2026-05-05, 22:08
  #901
Medlem
Nordsjälland har 5 matcher kvar, final i danska cupen mot Köge och 4 slutspelsmatcher i ligan. Sista den 13 juni. Så hon bör väl ansluta efter det.
Citera
2026-05-05, 22:25
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det där med att klubbar skall gå ihop eller gå upp i en annan klubb gillar jag inte. Då blir det ju färre möjligheter för unga spelare att få chansen att spela elitfotboll. Ju fler lag (klubbar) som finns desto bättre tycker jag.

Och när Kopparberg Göteborg blev en del av Häcken tycker jag inte är jämförbart med det som nu diskuteras.

Håller absolut med dig, när vi pratar generellt. Men finns undantagsfall, och framförallt i små eller medelstora städer. Alla städer med över 50000 invånare kan ju inte ha flera elitlag, liksom. Finns bara 28 platser, men 50-60 klubbar pratar om att de vill dit. (på tal om det så saknar just nu kommunerna på plats 5-22 i antal invånare ett lag i Damallsvenskan, förutom Norrköping och Eskilstuna. Ingen kommun utanför topp 7 har två lag i dameliten, dvs Damallsvenskan/Elitettan)
Citera
2026-05-05, 22:33
  #903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Öster ligger i Växjö alltså? Nej precis det är idiotiskt i så fall. Då borde de gå ihop i så fall. För Växjös del är det att göra en Kopparbergs Göteborg och bli Häcken (Öster) istället. Sånt man får göra för överlevnad och möjliggjord satsning. Öster får platsen i högsta serien och Växjös spelarmaterial och erfarenhet. Finns ingen anledning att traggla på upp genom div 4 osv i flera år om man vill satsa det är bara en onödig principsak som inte gör någon egentlig skillnad. Inte ens den högsta serien är fullt ut professionell så alla som vill satsa behövs där.

Historien om Öster och Växjö sträcker sig en bit bakåt i tiden. Verkar finnas någon gammal schism som nu är ett hinder för att de skall kunna samarbeta. Öster bildades redan 1981 och spelade 16 säsonger i Damallsvenskan innan man till slut lade ner damverksamheten 2015. Ungefär samtidigt bildades Växjö DFF och tog över som damfotbollens elitlag i stan. Om det var Öster som inte ville ha damfotboll eller om Växjö faktiskt i praktiken bröt sig ur Öster råder det säkert delade meningar om.

Men hur som helst så har Öster nu ändrat sig och vill ha damfotboll igen. Egentligen inga konstigheter, men det är ju sättet med att värva elitspelare till Div 4 som är så knas. Å andra sidan gjorde MFF exakt likadant, så Öster är ju inte först.

Personligen tycker jag synd om Växjö DFF. De mer eller mindre tvingas spela på Östers arena pga de löjligt stora arenakraven i Damallsvenskan och upplevelsen är liksom inget kul. Som åskådare möts man av "Öster" överallt och när man väl kommer in möts man av en gigantisk och tom arena. Att ett lag med 200-400 åskådare tvingas spela på en arena som tar 12000 är egentligen ett större problem för Växjö DFF än att Öster fjantar runt i Div 4.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-05 kl. 22:37.
Citera
2026-05-05, 22:50
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Lite mer om Öster och Växjö.

Var ju inte ens 200 åskådare på Växjös senaste match i Damallsvenskan, och man måste ju undra hur de skall kunna överleva ekonomiskt. Framförallt nu när Öster bestämt sig för att konkurrera bort dom.

Öster hade igår över 300 åskådare på sin match i Div 4. Folk är alltså mer intresserade av att se ett elitlag slakta korplag än av Damallsvenskan. Märkligt, men om befolkningen i Växjö bestämt sig så har de ju. Blev förresten bara 11-0 igår, då Öster verkar medvetet hållit igen och låtit bli att göra massa mål. Förra helgen vann man med 21-0 mot ett bättre lag än man mötte igår. ”Vad kul”..

Finns ju någon gammal konflikt mellan klubbarna Växjö och Öster, men rimligen måste väl någon se till att driva igenom enda vettiga lösningen även om jag inte gillar det. Dvs att Växjö går upp i Öster. Går ju inte vänta 5-7 år på att Öster skall passera Växjö ”den sportsliga vägen”. Publikmässigt har man sjukt nog redan gjort det.

Onekligen en tankeställare.

1.
Är det mer ok att ta över ett lags position vs att sätta ihop ett i sammanhanget superlag i typ division 4?

2.
Vad vill hålan Växjö åstadkomma med sina damlag?

3.
Tjejerna som nu slänger bort ett par av sina år i de lägre regionerna? Är det kul att vinna med fyrtioelva noll?
Ursäkta men vilka stolpskott.
Skämskudden fram.
Citera
2026-05-05, 23:25
  #905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Ser lovande ut på pappret då hon varit uttagen i landslaget under hela VM-kvalet och blev vald till årets talang i Danmark 2025

Men sen är frågan om det är just en ytter vi behöver. Vi har Hausund, Lia, Lennartsson och Fanny på de platserna. Osäker på om hon också är en kapabel nia.

Bra fråga.
Av vad jag läst mig till spelar Walter endast på vänstersidan.
Lennartsson gör bäst nytta på högersidan.
Av vad vi än så länge sett så ska Bajen hålla Lia till vänster.
Hasund kan spela på båda sidorna, föredrar henne till höger. Trots sin vänsterfot.
Men rädd att det är henne man nu offrar.

Fanny är mångsidig men kasta inte bort hennes karriär. Låt henne växa som spelfördelare. Där ligger framtiden.

Walter är nog en bra spelare men timingen på värvningen är ett stort skämt.
Vimlar av alternativ på positionen som hon ska ta över. Det samtidigt som klubben saknar en renodlad vänsterback och en nia av bättre klass.

Pogarch och sorgligt nog även Janzen har sett ut som vilsna får. Förhoppningsvis kan i varje fall Janzen visa upp något mer av värde.
Att vara så svag i positionsspelet och samtidigt få ungdomslandskamper är en gåta.
Nu har dem inte spelat allt för mycket så lite hopp kvarstår.
Smarason ska väl ha en del kritik, men allvarligt, han kan inte vara ensam om att ha värvat Rehnberg? Vem tror att en sticka utan större teknik ska bli framgångsrik som nia i ett så pass spelförande lag som Bajen är?
Hammarbys största damvärvning?
Peking undrar nog fortfarande hur det gick till.
Någon, några borde få sparken omgående.
Citera
2026-05-06, 00:16
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Historien om Öster och Växjö sträcker sig en bit bakåt i tiden. Verkar finnas någon gammal schism som nu är ett hinder för att de skall kunna samarbeta. Öster bildades redan 1981 och spelade 16 säsonger i Damallsvenskan innan man till slut lade ner damverksamheten 2015. Ungefär samtidigt bildades Växjö DFF och tog över som damfotbollens elitlag i stan. Om det var Öster som inte ville ha damfotboll eller om Växjö faktiskt i praktiken bröt sig ur Öster råder det säkert delade meningar om.

Men hur som helst så har Öster nu ändrat sig och vill ha damfotboll igen. Egentligen inga konstigheter, men det är ju sättet med att värva elitspelare till Div 4 som är så knas. Å andra sidan gjorde MFF exakt likadant, så Öster är ju inte först.

Personligen tycker jag synd om Växjö DFF. De mer eller mindre tvingas spela på Östers arena pga de löjligt stora arenakraven i Damallsvenskan och upplevelsen är liksom inget kul. Som åskådare möts man av "Öster" överallt och när man väl kommer in möts man av en gigantisk och tom arena. Att ett lag med 200-400 åskådare tvingas spela på en arena som tar 12000 är egentligen ett större problem för Växjö DFF än att Öster fjantar runt i Div 4.

Tack för info! Jag håller med Alkibedes att det såklart är bra med många klubbar för breddverksamhet, men för elitverksamhet, hur många professionella damlag finns det plats för i en stad som Växjö? Bästa sättet att uppnå konkurrenskraft borde väl vara att satsa allt på ett kort i så fall?
Citera
2026-05-06, 01:57
  #907
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Bra fråga.
Av vad jag läst mig till spelar Walter endast på vänstersidan.
Lennartsson gör bäst nytta på högersidan.
Av vad vi än så länge sett så ska Bajen hålla Lia till vänster.
Hasund kan spela på båda sidorna, föredrar henne till höger. Trots sin vänsterfot.
Men rädd att det är henne man nu offrar.

Fanny är mångsidig men kasta inte bort hennes karriär. Låt henne växa som spelfördelare. Där ligger framtiden.

Walter är nog en bra spelare men timingen på värvningen är ett stort skämt.
Vimlar av alternativ på positionen som hon ska ta över. Det samtidigt som klubben saknar en renodlad vänsterback och en nia av bättre klass.

Pogarch och sorgligt nog även Janzen har sett ut som vilsna får. Förhoppningsvis kan i varje fall Janzen visa upp något mer av värde.
Att vara så svag i positionsspelet och samtidigt få ungdomslandskamper är en gåta.
Nu har dem inte spelat allt för mycket så lite hopp kvarstår.
Smarason ska väl ha en del kritik, men allvarligt, han kan inte vara ensam om att ha värvat Rehnberg? Vem tror att en sticka utan större teknik ska bli framgångsrik som nia i ett så pass spelförande lag som Bajen är?
Hammarbys största damvärvning?
Peking undrar nog fortfarande hur det gick till.
Någon, några borde få sparken omgående.

Håller delvis med även om jag inte gett upp hoppet om Janzen. Känns också som att Bea Sprung har stannat av i sin karriär och blivit någon man slänger in i matchminut 80 om ingen annan finns att tillgå.

Samtidigt så väntar ett sommarfönstret och det lär komma fler nyförvärv men det betyder också att några måste UT. I nuläget är det väl bara klart att Joramo försvinner. Kanske blir det några utlåningar av spelare som inte riktigt platsar.

En sak som oroar mig är att Vilde Hausund fått mindre speltid under Willes ledning. Att man då värvar in en vänsterytter till sommaren skulle kunna tyda på att hon befinner sig i kylskåpet och vill lämna. Det vore en katastrof eftersom hon är Bajens mest kompletta anfallare och älskad av klubbens supportrar.
Citera
2026-05-06, 12:44
  #908
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Bra fråga.
Av vad jag läst mig till spelar Walter endast på vänstersidan.
Lennartsson gör bäst nytta på högersidan.
Av vad vi än så länge sett så ska Bajen hålla Lia till vänster.
Hasund kan spela på båda sidorna, föredrar henne till höger. Trots sin vänsterfot.
Men rädd att det är henne man nu offrar.

Fanny är mångsidig men kasta inte bort hennes karriär. Låt henne växa som spelfördelare. Där ligger framtiden.

Walter är nog en bra spelare men timingen på värvningen är ett stort skämt.
Vimlar av alternativ på positionen som hon ska ta över. Det samtidigt som klubben saknar en renodlad vänsterback och en nia av bättre klass.

Pogarch och sorgligt nog även Janzen har sett ut som vilsna får. Förhoppningsvis kan i varje fall Janzen visa upp något mer av värde.
Att vara så svag i positionsspelet och samtidigt få ungdomslandskamper är en gåta.
Nu har dem inte spelat allt för mycket så lite hopp kvarstår.
Smarason ska väl ha en del kritik, men allvarligt, han kan inte vara ensam om att ha värvat Rehnberg? Vem tror att en sticka utan större teknik ska bli framgångsrik som nia i ett så pass spelförande lag som Bajen är?
Hammarbys största damvärvning?
Peking undrar nog fortfarande hur det gick till.
Någon, några borde få sparken omgående.
Bra snack.
Jo, Smarasson är den som skall ha kritik för de spelare som värvats under hans tid. Han har det yttersta ansvaret för dem. Men vi var i final i Europa League samt är i final i Cupen och allsvenskan har knappt startat, så det går inte att döma honom för hårt än.
Citera
2026-05-06, 14:34
  #909
Medlem
Alkibiadess avatar
När det gäller Hammarbys nuvarande satsning så tycker jag, med mitt perspektiv som neutral, att det kokar ned till två frågor: 1. Vilka har man rekryterat?, och 2. Hur använder man de spelare man har i sin trupp (vilken position spelas de på och spelsätt)?

Används exempelvis Joramo och Hasund på rätt sätt? Har inte Lennartsson varit en besvikelse i år? osv

Jag är för dålig insatt eller har för dålig kunskap om detta för att själv ha någon klar uppfattning men när man lyssnar och läser en del analyser så undrar man om det är en perfekt eller optimal match-up som man kört med denna säsong.
Citera
2026-05-06, 15:31
  #910
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När det gäller Hammarbys nuvarande satsning så tycker jag, med mitt perspektiv som neutral, att det kokar ned till två frågor: 1. Vilka har man rekryterat?, och 2. Hur använder man de spelare man har i sin trupp (vilken position spelas de på och spelsätt)?

Används exempelvis Joramo och Hasund på rätt sätt? Har inte Lennartsson varit en besvikelse i år? osv

Jag är för dålig insatt eller har för dålig kunskap om detta för att själv ha någon klar uppfattning men när man lyssnar och läser en del analyser så undrar man om det är en perfekt eller optimal match-up som man kört med denna säsong.

Hausund har av ngt skäl bara startat enstaka matcher sen Wille tog över. orsaken är oklart.
Lennartsson skulle jag gärna se på den högerbacksposition hon en gång värvades till. Reidy kan spela mittback i en trebackslinje.

Vad gäller värvningar som gjorts senaste året så har Rehnberg ,Sjödahl och Bea Sprung inte alls presterat . Dåliga värvningar eller dålig coaching? Sprung var för några år sedan en av Europas hetaste spelare i sin åldersgrupp och spåddes en lysande framtid.

Samtidigt så har många spelare kommit in sen sommaren 25 och gjort det väldigt bra.Koivisto, Reidy ,Sörum,Loeck och Arnardottir för att nämna några.

Vänsterbackspositionen har gått från att vara lagets offensiva motor ( Jonna och sen Blackstad) till vår akilleshäl. Motståndarlagen har defenitivt snappat upp detta. Janzen kan bli bra på sikt men här krävs en värvning. Jag vet inte vilka förväntningar man hade på Pogarch men så här långt har det vara sett trött ut.

Vad gäller anfallet så hoppas jag att Stella Maiquez snart är klar för spel. Hon är minst en lika stor talang som kompisen Fanny Peterson. Sen så skulle jag gärna se Rehnberg i en annan roll. Hon är en spelare av allsvensk toppklass men niapositionen i Bajen passar henne inte.

Men som ngn skrev, Bajen har tagit sig till final både i Europacupen och svenska cupen. Häcken vann välförtjänt Europacupen men det var två jämna matcher och då är Häcken med nuvarande lag ett too-10 lag i Europa.

Det är ännu för tidigt att såga lagets satsning för 2026 .
Citera
2026-05-06, 18:26
  #911
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Tolkar dagens startelva som att Stina Lennartsson startar som högerback denna gång med Lia som ytter.

Sen är det mer oklart om det är Thinna eller Sofia Reidy som spelar vänsterback. Alice, Fanny och Loeck vilas. Rehnberg får fortsatt chansen som nia.

Härligt att vara tillbaka på vår riktiga hemmaplan igen!

Vågar man hoppas på ett kryss mellan Djurgården och Häcken?
Citera
2026-05-06, 19:46
  #912
Medlem
Alkibiadess avatar
Uppsala stod upp bra i 30 minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in