2025-11-30, 08:55
  #1
Medlem
Har en op-leasat en ny Id.4 på mitt bolag i 36 mån och har den som förmånsbil.
Den första avgiften var ca 40000:- och därefter månadskostnad.
Totalkostnaden är i nuläget ca 12000:-/månad (= ca 400:-/dag) i form av leasing+försäkring+halv moms för bolaget och förmånsvärde-50% marginalskatt i mitt lönekuvert.
När jag i somras hämtade ut bilen så instruerade säljaren om att dessa kärror har en tendens att ”spöka” med varningslamporna men det mesta löser sig med en omstart dvs kliv ur, lås bilen, gå en sväng å prova igen.
Han ljög inte, det har verkligen varit ett crescendo av lampor och varningar, ibland har den inte ens gått köra, men det mesta har faktiskt löst sig själv efter omstart enl ovan.
Nu har det gått ett par månader och bilen har rullat ett par hundra mil och är nu behäftad med 3st kvarstående bekymmer, varav ett som triggat nån form av permanent varningsmeddelande i bilen, och som vi är överens om att bilverkstaden måste titta på.
Fick en verkstadstid om ca 2 veckor och de undrade om jag kunde lämna bilen på morgonen och hämta på eftermiddagen.
”-Går bra för mig, jag får väl en lånebil att ta mig till och från med?”
”- Nej, tyvärr men du kan få hyra en bil om du vill?”
…………………………….
Ungefär där sköt jag ju en huvudsäkring!!!
…………………………….
Jag ”hyr” alltså en sprillans ny bil för 400 spänn om dagen å när den pajar innan den ens har rullat 500 mil så måste alltså jag själv bekosta hyrbilen under verkstadsbesöket!!

Jag föreslog att isåfall drar vi av 400:- på fakturan för den dagen men fick ett skratt till svar…(!!)

I Leasingavtalet från Vw Finans står:

”3.4 Leasegivaren garanterar inte Fordonets kvalitet, prestanda och skick eller dess lämplighet för Leasetagaren.

3.5 Om det på Fordonet uppkommit ett konstaterat fel (inkl. garantifel) eller brist för vilket Leverantören är ansvarig och Fordonet på grund av detta fel eller denna brist inte går att bruka under en längre sammanlagd tid än sju (7) dagar från det att felet anmälts till Leverantören, och om inte Leverantören under denna tid inte heller tillhandahållit en ersättningsbil till Leasetagaren, har Leasetagaren rätt till en nedsättning av den månatliga leasingavgiften med 1/30 per dag under den tid stilleståndet varar. För det fall Fordonet varit obrukbart mer än 30 dagar i följd på grund av ett sådant fel och om Leasetagaren under denna tid inte heller haft tillgång till ersättningsbil har Leasetagaren rätt att häva detta avtal utan ytterligare kostnad. En sådan rätt till hävning föreligger också om Leasetagaren - genom att utnyttja sin rätt att göra gällande fel och brister mot Leverantören - till följd av ett sådant fel eller sådan brist i Fordonet hävt avtalet mot Leverantören. Andra fel eller brister i Fordonet ger inte Leasetagaren rätt att innehålla eller göra avdrag på betalningar enligt detta avtal. Leasetagaren har då inte heller rätt till till uppskov med eller befrielse från betalningar enligt avtalet.


Ett av de tre problemen fanns när jag hämtade ut bilen, jag påpekade tämligen omgående detta men fick till svar typ ”jaha oj det måste vi titta på men vi har inte tid just nu, kör lite mer med bilen och se om du kan komma på vad det kan vara och när det oftast uppträder”.
Har sedan kontaktat olika servicerådgivare hos leverantören under dessa månader = de är/bör vara väl medvetna om problemet men har bevisligen inte velat titta på/göra något åt det eller svarat på om mina symptom är normala för bilmodellen och då kanske inte är något att bekymra sig över.

Nu börjar jag känna att de kanske medvetet drar ut på sånt här för att försöka ”komma undan”?
Har jag själv varit alltför tolerant kring bilens problem så att Leverantören indirekt har ”utnyttjat” mig?

Min känsla är att alla tre nuvarande problem med bilen skulle kunna innebära verklig trafikfara om de förvärras lika plötsligt som de dök upp…

Finns det nån fler här som har liknande erfarenheter av att leasa en bil från vw?
Hur gick det för er?

Jag är i övrigt supernöjd med bilen så jag hoppas ju verkligen de kan åtgärda eller bekräfta att bilen fungerar som den ska trots symptomen! 😊
Citera
2025-11-30, 09:01
  #2
Medlem
Det mesta faller väl bort, om de nu lovat fixa bilen över dagen...
Citera
2025-11-30, 09:01
  #3
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Hoppas det löser sig för dig! Personligen har jag gett upp allt som kommer från VAG för länge sedan, jag vågar inte ens ta i skiten med tång.
Citera
2025-11-30, 09:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det mesta faller väl bort, om de nu lovat fixa bilen över dagen...

De har lovat att TITTA på bilen under dagen, om de kan/vill/kommer att fixa nåt på den vet jag inte.

Hur ska man göra med bedömningen kring ”obrukbar” om Leverantören inte kan/vill titta på problemet? Kan man i det läget anse bilen delvis obrukbar om jag som Leasingtagare känner mig osäker på om det är säkert att använda den fullt ut?
Citera
2025-11-30, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Hoppas det löser sig för dig! Personligen har jag gett upp allt som kommer från VAG för länge sedan, jag vågar inte ens ta i skiten med tång.

Förstår!
Jag tycker det är tråkigt att det ska vara så, vi börjar inte ha så många biltillverkare kvar i Europa…

Är det någon större skillnad på leasingavtal hos andra biltillverkare?
Citera
2025-11-30, 09:29
  #6
Medlem
Det där var inte ett speciellt fördelaktigt kontrakt för dig att skriva på.
Kanske du vet bättre tills nästa gång.
36 månader totalt så det är väl kanske inte hela världen utan du får ta det här som läropengar.

Det jag finner lustigt i det hela är att du ändå är supernöjd med en bil som kostar dig 400 kr om dagen, lyser som en julgran på grund av alla varningslampor och som ofta är i behov av verkstadsbesök.

Det finns väl inga juridiska begrepp för att bli rövknullad, men det är ungefär det du har blivit.

Skriv inte på fler kontrakt där du blir blåst på det här sättet.
Citera
2025-11-30, 09:29
  #7
Medlem
"dessa kärror har en tendens att ”spöka” med varningslamporna"

min ID4 har aldrig haft varningslamporna lysande förutom när typ kameran är blockerade av snö, skit för front assist.. Men det försvinner ju efter lite gnuggande med vindrutetorkarna.
Citera
2025-11-30, 09:32
  #8
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Den första avgiften var ca 40000:- och därefter månadskostnad.
Totalkostnaden är i nuläget ca 12000:-/månad (= ca 400:-/dag) i form av leasing+försäkring+halv moms för bolaget och förmånsvärde-50% marginalskatt i mitt lönekuvert.

Verkar vara en riktigt dålig affär. Vad är det som är fördelen gentemot att köpa en bil till företaget?
Citera
2025-11-30, 09:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det där var inte ett speciellt fördelaktigt kontrakt för dig att skriva på.
Kanske du vet bättre tills nästa gång.
36 månader totalt så det är väl kanske inte hela världen utan du får ta det här som läropengar.

Det jag finner lustigt i det hela är att du ändå är supernöjd med en bil som kostar dig 400 kr om dagen, lyser som en julgran på grund av alla varningslampor och som ofta är i behov av verkstadsbesök.

Det finns väl inga juridiska begrepp för att bli rövknullad, men det är ungefär det du har blivit.

Skriv inte på fler kontrakt där du blir blåst på det här sättet.

Ja ungefär så börjar det kännas just nu, men det relevanta i sammanhanget är ju om ”gräset är grönare” någonstans?
Dvs finns det någon med bättre upplevelser av VW leasingavtal eller av annat fabrikat för den delen?
Citera
2025-11-30, 09:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
"dessa kärror har en tendens att ”spöka” med varningslamporna"

min ID4 har aldrig haft varningslamporna lysande förutom när typ kameran är blockerade av snö, skit för front assist.. Men det försvinner ju efter lite gnuggande med vindrutetorkarna.

Intressant att höra! 👍
Citera
2025-11-30, 09:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Verkar vara en riktigt dålig affär. Vad är det som är fördelen gentemot att köpa en bil till företaget?

Man slipper ligga ute med ca 800tkr i inköp av bilen….man får lämna tillbaka den efter 36 månader dvs slipper stå risken.
__________________
Senast redigerad av Pinnen77 2025-11-30 kl. 09:42.
Citera
2025-11-30, 09:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnen77
Man slipper ligga ute med ca 800tkr i inköp av bilen….man får lämna tillbaka den efter 36 månader dvs slipper stå risken.

Fast du betalar ju 400 000+ kr för bilen och sedan äger du inte ens den.
Varför inte bara ta ett vanligt lån o köpa en bil?
Dyr bil och kontraktet är skrivet med fördel till uthyraren.
Du får ju inte ens en hyrbil när den går sönder.
Säljaren upplyste dig när kontraktet var påskrivet att bilen var behäftat med massor av fel.
Varför tog du ens emot den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in