2026-04-29, 19:07
  #889
Medlem
Alkibiadess avatar
Josefine Rybrink får inte förlängt kontrakt med Tottenham. Tillbaka till damallsvenskan?
Citera
2026-04-29, 20:29
  #890
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Josefine Rybrink får inte förlängt kontrakt med Tottenham. Tillbaka till damallsvenskan?
GAIS-Fidde Holmbergs svägerska väl?
Citera
2026-05-02, 21:42
  #891
Medlem
Vittsjö - AIK 1-0
Ska poängplockandet fortsätta?
BP vinner mot Kristianstad. Kanske inte så överraskande trots allt?

Rosengård mötte MFF och domaren. Given utgång men bara 0-1.
Nu bryr jag mig inte nämnvärt men kan någon förklara hur den där snubben till så kallad rättskipare får fortsätta döma?
Någon på förbundet borde bry sig?

Knappa 2000 åskådare. Snacka om rutten publiksiffra för ett derby.
Citera
2026-05-02, 22:01
  #892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Vittsjö - AIK 1-0
Ska poängplockandet fortsätta?
BP vinner mot Kristianstad. Kanske inte så överraskande trots allt?

Rosengård mötte MFF och domaren. Given utgång men bara 0-1.
Nu bryr jag mig inte nämnvärt men kan någon förklara hur den där snubben till så kallad rättskipare får fortsätta döma?
Någon på förbundet borde bry sig?

Knappa 2000 åskådare. Snacka om rutten publiksiffra för ett derby.

Härligt med Vittsjöseger, tycker ju jag. Kändes väl rättvist med 1-0 när målet kom, men verkar ha varit rejäl press på slutet och Vittsjö skall väl tacka målisen för segern. Nästa match har man Uppsala borta och vid eventuellt vinst där så är man nog på övre halvan. Som jag skrev häromdagen kan det gå fort mellan att vara "uträknade" och "mittenlag".

BP-Kristianstad 3-2 var ju en skräll, men ändå inte. BP är sådär svängiga och kan vara stundtals riktigt bra och i andra matcher tämligen kass. Publik: 129.. hmm.

Rosengård har ju verkligen ingen tur. Skott insidan stolpen och sedan rullar bollen omkring på mållinjen innan den till slut sparkas bort. "Borde" ju vara mål, dvs om man är ett lag som har flyt. Har ingen uppfattning om domaren eftersom jag bara sett highlights men målet var absolut inte offside som Rosengård tyckte. En back vandrar ju omkring vid kortlinjen och upphäver offsiden med flera meter. Lite som det där GAIS-målet som blev bortdömt, men man kan ju inte kräva att alla linjedomare är blinda bara för att en allsvensk var det. Däremot var det väl möjligen frispark för tackling i ryggen?

Seriefinalen i Elitettan mellan Elfsborg och Linköping slutade 0-0. Publik 348. Tyder väl på att Boråspubliken inte är intresserade av damfotboll. T ex hade IFK Göteborg 662 pers på sin match och har ett helt annat uppbyggt intresse. Eftersom Elfsborg stod i höga odds inför säsongen så fortsätter jag tro att de inte slutar topp 3, men IFK Göteborg kanske kan göra det. Känslan är väl dock att Elitettan är jämnare än någonsin och att det nog beror på att den håller sämre kvalitet än den brukar. Men jag kan såklart ha fel och att det är tvärtom så att jämnheten beror på kvalitetshöjning.
Citera
2026-05-03, 19:56
  #893
Medlem
DikTs avatar
Krisläge i Peking?
Var det någon som såg matchen som kan rapportera hur illa det var?
Citera
2026-05-05, 08:59
  #894
Medlem
Lite mer om Öster och Växjö.

Var ju inte ens 200 åskådare på Växjös senaste match i Damallsvenskan, och man måste ju undra hur de skall kunna överleva ekonomiskt. Framförallt nu när Öster bestämt sig för att konkurrera bort dom.

Öster hade igår över 300 åskådare på sin match i Div 4. Folk är alltså mer intresserade av att se ett elitlag slakta korplag än av Damallsvenskan. Märkligt, men om befolkningen i Växjö bestämt sig så har de ju. Blev förresten bara 11-0 igår, då Öster verkar medvetet hållit igen och låtit bli att göra massa mål. Förra helgen vann man med 21-0 mot ett bättre lag än man mötte igår. ”Vad kul”..

Finns ju någon gammal konflikt mellan klubbarna Växjö och Öster, men rimligen måste väl någon se till att driva igenom enda vettiga lösningen även om jag inte gillar det. Dvs att Växjö går upp i Öster. Går ju inte vänta 5-7 år på att Öster skall passera Växjö ”den sportsliga vägen”. Publikmässigt har man sjukt nog redan gjort det.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-05 kl. 09:01.
Citera
2026-05-05, 17:24
  #895
Medlem
Bajen köper Anna Walter från FC Nordsjælland. Hoppas man får samma träff med henne och att hon kommer in och bidrar i nivå med vad tillexempel Sørum har gjort. Bra att det är ett långt kontrakt över 2030.
__________________
Senast redigerad av Rebe11 2026-05-05 kl. 17:31.
Citera
2026-05-05, 17:58
  #896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Lite mer om Öster och Växjö.

Var ju inte ens 200 åskådare på Växjös senaste match i Damallsvenskan, och man måste ju undra hur de skall kunna överleva ekonomiskt. Framförallt nu när Öster bestämt sig för att konkurrera bort dom.

Öster hade igår över 300 åskådare på sin match i Div 4. Folk är alltså mer intresserade av att se ett elitlag slakta korplag än av Damallsvenskan. Märkligt, men om befolkningen i Växjö bestämt sig så har de ju. Blev förresten bara 11-0 igår, då Öster verkar medvetet hållit igen och låtit bli att göra massa mål. Förra helgen vann man med 21-0 mot ett bättre lag än man mötte igår. ”Vad kul”..

Finns ju någon gammal konflikt mellan klubbarna Växjö och Öster, men rimligen måste väl någon se till att driva igenom enda vettiga lösningen även om jag inte gillar det. Dvs att Växjö går upp i Öster. Går ju inte vänta 5-7 år på att Öster skall passera Växjö ”den sportsliga vägen”. Publikmässigt har man sjukt nog redan gjort det.

Öster ligger i Växjö alltså? Nej precis det är idiotiskt i så fall. Då borde de gå ihop i så fall. För Växjös del är det att göra en Kopparbergs Göteborg och bli Häcken (Öster) istället. Sånt man får göra för överlevnad och möjliggjord satsning. Öster får platsen i högsta serien och Växjös spelarmaterial och erfarenhet. Finns ingen anledning att traggla på upp genom div 4 osv i flera år om man vill satsa det är bara en onödig principsak som inte gör någon egentlig skillnad. Inte ens den högsta serien är fullt ut professionell så alla som vill satsa behövs där.
Citera
2026-05-05, 18:08
  #897
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Bajen köper Anna Walter från FC Nordsjælland. Hoppas man får samma träff med henne och att hon kommer in och bidrar i nivå med vad tillexempel Sørum har gjort. Bra att det är ett långt kontrakt över 2030.


Ser lovande ut på pappret då hon varit uttagen i landslaget under hela VM-kvalet och blev vald till årets talang i Danmark 2025

Men sen är frågan om det är just en ytter vi behöver. Vi har Hausund, Lia, Lennartsson och Fanny på de platserna. Osäker på om hon också är en kapabel nia.
Citera
2026-05-05, 19:32
  #898
Medlem
Alkibiadess avatar
Det där med att klubbar skall gå ihop eller gå upp i en annan klubb gillar jag inte. Då blir det ju färre möjligheter för unga spelare att få chansen att spela elitfotboll. Ju fler lag (klubbar) som finns desto bättre tycker jag.

Och när Kopparberg Göteborg blev en del av Häcken tycker jag inte är jämförbart med det som nu diskuteras.
Citera
2026-05-05, 20:24
  #899
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Bajen köper Anna Walter från FC Nordsjælland. Hoppas man får samma träff med henne och att hon kommer in och bidrar i nivå med vad tillexempel Sørum har gjort. Bra att det är ett långt kontrakt över 2030.
Spontant känns hon som en värvning likt när man värvade norskorna 23/24. Men med den stora skillnaden att man äntligen skriver 4.5 år istället för 2 år. Ung men också fint CV.
Kul att man satsar. Har höga förväntningar.
Citera
2026-05-05, 21:46
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Spontant känns hon som en värvning likt när man värvade norskorna 23/24. Men med den stora skillnaden att man äntligen skriver 4.5 år istället för 2 år. Ung men också fint CV.
Kul att man satsar. Har höga förväntningar.

Egentligen lite konstigt att det inte är fler danskor i Damallsvenskan, just med tanke på att den danska ligan inte är lika bra som t ex den norska. Känns som det är fler spelare från Norge, Finland och t o m Island.

Tror att FC Köpenhamn håller på och bygger upp ett damlag nu, spännande att se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in