2026-10-02, 20:53
Medlem
Nu är nog Linköping borta från Damallsvensk chans. Förlust idag mot Jitex.

Som jag förstår kritiken har de tappat allt pga en skada i backlinjen och de har då valt att flytta ner den mittfältare som tidigare styrt allt spel och som inte kan försvara. Dvs de har försämrat både offensiven och defensiven pga ett stort misstag av tränaren. (Vet inte vilken spelare de syftar på). Och skänkt bort en plats i Damallsvenskan.
Citera
2026-10-03, 20:00
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu är nog Linköping borta från Damallsvensk chans. Förlust idag mot Jitex.

Som jag förstår kritiken har de tappat allt pga en skada i backlinjen och de har då valt att flytta ner den mittfältare som tidigare styrt allt spel och som inte kan försvara. Dvs de har försämrat både offensiven och defensiven pga ett stort misstag av tränaren. (Vet inte vilken spelare de syftar på). Och skänkt bort en plats i Damallsvenskan.
Börjar röra sig nu i toppen. Elfsborg och KIF Örebro har dragit ifrån lite och sätter press på IFK Göteborg nu om direktplatserna som har en match mindre spelad men har enklare schema nu närmast efter det tuffa schemat dom gått igenom.

Linköping börjar kännas mer avhängt. Inte kört men trenden är inte bra
Citera
2026-10-03, 22:05
Medlem
MFF har några luriga matcher kvar, har en del fokus på Europa, och Vittsjö har "lättare" schema kvar. Finns faktiskt en liten chans till en helt avgörande match om tredjeplatsen och spel i Europa i allra sista omgången. Vittsjö vann alltså idag igen och har inte förlorat mot något annat lag än Hammarby o Häcken sedan 10 maj när man torskade i Uppsala med 3-0.

Inte för att jag egentligen tror på det, men det är faktiskt inte orealistiskt. Det trodde nog ingen efter inledningen med 4 förluster första 5 omgångarna.
Citera
2026-10-04, 12:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Läser att Norrköpings damlag kommer få en kraftigt minskad budget nästa säsong, även om både dam- och herrlaget spelar i högsta serien. Fel väg att gå tycker jag.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-10-04 kl. 13:08.
Citera
2026-10-04, 14:39
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bajen startar med Emma Holmgren i målet idag. Känns lite som ett risktagande med tanke på att BP tillsammans med Häcken är seriens formstarkaste lag. Tycker också att Cajsa Andersson gjort det helt ok under hösten även om det funnits missar.

AIK leder mot Djurgården och är i nuläget förbi MFF som startar derbyt mot Rosengård om en kvart. Ingen given seger.
Citera
2026-10-04, 14:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Hoppas Malmö minst får oavgjort.

Men Rosengård riktigt pigga i första halvlek.
Senast redigerad av Alkibiades 2026-10-04 kl. 15:47.
Citera
2026-10-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Läser att Norrköpings damlag kommer få en kraftigt minskad budget nästa säsong, även om både dam- och herrlaget spelar i högsta serien. Fel väg att gå tycker jag.
De har ju inte så mycket val då det inte finns några pengar.

Snyggt avgörande mål av Johanna Renmark i derbyt. En riktigt bra spelare som missgynnats av att spela i ett så dåligt lag men som hon räddar kvar i serien men två direkt matchavgörande mål
Citera
2026-10-04, 18:34
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag tycker Rosengård gjorde det riktigt bra mot MFF trots förlusten. Det känns i det närmaste otänkbart att de skulle åka ut i år.

AIK fortsätter att blanda högt och lågt. När de spelar på sin högstanivå så tycker jag de är Sveriges tredje bästa lag ( segrar mot Häcken och Bajen) men lägstanivån är avgrundsdjup. Idag skänkte man bort tre poäng i derbyt och chansen till Europaspel krympte rejält.

Mycket rykten på Bajens medier efter att Ellen Wangerheim dök upp i klacken idag. Men det handlar väl om att hon ansluter till U23-truppen? Sen så skulle hon kanske må bra av en utlåning med tanke på hur knackigt det gått för henne i United men det lär inte hända med tanke på att hon måste vara den dyraste eller en av de dyraste värvningar United gjort.

Emma Holmgren höll nollan men det märktes att hon inte spelat en tävlingsmatch på långt tid. Tanken är väl att hon ska ta över nästa år. Bäst idag var Vilde som gjorde lite vad hon ville på sin kant och målet var jävligt snyggt.
Citera
2026-10-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tycker Rosengård gjorde det riktigt bra mot MFF trots förlusten. Det känns i det närmaste otänkbart att de skulle åka ut i år.

AIK fortsätter att blanda högt och lågt. När de spelar på sin högstanivå så tycker jag de är Sveriges tredje bästa lag ( segrar mot Häcken och Bajen) men lägstanivån är avgrundsdjup. Idag skänkte man bort tre poäng i derbyt och chansen till Europaspel krympte rejält.

Mycket rykten på Bajens medier efter att Ellen Wangerheim dök upp i klacken idag. Men det handlar väl om att hon ansluter till U23-truppen? Sen så skulle hon kanske må bra av en utlåning med tanke på hur knackigt det gått för henne i United men det lär inte hända med tanke på att hon måste vara den dyraste eller en av de dyraste värvningar United gjort.

Emma Holmgren höll nollan men det märktes att hon inte spelat en tävlingsmatch på långt tid. Tanken är väl att hon ska ta över nästa år. Bäst idag var Vilde som gjorde lite vad hon ville på sin kant och målet var jävligt snyggt.

Kul att Ellen knallar över till klacken en stund. Hon brukar titta förbi när hon är i Sverige, Manchester U spelade igår och nu nalkas U23.
Skulle vara fantastiskt med henne i Bajen igen men vi lär få vänta ett gäng med år.

Vilde är en skön lirare, det går inte så fort alltid men hennes vänsterdoja är i en klass för sig. Fin karaktär, hoppas snart få läsa att man förlängt kontraktet. Hon håller minst ett år till och Bajen måste bara ha lite äldre damer i trupp och på plan.

Fin hyllning till Alice, Arnor på plats och delade ut 200 tröjan. Två fina mål men matchen i övrigt var ingen vidare underhållning. Men det var kul att se Emma i mål. Överlag stabil på fötterna. Tidigare i år trodde jag inte att vi skulle få se henne vakta kassen förrän nästa säsong, men hon verkar ha tränat på rejält. Imponerande.

När man till sist knallade ifrån arenan så var det med två besvikelser i skallen.
1) Kanelbullen; borde jag krävt mina slantar åter? Det var en degig historia.
2) Svea Rehnberg; Ibland får man hopp om tjejen, men det är sällan och så släcks det totalt. Idag var ytterligare en sån dag. Kan det finnas någon kontringsbenägen spansk eller italiensk klubb att sälja henne till?
Citera
2026-10-04, 20:16
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Kul att Ellen knallar över till klacken en stund. Hon brukar titta förbi när hon är i Sverige, Manchester U spelade igår och nu nalkas U23.
Skulle vara fantastiskt med henne i Bajen igen men vi lär få vänta ett gäng med år.

Vilde är en skön lirare, det går inte så fort alltid men hennes vänsterdoja är i en klass för sig. Fin karaktär, hoppas snart få läsa att man förlängt kontraktet. Hon håller minst ett år till och Bajen måste bara ha lite äldre damer i trupp och på plan.

Fin hyllning till Alice, Arnor på plats och delade ut 200 tröjan. Två fina mål men matchen i övrigt var ingen vidare underhållning. Men det var kul att se Emma i mål. Överlag stabil på fötterna. Tidigare i år trodde jag inte att vi skulle få se henne vakta kassen förrän nästa säsong, men hon verkar ha tränat på rejält. Imponerande.

När man till sist knallade ifrån arenan så var det med två besvikelser i skallen.
1) Kanelbullen; borde jag krävt mina slantar åter? Det var en degig historia.
2) Svea Rehnberg; Ibland får man hopp om tjejen, men det är sällan och så släcks det totalt. Idag var ytterligare en sån dag. Kan det finnas någon kontringsbenägen spansk eller italiensk klubb att sälja henne till?

Kanelbullen måste ha sugit. Vad gäller Svea så tror jag det är läge att omskola henne till något annat än striker. Hon är i mina ögon en jävligt begåvad spelare som hamnat på fel position. Ett problem på senare år är att flera talangfulla spelare som värvats in hamnat snett i Bajen. Det är viktigt för framtiden att spelare vill komma till oss eftersom det är en klubb som ska öka ens potential .

Vilde hoppas jag blir kvar några år. Hon är en av klubbens stora kulturbärare och sådana behövs i tider när engelska klubbar dammsuger allsvenskan på alla profiler.
Citera
2026-10-04, 22:23
Medlem
QuantumQuills avatar
Stina Lennartsson går under radarn trots att detta kanske är hennes bästa år. Fungerar mycket bättre nu än vad hon fick ut när hon var parhäst med Smilla.

Anna Walter, är hon en av seriens snabbaste eller?
Citera
2026-10-04, 22:38
Medlem
När debuterar Fanny Peterson i seniorlandslaget? Börjar hon bli aktuell nu? Jag är ingen expert för fem öre på damfotboll, följer enbart nyheterna, så det vore intressant att höra mer initierade bedömares analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in