Har en op-leasat en ny Id.4 på mitt bolag i 36 mån och har den som förmånsbil.
Den första avgiften var ca 40000:- och därefter månadskostnad.
Totalkostnaden är i nuläget ca 12000:-/månad (= ca 400:-/dag) i form av leasing+försäkring+halv moms för bolaget och förmånsvärde-50% marginalskatt i mitt lönekuvert.
När jag i somras hämtade ut bilen så instruerade säljaren om att dessa kärror har en tendens att ”spöka” med varningslamporna men det mesta löser sig med en omstart dvs kliv ur, lås bilen, gå en sväng å prova igen.
Han ljög inte, det har verkligen varit ett crescendo av lampor och varningar, ibland har den inte ens gått köra, men det mesta har faktiskt löst sig själv efter omstart enl ovan.
Nu har det gått ett par månader och bilen har rullat ett par hundra mil och är nu behäftad med 3st kvarstående bekymmer, varav ett som triggat nån form av permanent varningsmeddelande i bilen, och som vi är överens om att bilverkstaden måste titta på.
Fick en verkstadstid om ca 2 veckor och de undrade om jag kunde lämna bilen på morgonen och hämta på eftermiddagen.
”-Går bra för mig, jag får väl en lånebil att ta mig till och från med?”
”- Nej, tyvärr men du kan få hyra en bil om du vill?”
…………………………….
Ungefär där sköt jag ju en huvudsäkring!!!
…………………………….
Jag ”hyr” alltså en sprillans ny bil för 400 spänn om dagen å när den pajar innan den ens har rullat 500 mil så måste alltså jag själv bekosta hyrbilen under verkstadsbesöket!!
Jag föreslog att isåfall drar vi av 400:- på fakturan för den dagen men fick ett skratt till svar…(!!)
I Leasingavtalet från Vw Finans står:
”3.4 Leasegivaren garanterar inte Fordonets kvalitet, prestanda och skick eller dess lämplighet för Leasetagaren.
3.5 Om det på Fordonet uppkommit ett konstaterat fel (inkl. garantifel) eller brist för vilket Leverantören är ansvarig och Fordonet på grund av detta fel eller denna brist inte går att bruka under en längre sammanlagd tid än sju (7) dagar från det att felet anmälts till Leverantören, och om inte Leverantören under denna tid inte heller tillhandahållit en ersättningsbil till Leasetagaren, har Leasetagaren rätt till en nedsättning av den månatliga leasingavgiften med 1/30 per dag under den tid stilleståndet varar. För det fall Fordonet varit obrukbart mer än 30 dagar i följd på grund av ett sådant fel och om Leasetagaren under denna tid inte heller haft tillgång till ersättningsbil har Leasetagaren rätt att häva detta avtal utan ytterligare kostnad. En sådan rätt till hävning föreligger också om Leasetagaren - genom att utnyttja sin rätt att göra gällande fel och brister mot Leverantören - till följd av ett sådant fel eller sådan brist i Fordonet hävt avtalet mot Leverantören. Andra fel eller brister i Fordonet ger inte Leasetagaren rätt att innehålla eller göra avdrag på betalningar enligt detta avtal. Leasetagaren har då inte heller rätt till till uppskov med eller befrielse från betalningar enligt avtalet.”
Ett av de tre problemen fanns när jag hämtade ut bilen, jag påpekade tämligen omgående detta men fick till svar typ ”jaha oj det måste vi titta på men vi har inte tid just nu, kör lite mer med bilen och se om du kan komma på vad det kan vara och när det oftast uppträder”.
Har sedan kontaktat olika servicerådgivare hos leverantören under dessa månader = de är/bör vara väl medvetna om problemet men har bevisligen inte velat titta på/göra något åt det eller svarat på om mina symptom är normala för bilmodellen och då kanske inte är något att bekymra sig över.
Nu börjar jag känna att de kanske medvetet drar ut på sånt här för att försöka ”komma undan”?
Har jag själv varit alltför tolerant kring bilens problem så att Leverantören indirekt har ”utnyttjat” mig?
Min känsla är att alla tre nuvarande problem med bilen skulle kunna innebära verklig trafikfara om de förvärras lika plötsligt som de dök upp…
Finns det nån fler här som har liknande erfarenheter av att leasa en bil från vw?
Hur gick det för er?
Jag är i övrigt supernöjd med bilen så jag hoppas ju verkligen de kan åtgärda eller bekräfta att bilen fungerar som den ska trots symptomen! 😊
Den första avgiften var ca 40000:- och därefter månadskostnad.
Totalkostnaden är i nuläget ca 12000:-/månad (= ca 400:-/dag) i form av leasing+försäkring+halv moms för bolaget och förmånsvärde-50% marginalskatt i mitt lönekuvert.
När jag i somras hämtade ut bilen så instruerade säljaren om att dessa kärror har en tendens att ”spöka” med varningslamporna men det mesta löser sig med en omstart dvs kliv ur, lås bilen, gå en sväng å prova igen.
Han ljög inte, det har verkligen varit ett crescendo av lampor och varningar, ibland har den inte ens gått köra, men det mesta har faktiskt löst sig själv efter omstart enl ovan.
Nu har det gått ett par månader och bilen har rullat ett par hundra mil och är nu behäftad med 3st kvarstående bekymmer, varav ett som triggat nån form av permanent varningsmeddelande i bilen, och som vi är överens om att bilverkstaden måste titta på.
Fick en verkstadstid om ca 2 veckor och de undrade om jag kunde lämna bilen på morgonen och hämta på eftermiddagen.
”-Går bra för mig, jag får väl en lånebil att ta mig till och från med?”
”- Nej, tyvärr men du kan få hyra en bil om du vill?”
…………………………….
Ungefär där sköt jag ju en huvudsäkring!!!
…………………………….
Jag ”hyr” alltså en sprillans ny bil för 400 spänn om dagen å när den pajar innan den ens har rullat 500 mil så måste alltså jag själv bekosta hyrbilen under verkstadsbesöket!!
Jag föreslog att isåfall drar vi av 400:- på fakturan för den dagen men fick ett skratt till svar…(!!)
I Leasingavtalet från Vw Finans står:
”3.4 Leasegivaren garanterar inte Fordonets kvalitet, prestanda och skick eller dess lämplighet för Leasetagaren.
3.5 Om det på Fordonet uppkommit ett konstaterat fel (inkl. garantifel) eller brist för vilket Leverantören är ansvarig och Fordonet på grund av detta fel eller denna brist inte går att bruka under en längre sammanlagd tid än sju (7) dagar från det att felet anmälts till Leverantören, och om inte Leverantören under denna tid inte heller tillhandahållit en ersättningsbil till Leasetagaren, har Leasetagaren rätt till en nedsättning av den månatliga leasingavgiften med 1/30 per dag under den tid stilleståndet varar. För det fall Fordonet varit obrukbart mer än 30 dagar i följd på grund av ett sådant fel och om Leasetagaren under denna tid inte heller haft tillgång till ersättningsbil har Leasetagaren rätt att häva detta avtal utan ytterligare kostnad. En sådan rätt till hävning föreligger också om Leasetagaren - genom att utnyttja sin rätt att göra gällande fel och brister mot Leverantören - till följd av ett sådant fel eller sådan brist i Fordonet hävt avtalet mot Leverantören. Andra fel eller brister i Fordonet ger inte Leasetagaren rätt att innehålla eller göra avdrag på betalningar enligt detta avtal. Leasetagaren har då inte heller rätt till till uppskov med eller befrielse från betalningar enligt avtalet.”
Ett av de tre problemen fanns när jag hämtade ut bilen, jag påpekade tämligen omgående detta men fick till svar typ ”jaha oj det måste vi titta på men vi har inte tid just nu, kör lite mer med bilen och se om du kan komma på vad det kan vara och när det oftast uppträder”.
Har sedan kontaktat olika servicerådgivare hos leverantören under dessa månader = de är/bör vara väl medvetna om problemet men har bevisligen inte velat titta på/göra något åt det eller svarat på om mina symptom är normala för bilmodellen och då kanske inte är något att bekymra sig över.
Nu börjar jag känna att de kanske medvetet drar ut på sånt här för att försöka ”komma undan”?
Har jag själv varit alltför tolerant kring bilens problem så att Leverantören indirekt har ”utnyttjat” mig?
Min känsla är att alla tre nuvarande problem med bilen skulle kunna innebära verklig trafikfara om de förvärras lika plötsligt som de dök upp…
Finns det nån fler här som har liknande erfarenheter av att leasa en bil från vw?
Hur gick det för er?
Jag är i övrigt supernöjd med bilen så jag hoppas ju verkligen de kan åtgärda eller bekräfta att bilen fungerar som den ska trots symptomen! 😊