2026-05-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Vad menade hon med att Hammaby fegade? Vi gick ju för det redan från start?

Om något så var det väl Häcken som fegade?

Hon menade på att Hammarby stod lågt med försvaret så att det inte öppnades upp så mycket ytor för Schröder. Huruvida det stämmer exakt kan jag inte säga för jag tittade inte tillräckligt noga. Men båda lagen hade ju flera väldigt bra målchanser. Loeck storspelade verkligen för Hammarby.
Citera
2026-05-16, 20:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hon menade på att Hammarby stod lågt med försvaret så att det inte öppnades upp så mycket ytor för Schröder. Huruvida det stämmer exakt kan jag inte säga för jag tittade inte tillräckligt noga. Men båda lagen hade ju flera väldigt bra målchanser. Loeck storspelade verkligen för Hammarby.

Anledningen att det inte öppnades upp för Schröder stavas Bragstad, som plockade ner henne gång på gång.

Jag gillar Elena men hon verkar vara ute och cykla där.
Citera
2026-05-16, 21:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Helt klart stod vi betydligt lägre än vad man är van att se. Halvhjärtad press för det mesta och full säkring bakåt.
Citera
2026-05-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Helt klart stod vi betydligt lägre än vad man är van att se. Halvhjärtad press för det mesta och full säkring bakåt.

Ja men det var väl bra. Var väl det som behövdes. Nu var det tredje gången på kort tid man mötte Häcken så de har väl lärt sig läxor längs vägen. Varav den största var att man behövde sätta stopp för Schröder.

Tycker man ganska ofta hör sånt här från tränare som förlorat mot ett lågt stående försvar. Dvs de är ytterst irriterade att laget i fråga försvarade sig så mycket istället för att chansa och gå framåt mer så det blev ytor. Men motståndare har ingen skyldighet att spela så det passar Häcken. Därför gillar jag inte den här typen av kommentarer som bara syftar till att förminska Hammarbys prestation.

Min åsikt: Häcken är det bättre laget, men skillnaden är inte så stor att de vinner 10 av 10 matcher mot Hammarby. De vinner kanske 2 av 3. Det är vad vi fått nu, en match av tre vinst för Hammarby, och då krävdes det en väldigt bra insats av försvar och målvakt.
Citera
2026-05-16, 21:44
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ja men det var väl bra. Var väl det som behövdes. Nu var det tredje gången på kort tid man mötte Häcken så de har väl lärt sig läxor längs vägen. Varav den största var att man behövde sätta stopp för Schröder.

Tycker man ganska ofta hör sånt här från tränare som förlorat mot ett lågt stående försvar. Dvs de är ytterst irriterade att laget i fråga försvarade sig så mycket istället för att chansa och gå framåt mer så det blev ytor. Men motståndare har ingen skyldighet att spela så det passar Häcken. Därför gillar jag inte den här typen av kommentarer som bara syftar till att förminska Hammarbys prestation.

Min åsikt: Häcken är det bättre laget, men skillnaden är inte så stor att de vinner 10 av 10 matcher mot Hammarby. De vinner kanske 2 av 3. Det är vad vi fått nu, en match av tre vinst för Hammarby, och då krävdes det en väldigt bra insats av försvar och målvakt.

Det gäller för Bajen att inte hamna allt för långt efter Häcken under vårsäsongen. Schröder försvinner garanterat under sommaren och frågan är hur det blir med Jusu Bah och Anvegård. Bajen förlorar Joramo men övriga blir nog kvar. Sen får vi se vilka som kommer IN men jag har svårt att se hur Häcken ska kunna hålla samma slagstyrka i höst.

Så ja, Häcken är det ngt bättre laget idag men efter sommaren lär det jämnas ut.
Citera
2026-05-16, 22:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Absolut.
Framförallt vinner de om Anvegård är med. Tror aldrig vi vunnit mot dem när hon är på planen.
Citera
2026-05-16, 22:46
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Absolut.
Framförallt vinner de om Anvegård är med. Tror aldrig vi vunnit mot dem när hon är på planen.

Osäker där, hon har väl spelat i Häcken sen 2022. Tänker på cupen och den avgörande seriefinalen 2023. När vi vann lätt förra våren var hon skadad om jag minns det rätt. Går att söka laguppställningar på flashscore
Citera
2026-05-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det gäller för Bajen att inte hamna allt för långt efter Häcken under vårsäsongen. Schröder försvinner garanterat under sommaren och frågan är hur det blir med Jusu Bah och Anvegård. Bajen förlorar Joramo men övriga blir nog kvar. Sen får vi se vilka som kommer IN men jag har svårt att se hur Häcken ska kunna hålla samma slagstyrka i höst.

Så ja, Häcken är det ngt bättre laget idag men efter sommaren lär det jämnas ut.

Ja, det lär jämnas ut lite till sommaren. Men känns som det är mycket att vänja sig vid för alla klubbar nu med hur marknaden funkar nu. Svenska lag behöver ändå göra ansträngningar för att behålla konkurrenskraftiga lag.
Citera
2026-05-17, 02:50
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Fast jag skulle nog säga att det var vår trebackslinje, Loeck och Willes taktik för dagen som vann matchen. Att få Schröder att vara osynlig stora delar av matchen kräver extremt mycket av ett försvar.

Yes, Anvegård saknades idag men jag tror vi vunnit ändå , det var vårt spelupplägg som inte Häcken kom underfund med. Bra att Wille inte följde klubb policyn som säger att vi alltid ska spela med hög press oavsett motstånd. Jag tror också publiken föredrar segrar efter "tråkig" fotboll än förluster med "underhållande" fotboll .

Sen så tycks Schröder ha carte blanche av den svenska domarkåren att spela hur fult som helst. Hon borde redan i första halvlek haft två gula kort för sina efterslängar mot Alice Carlsson och Emilie Bragstad.
Vunnit ändå? Det stod 0-0 tills 106’ minuten. Över hela matchen tycker jag det är uppenbart att det laget som fick första målet skulle vinna.

Men asså nytorgsprinsessan. Vad av Willes taltik var egentligen annorlunda än vad den var under europa finalerna?

Kan säga vad som helst om att Schröder inte kom till sin rätt eller att Hammarby äntligen lyckades. Att Schröder inte klarar det är självklart utan Anvegård (eller annan effektiv 10a). Men ingen som är uppmärksam tror att Schröder är viktigare än Anvegård för att faktiskt få resultat. Likaså undrar jag då om du tror att det var Willes taktik att hålla oavgjort till 107e minuten. Hade någon av tränarna lyckats så hade det varit oavgjort i ordinarie.

POTM var Loeck och Birkisdottir. Hade likväl kunnat stå 2-2 när ordinarie tid avslutades
Citera
2026-05-17, 13:01
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Så här dagen efter. Fan vilken kamp det var igår. Två rivaliserande lag som ville vinna till varje pris,att förlora fanns liksom inte. Helt klart den bästa cupfinalen på senare år även om det handlade mer om att smälla på än teknisk briljans. Schröders förtvivlan efter matchen säger en del om hur viktig matchen var .

Såklart hade resultatet kunnat vara det spegelvända och deppigheten bland Bajensupporters hade nåt oanade höjder. Tre förlorade cupfinaler ( eg fyra),herr och dam, hade lett till de vanliga avgångskraven. Bajen har förändrats på det sättet nu kräver vi titlar och andraplatser duger inte längre. Så var det inte tidigare då "skit i tabellen vi är bäst ändå" var mantrat som gällde.

Kommer Häcken och Bajen att drabbas av en svacka efter alla dessa urladdningar. Häcken har två rätt lätta matcher framför sig men Bajen ska möta MFF och sen den historiskt sätt svåra bortamatchen mot Kristianstad. Två förluster för Bajen och Häcken rycker ifrån i tabellen.

Idag kollar jag Djurgårdens match mot Vittsjö. Båda lagen har startat dåligt och behöver plocka tre poäng. Oavgjort skulle nog ses som en förlust för båda lagen.
Citera
2026-05-17, 13:14
Medlem
Det tog sin tid men nu har jag vaknat upp från gårdagen. Dess lycka och min tämligen dåliga förmåga till att festa med måtta.
På väg ur ett mindre bra tillstånd och ska väl titta på lite highlights innan jag skriver för mycket. Bland annat hur i helskotta Loeck räddade ett av dem där avsluten i slutet av ordinarie tid.
Det som gladde mest förutom segern då - är hur tjejerna slet. Helvete vad dem ville vinna matchen. Bland dem bästa 0-0 matcher man sett på damsidan.
Nyckel till seger för jag skiter i vilka som inte var med. Helt ointressant då det bara är spekulation.
1. Jusu Bah plockades bort. Så pass att hon började filma mer än vanligt. Vilken pinsam karaktär hon var igår.
2. Schröder försökte men hade det svårt. Hon verkar tro att hon med automatik ska få ytor.
Får hon inte det börjar tjuvnyp deluxe plus faktiskt ren elakhet. Det där knät på Alice kan hon inte snacka bort. Vilken griseknoa till spelare hon är. Behöver växa upp.
Men domarna i Sverige verkar tycka att det är viktigare att beivra att ett inkast ska tas 1,5 meter längre ned.
3. Taktiken
Mot ett bättre lag mår inte Häcken bra av att vara ett bollförande lag.
4. Publiken
Det var alldeles för få på plats. En del bajare bör ångra sina prioriteringar men vem är jag att döma. Dem på plats lät dock som det dubbla. Minst.
Och visst är det något härligt med medelålders kärringar som skriker fram sitt lag? Här fick grabbarna kämpa.
Citera
2026-05-17, 13:28
Medlem
Kollar Vittsjö-Dif

Djurgården fullständigt urusla utan Sessy Åsland och har satt Renmark på bänken av oklar anledning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in