2026-05-17, 14:26
Medlem
Äntligen gjorde Vittsjö mål efter sisådär 25-30 avslut i rad utan mål inkl Uppsala.

Håller de sista 20? Nja. Vi får se.

Yes! Härligt.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-17 kl. 14:50.
Citera
2026-05-17, 14:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Djurgårdens kris fördjupas?
Citera
2026-05-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Kollar Vittsjö-Dif

Djurgården fullständigt urusla utan Sessy Åsland och har satt Renmark på bänken av oklar anledning

Paus i herrmatchen. Fick en biljett så masade mig tacksamt iväg.
Fint att ha 3-1 mot grisfarmarna och samtidigt se att DIF torskar nere i Vittsjö. Skrattade när jag såg att man spelat Eriksson på centralt mittfält.
Gällande Renmark vet jag inte när hon senast gjorde en bra match. Synd att hon slösat bort sin löpförmåga på fotboll. Skulle nog satsat på friidrott.
Citera
2026-05-17, 15:48
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag tippade Djurgården som trea i årets allsvenska och själva talade de om att vara med och kriga om guldet. Ny tränare i Willie Kirk som står för en "modern och attraktiv fotboll". Att Marcello Fernandez förvandlade ett mediokert lag till ett topplag belönades med sparken.

Att ta sig till top tre är redan nu i princip kört.Lutar mer om att de får kriga i botten eller i bästa fall mitten av tabellen. Visst de har haft otur med skador och en, för laget ovälkommen,graviditet. Men det handlar också om ett spel med hög press som man inte har spelare till. Kirk lär vara väldigt nära att få gå nu.

Vittsjö vann rättvist och är seriens verkliga jojo-lag. Blandar högt och lågt men borde fixa att fightas i mitten av tabellen. De är extremt svårslagna i sin hemmaboeg.
Citera
2026-05-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Paus i herrmatchen. Fick en biljett så masade mig tacksamt iväg.
Fint att ha 3-1 mot grisfarmarna och samtidigt se att DIF torskar nere i Vittsjö. Skrattade när jag såg att man spelat Eriksson på centralt mittfält.
Gällande Renmark vet jag inte när hon senast gjorde en bra match. Synd att hon slösat bort sin löpförmåga på fotboll. Skulle nog satsat på friidrott.
Haha Eriksson blev inte långvarig på centralt mittfält. Efter att ha varit värdelös första 10 minuterna gjorde de någon rockad så hon hamnade som högerytter.

Renmark är en bra spelare (du har rätt i att snabbheten är hennes främsta vapen men hon har andra kvaliteter) men det är svårt för henne i ett så uselt lag.
Citera
2026-05-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Vunnit ändå? Det stod 0-0 tills 106’ minuten. Över hela matchen tycker jag det är uppenbart att det laget som fick första målet skulle vinna.

Men asså nytorgsprinsessan. Vad av Willes taltik var egentligen annorlunda än vad den var under europa finalerna?

Kan säga vad som helst om att Schröder inte kom till sin rätt eller att Hammarby äntligen lyckades. Att Schröder inte klarar det är självklart utan Anvegård (eller annan effektiv 10a). Men ingen som är uppmärksam tror att Schröder är viktigare än Anvegård för att faktiskt få resultat. Likaså undrar jag då om du tror att det var Willes taktik att hålla oavgjort till 107e minuten. Hade någon av tränarna lyckats så hade det varit oavgjort i ordinarie.

POTM var Loeck och Birkisdottir. Hade likväl kunnat stå 2-2 när ordinarie tid avslutades

0-0 i 107:e minuten var ett lyckat resultat för Hammarby. Det är ju mycket bättre än att förlora under ordinarie tid, som de gjorde i båda Europa cup matcherna. Vet man att det andra laget är lite starkare/har bättre spets så får ju taktiken bli ungefär så, dvs håll tätt bakåt (uppfyllt så länge det står 0-0) så länge det bara går och försök ta sina chanser på kontringar. Får man inte in nån boll får det väl gå till straffar i så fall, det är ändå bättre än att förlora på ordinarie tid.

Det var också stor skillnad på svenska cupen finalen och andra EC finalen. I den andra EC finalen var Hammarby tvungna att gå framåt, de låg under, vilket säkert öppnade upp ytor. I svenska cupen var man inte pressad att chansa på det sättet och då tror jag hellre de ville spela lugnt och säkert och hålla 0-0 till 107e min istället för att ta risker och riskera att ligga under med 2-0 efter 10 min och få jaga hela matchen igen. Hammarby och Häcken borde ha bra koll på varandra och varandras ”nya” lag nu efter tre matcher i rad.
Citera
2026-05-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tippade Djurgården som trea i årets allsvenska och själva talade de om att vara med och kriga om guldet. Ny tränare i Willie Kirk som står för en "modern och attraktiv fotboll". Att Marcello Fernandez förvandlade ett mediokert lag till ett topplag belönades med sparken.

Att ta sig till top tre är redan nu i princip kört.Lutar mer om att de får kriga i botten eller i bästa fall mitten av tabellen. Visst de har haft otur med skador och en, för laget ovälkommen,graviditet. Men det handlar också om ett spel med hög press som man inte har spelare till. Kirk lär vara väldigt nära att få gå nu.

Vittsjö vann rättvist och är seriens verkliga jojo-lag. Blandar högt och lågt men borde fixa att fightas i mitten av tabellen. De är extremt svårslagna i sin hemmaboeg.

Var är Sessy Åsland? Skadad? Undrar om DIF har riktat in sig för mycket på att vara ett utvecklingslag efter att de insåg att de kan sälja spelare till engelska andraligan. Men jag tyckte inte de hade ett så extremt ungt lag. De flesta i startelvan senast var typ 24, eller 22. Vissa äldre. De borde inte ha några problem att vara ett mittenlag i damallsvenskan med de namnen de har tycker jag. Verkar som nåt inte funkar.
Citera
2026-05-17, 22:55
Medlem
3 p till AIK idag även vilket var starkt mot Piteå tycker jag. De känns verkligen mycket mer stabila än för några år sen och med bra och rutinerade namn. De har faktiskt gjort det väldigt bra som har den truppen de har för många av deras namn är såna som det skulle kunna komma bud på från t ex undre halvan av WSL eller WSL2. Bra grund nu inför två tuffa matcher mot Malmö och Häcken härnäst. Tre lag på 10 p.

Eskilstuna ligger 3:a efter 5 omgångar på 12 p. Vunnit 4 matcher trots att de bara (på 5 matcher så det är väl inte så bara) gjort 6 mål. Verkligen imponerande. Det är bara Hammarby och Häcken som ligger före och som kan stå på fler poäng efter 5 omgångar.

Hur gör man om man är Malmö och möter Hammarby på onsdag och AIK på lördag? Stannar man i Stockholm då i två dagar eller åker man fram och tillbaka? De vill väl inte åka buss mitt i natten? Åka tåg hem torsdag morgon och sen tåg tillbaka på fredagen känns inte heller så lockande.
Citera
2026-05-17, 23:04
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Var är Sessy Åsland? Skadad? Undrar om DIF har riktat in sig för mycket på att vara ett utvecklingslag efter att de insåg att de kan sälja spelare till engelska andraligan. Men jag tyckte inte de hade ett så extremt ungt lag. De flesta i startelvan senast var typ 24, eller 22. Vissa äldre. De borde inte ha några problem att vara ett mittenlag i damallsvenskan med de namnen de har tycker jag. Verkar som nåt inte funkar.

I princip alla experter har tippat dem som fyra i år med en chans till topp 3. Laget anses allmänt som starkare än förra året även om Mimmi Wahlströms mammaledighet såklart är ett avbräck.

Vet inte varför Sessy Å inte spelade idag men det finns få spelare som är så viktiga för sitt lag.

Som Bajare borde jag kanske känna en viss skadeglädje men samtidigt så är det inte bra om vi blir för överlägsna i Stockholm. Ett Stockholmsderby ska inte vara en enkel promenad seger som det bortsett från förra året varit sedan 2022.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-05-17 kl. 23:11.
Citera
2026-05-18, 00:23
Medlem
Situationen med hur geografiskt isolerade Piteå är relativt resten av ligan känns inte bra tycker jag. Per på Viaplay sa att de inte hade råd att flyga ner fler än två ledare och bara 5 avbytare. Tycker nästan de borde få någon slags hjälp av förbundet eller ligan, det heter ändå Allsvenskan = hela Sverige, alltäckande. Fotbollen ska väl leva i hela landet.

Alla andra lag har bara en så lång resa, Piteå har 13 långa bortaresor. Näst efter Uppsala är Stockholm deras kortaste bortaresa och då är det 85 mil. Många resor måste ta ordentligt lång tid dessutom då de lär behöva flyg + tåg/buss för vissa. Man borde åtminstone försöka anpassa schemat så att de kan beta av ett antal bortamatcher på rad under samma resa.

Tror aldrig det där kommer att gå i längden tyvärr även om de har fått en superstart på den här säsongen. Blir så mycket extra kostnader jämfört med alla andra och damallsvenska lag brukar inte ha några marginaler även utan en bortaresa varannan vecka på 120 mil i snitt typ.
Citera
2026-05-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
I princip alla experter har tippat dem som fyra i år med en chans till topp 3. Laget anses allmänt som starkare än förra året även om Mimmi Wahlströms mammaledighet såklart är ett avbräck.

Vet inte varför Sessy Å inte spelade idag men det finns få spelare som är så viktiga för sitt lag.

Som Bajare borde jag kanske känna en viss skadeglädje men samtidigt så är det inte bra om vi blir för överlägsna i Stockholm. Ett Stockholmsderby ska inte vara en enkel promenad seger som det bortsett från förra året varit sedan 2022.

Citat:
Sessy Åslands tjej ska föda så därför åkte hon inte ned, lär vara tillbaka snart.

Jag tror Djurgården har ambitioner att ha ett bra lag men man verkar ha misslyckats med värvningarna. Flera av spelarna man värvade var väldigt hajpade men har inte lyckats speciellt bra. Gäller speciellt Eriksson och Gros, noterbart att Björk och de Jongh verkar vara bänk i AIK och Kristianstad så spelarna som körde Linköping ur serien var tydligen inte så bra.
Citera
2026-05-18, 09:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Situationen med hur geografiskt isolerade Piteå är relativt resten av ligan känns inte bra tycker jag. Per på Viaplay sa att de inte hade råd att flyga ner fler än två ledare och bara 5 avbytare. Tycker nästan de borde få någon slags hjälp av förbundet eller ligan, det heter ändå Allsvenskan = hela Sverige, alltäckande. Fotbollen ska väl leva i hela landet.

Alla andra lag har bara en så lång resa, Piteå har 13 långa bortaresor. Näst efter Uppsala är Stockholm deras kortaste bortaresa och då är det 85 mil. Många resor måste ta ordentligt lång tid dessutom då de lär behöva flyg + tåg/buss för vissa. Man borde åtminstone försöka anpassa schemat så att de kan beta av ett antal bortamatcher på rad under samma resa.

Tror aldrig det där kommer att gå i längden tyvärr även om de har fått en superstart på den här säsongen. Blir så mycket extra kostnader jämfört med alla andra och damallsvenska lag brukar inte ha några marginaler även utan en bortaresa varannan vecka på 120 mil i snitt typ.
Jag skulle få problem med att vissa lag subventioneras medans andra inte gör det. En gränsdragning blir orättvis oavsett vart man drar den.

Avstånd är inte den enda "orättvisan" där man kan titta på subventioner, och den dörren vill man INTE öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in