-11-30, 15:00
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag privatleasar min ID4 och jag har fått lånebil varje gång den varit inne på service eller reparation. Dock täcker inte lånebilen längre vistelser på verkstaden (som när min fru körde i diket...) utan bara upp till fyra eller fem dygn. Men det kan ju hända att privatleasing har generösare villkor än företagsleasing.

Spökande varningslampor har jag haft problem med någon gång i månaden eller så, går alltid över av sig själv.

Ok tack för svar! 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in