Citat:
Ursprungligen postat av
enlitenkorp
Vunnit ändå? Det stod 0-0 tills 106’ minuten. Över hela matchen tycker jag det är uppenbart att det laget som fick första målet skulle vinna.
Men asså nytorgsprinsessan. Vad av Willes taltik var egentligen annorlunda än vad den var under europa finalerna?
Kan säga vad som helst om att Schröder inte kom till sin rätt eller att Hammarby äntligen lyckades. Att Schröder inte klarar det är självklart utan Anvegård (eller annan effektiv 10a). Men ingen som är uppmärksam tror att Schröder är viktigare än Anvegård för att faktiskt få resultat. Likaså undrar jag då om du tror att det var Willes taktik att hålla oavgjort till 107e minuten. Hade någon av tränarna lyckats så hade det varit oavgjort i ordinarie.
POTM var Loeck och Birkisdottir. Hade likväl kunnat stå 2-2 när ordinarie tid avslutades
0-0 i 107:e minuten var ett lyckat resultat för Hammarby. Det är ju mycket bättre än att förlora under ordinarie tid, som de gjorde i båda Europa cup matcherna. Vet man att det andra laget är lite starkare/har bättre spets så får ju taktiken bli ungefär så, dvs håll tätt bakåt (uppfyllt så länge det står 0-0) så länge det bara går och försök ta sina chanser på kontringar. Får man inte in nån boll får det väl gå till straffar i så fall, det är ändå bättre än att förlora på ordinarie tid.
Det var också stor skillnad på svenska cupen finalen och andra EC finalen. I den andra EC finalen var Hammarby tvungna att gå framåt, de låg under, vilket säkert öppnade upp ytor. I svenska cupen var man inte pressad att chansa på det sättet och då tror jag hellre de ville spela lugnt och säkert och hålla 0-0 till 107e min istället för att ta risker och riskera att ligga under med 2-0 efter 10 min och få jaga hela matchen igen. Hammarby och Häcken borde ha bra koll på varandra och varandras ”nya” lag nu efter tre matcher i rad.