2026-01-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
https://www.expressen.se/sport/fotboll/damallsvenskan/ville-lamna--hammarby-sa-nej-jag-var-tydlig-/#no_universal_links
Joramo vill lämna Hammarby.

"När nu januarifönstret öppnade kom nästa chans, men hon kommer inte lämna nu heller berättar sportchefen Arnor Smárason.
– Hon blir kvar till sommaren, kontraktet går ut då.
Hammarby vill förlänga och försök, för att inte hamna i samma sits som med flertalet spelare den här vintern, har gjorts men utan framgång.
– Vi har fått signaler av camp Joramo att hon nog inte kommer förlänga. Så är det. "

"Sanningen är att Emilie Joramo ville lämna under det här fönstret, men Hammarby satte stop.
– Jag har haft en önskan om att ta ett nytt steg i min karriär nu, men Hammarby har sagt nej. Det är det jag har att förhålla mig till, säger Joramo."

Knepig situation tycker jag. Å ena sidan bra att Bajen gör allt dom kan för att behålla spelare. Samtidigt kommer Bajen nu inte få några pengar för henne. Plus att dom nu alltså kommer ha en spelare i ett halvår som egentligen inte vill vara där. Man kan fundera på om det påverkar prestationen.

Ingen överraskning att hon också vill ut till större pengar och utmana sig sportsligt. Har inte läst artikeln då mycket mer ska till för att få mig att betala för Expressen Premium.
Men ni som gjort får gärna berätta mer.

När så många andra lämnar blir det sannolikt så att det blir än mer lockande att sticka. Samtidigt än mer viktigt för klubben att behålla en viktig spelare. Hoppas att hon är klok och lojal nog att kriga på kontraktet ut.

Sen tycker jag gott att dessa tjejer och agenter kan tänka lite längre. Se alla unga tjejer som kämpar på och hur viktigt det är för skandinaviska klubbar med alla ideella insatser som möjliggör en bred pojk och flicklagsfotboll.

Då kan fan mig dessa miljardklubbar få betala en övergångssumma som åtminstone motsvarar en veckolön för en eller ett par av deras herrlagsspelare.
Citera
2026-01-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Vittsjö plockar in en nyazeeländsk landslagspelare i truppen.
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/damallsvenskan/avslojar-vittsjo-varvar-landslagsmeriterad-forward

Ännu en spännande ung spelare in. De har verkligen sänkt medelåldern rejält. Svårbedömt hur bra de nya är. Kan bli toppkänning och det kan bli bottenstrid.
Men oavsett så är det tydligt att Vittsjö har bra anseende utomlands.
Citera
2026-01-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Ingen överraskning att hon också vill ut till större pengar och utmana sig sportsligt. Har inte läst artikeln då mycket mer ska till för att få mig att betala för Expressen Premium.
Men ni som gjort får gärna berätta mer.
Varsågod

Citat:
Sanningen är att Emilie Joramo ville lämna under det här fönstret, men Hammarby satte stop.

– Jag har haft en önskan om att ta ett nytt steg i min karriär nu, men Hammarby har sagt nej. Det är det jag har att förhålla mig till, säger Joramo.

– Det är klart att det har varit en process. Sen ska jag inte gå ut med allt som har varit i den processen. Men det är klart, jag var tydlig med att jag önskade att gå och de sa nej, så då stannar jag här till sommaren.
Citera
2026-01-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Varsågod

Tack för det.
Tydligt att hon velat gå. Troligen då ett mindre bra bud till Bajen, kanske ett helt ok rentav bra bud till Joramo.
Inte helt lätt att gissa vilken klubb som skulle ha varit ute efter henne? Kanske Liverpool? West Ham? Tror inte att det är någon av de större WSL lagen. Rentav är det något av lagen från andradivisionen. Oavsett är säkert pengarna bra och inte är det så mycket värre att spela inför i stort tomma läktare i England än i Sverige. Att vara i landet en stund är säkert kul för de flesta. Men inte fan vill man bo där en längre tid.

Hon har troligen inte mycket att förlora med att spela klart kontraktet i Bajen. Blir väl som med Emma Jansson och övergången till Leicester. Får inte lämna. Går sen gratis och får lite bättre personliga villkor.
Dvs tjänar snabbt igen de pengar som hon nu inte tjänar i Sverige.
Enda risken är väl att dra på sig en skada.
Trist men förståeligt.

Tittade förövrigt på Liverpool-Tottenham i helgen. SVT sände.
Förvånades över hur dåliga Spurs var. Blakstad kom in i andra. Såg helt vilsen och blek ut. Ska inte dömas på en insats men det är nog en jävla stor skillnad i att vara ytterback i WSL vs damallsvenskan.

Även Tandberg kom in i andra.
Såg inte bättre ut där.
Såg mer fit ut än senaste säsongen i Hammarby. I grunden en bra fotbollsspelare men såg otränad ut hela förra året. Hoppas hon får ordning på psyket, då kan hon fortfarande bli riktigt bra.

Holland i Liverpool var överlägset bäst på plan. Hon hade lekstuga med Rybrink.
Bergström var bra. Borde kanske gjort ett mål men hon har huvudet och klippet i steget som Sandberg och Holmberg har. Större avbräck för Häcken än många begriper.

Jösendal konkurrerar om samma position som Holland. Kommer säkert få speltid men hon är sannolikt inte bättre. Möjligtvis snabbare.
Kanske bra för henne att inte spela så ofta. Kroppen hennes pallar nog inte det.
Citera
2026-01-29, 11:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Hammarby värvar Mathilde Janzen från Kristianstad.

Någon som har koll på vem det är? Ytterback, var det inte en offensiv spelare som Smarason ville ha in nu?
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-29 kl. 11:11.
Citera
2026-01-29, 14:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill

Någon som har koll på vem det är? Ytterback, var det inte en offensiv spelare som Smarason ville ha in nu?

Omskolad till offensiv vänsterback. Jag tror att en "nia" är på gång också. Tyvärr lite sent med tanke på europaspelet i februari.

Mathilde räknas numera som svensk och hon siktar mot en blågul landslagsplats.
Citera
2026-01-29, 14:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Omskolad till offensiv vänsterback. Jag tror att en "nia" är på gång också. Tyvärr lite sent med tanke på europaspelet i februari.

Mathilde räknas numera som svensk och hon siktar mot en blågul landslagsplats.
Bäst vore ju om dom skrotar tanken på en 9:a för att dom anser att någon av juniorerna håller måttet.

Det har man fått lära sig den hårda vägen på herrsidan, att ofta är det bättre att ta upp en talang istället för att lägga pengar på en hype:ad värvning som kanske inte alls håller måttet.
Citera
2026-01-29, 14:23
Medlem
Citat:

Klasspelare, utan tvekan en av damallsvenskans mest lovande. Närmare 50 ungdomslandskamper för Tyskland. Troligtvis tas hon nu ut i kommande blågula trupp.

Offensiv ytterback men i Hammarbys uppställning drar man nog henne än ett steg upp i banan med Pogarch bakom sig. Att dem kan växeldra så som vi sett Smilla och Stina göra. Någon ytterligare nia tror jag inte kommer in. Även ifall jag själv skulle vilja se ett alternativ till de mer kvicka och kanske inte så i luftrummet starka anfallare som truppen idag besitter.
Men i såna matcher kanske man flyttar upp Bragstad.
Senast redigerad av Gurug 2026-01-29 kl. 14:25.
Citera
2026-01-29, 16:36
Medlem
Citat:

Är säkert lovande men bör ju finnas med i infon att hon inte var helt ordinarie i Kristianstad 2025.

25 matcher, men bara 7 st som blev 90 min. (18 starter, utbytt 11 ggr och ofta tidigt, plus 7 inhopp).
Citera
2026-01-29, 18:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Joramo har gått ut i pressen och berättat att hon ville lämna under vinterfönstret. Jag förstår att Bajen inte släpper henne men förstår också Joramos besvikelse med tanke på att flera spelare med längre kontrakt släpptes iväg.

Bara att hoppas att hon trots allt känner sig motiverad till spel under våren. Till sommaren försvinner hon helt säkert.
Citera
2026-01-29, 21:22
Medlem
enlitenkorps avatar
Sofia Jakobsson lämnar London City Lionesses, tror ni hon vänder hem till Damallsvenskan? I Sverige har hon bara spelat för Umeå förr

edit: Det behövde jag inte undra länge, klar för Mexikanska mittenlaget Toluca och blir svinbra betald. Var får egentligen de mexikanska lagen sina pengar från? Många fd toppspelare i Europa som drar dit o lever flått (Le Sommer som också är i Toluca, Perisset och Hermoso i Tigres, Panos i typ Club America) men den diskussionen hör inte riktigt hemma här
Senast redigerad av enlitenkorp 2026-01-29 kl. 21:57.
Citera
2026-01-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är säkert lovande men bör ju finnas med i infon att hon inte var helt ordinarie i Kristianstad 2025.

25 matcher, men bara 7 st som blev 90 min. (18 starter, utbytt 11 ggr och ofta tidigt, plus 7 inhopp).

Kan ha väldigt fel och kanske blandat ihop med någon annan. Men var hon inte först tänkt som mittfältare men skolades om till kanten och verkar ha en jäkla kondis? Borde passa i Bajens spelstil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in