2026-09-08, 18:12
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Hammarby är öppna för att flytta matchen mot Häcken från söndag till lördag. Både Häcken och Bajens herrar har bortamatcher på söndagen. Illa planerat men det går att fixa till. Förhoppningsvis med startid 15.00.

Sen är frågan om Häcken är intresserade av en publikfest som lär domineras av bortaföljet från Södermalm åtminstone ljudmässigt.

En annan fråga är hur många biljetter som är tillgängliga för bortalaget. Bravidas maxkapacitet är väl runt 6000. Så frågan är hur många bortsett från Bajens damsupporters som får tillgång till biljetter. Annars så finns det många herrsupporters som säkert dyker upp om det handlar om en seriefinal.
Citera
2026-09-08, 18:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Joel Kjetselberg får sparken som tränare i Rosengård för andra gången på ett år. Detta i ett läge när spelet börjat stämma och det ser ljusare ut. Hur fan tänker de?

Av det som kommunicerats så får man intrycket att det är Crux som ligger bakom detta. Såvitt jag förstår det så har Kjetselberg stort förtroende hos spelarna.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-09-08 kl. 18:20.
Citera
2026-09-08, 19:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Ligger inte Rosengårds problem snarare hos spelarna (för dåligt spelarmaterial) än hos tränaren (coachning, spelsystem)? Men jag har dålig koll.
Citera
2026-09-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Hammarby är öppna för att flytta matchen mot Häcken från söndag till lördag. Både Häcken och Bajens herrar har bortamatcher på söndagen. Illa planerat men det går att fixa till. Förhoppningsvis med startid 15.00.

Sen är frågan om Häcken är intresserade av en publikfest som lär domineras av bortaföljet från Södermalm åtminstone ljudmässigt.

En annan fråga är hur många biljetter som är tillgängliga för bortalaget. Bravidas maxkapacitet är väl runt 6000. Så frågan är hur många bortsett från Bajens damsupporters som får tillgång till biljetter. Annars så finns det många herrsupporters som säkert dyker upp om det handlar om en seriefinal.

Jag vetefan. I stort så ser jag att det kan göras mycket för damfotbollen men om detta är en större grej säger jag njaee till.

Av enkla anledningen att såväl Häcken som Bajens herrlag spelar på bortaplan. Detett par timmar efter damernas avspark. Här har sannolikt media tyckt till och önskar tidig avspark för dammatchen.

I dagsläget kan det mycket väl vara oerhört viktiga matcher men kan också mer eller mindre vara avgjort. Framförallt att Bajens herrar är avsågade från titeln. Så för min del kan man vänta ett tag till med en flytt.

Sen till nästa grej. Hur många åker egentligen ned? Till Europacupfinalen kom Bajen med en ca 600-700 fans. Inte illa förstås. Men hur många tar i oktober den rätt långa resan ned till Hisingen? Hur många av dessa vill kosta på sig att stanna en natt för att dagen efter ta sig till Halmstad?

Ska man göra något så låt dammatchen ligga kvar kl.13 söndag. Skjut avsparken på Örjans Vall till kl.18. Låt Bajen fans styra upp bussar så att det ges möjlighet för fansen att få transport till båda matcherna.

Går förstås att göra något liknande med MFF-Häcken men längre avstånd och jag vill tro att det är än färre som vill vara på plats till båda matcherna.
Citera
2026-09-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa

Glömde skriva, Bajen har tilldelats ena kortsidan (som brukligt), den tar ca 900.
Tror att det är relativt fri sittning på långsidorna så skulle det bli ett jäkla tryck från Bajen fans så kan Häcken säkert lösa med plats för rätt stor del av långsida utan att hemmafans skulle riskera bli utan.
Citera
2026-09-09, 15:41
Medlem
Ikväll en högintressant match i Sv Cupen mellan Blåvitt och BK Häcken på Valhalla IP.
Sänds på SportExpr Live från 18:35.

Håller Blåvitts nivå för att hålla jämnt med BK Häcken ? Eller blir det en typ 0-6 match ?
Beror ju på hur båda lagen matchar sina spelare.

Intressant också som Blåvitts tränare Marcus Lantz sa i en intervju i GP att nuvarande läge va väldigt intressant för laget men va lite tveksam om de skulle klara av OBOS så snabbt.

Blir en värdemätare ikväll då. Men det är ju mot ett topplag de spelar. Inte mot ett lag på nedre halvan.

Men spännande ska det bli.
Citera
2026-09-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ligger inte Rosengårds problem snarare hos spelarna (för dåligt spelarmaterial) än hos tränaren (coachning, spelsystem)? Men jag har dålig koll.
Inte så smart att spela man-man när man har dåligt spelarmaterial så vill man spela kollektivt försvarsspel
Citera
2026-09-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Ikväll en högintressant match i Sv Cupen mellan Blåvitt och BK Häcken på Valhalla IP.
Sänds på SportExpr Live från 18:35.

Håller Blåvitts nivå för att hålla jämnt med BK Häcken ? Eller blir det en typ 0-6 match ?
Beror ju på hur båda lagen matchar sina spelare.

Intressant också som Blåvitts tränare Marcus Lantz sa i en intervju i GP att nuvarande läge va väldigt intressant för laget men va lite tveksam om de skulle klara av OBOS så snabbt.

Blir en värdemätare ikväll då. Men det är ju mot ett topplag de spelar. Inte mot ett lag på nedre halvan.

Men spännande ska det bli.

Har inte sett IFK annat än ett par klipp. Men utan att ta bort deras prestation som serieledare så ser jag inte hur dem ska kunna hota Häcken överhuvudtaget.
Kanske skulle det vara att det är derby kryddat med ett riktigt ungdomslag från Häckens sida. Ni som har bättre koll, vilka lirare i IFK håller hög nivå?

Går lite rykten om att det blir mycket rotation i Bajens match mot Gusk. Bänken ackompanjeras av F19. Återstår att se och det ska förstås oavsett bli en komfortabel seger för Söderbönorna.
Citera
2026-09-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Har inte sett IFK annat än ett par klipp. Men utan att ta bort deras prestation som serieledare så ser jag inte hur dem ska kunna hota Häcken överhuvudtaget.
Kanske skulle det vara att det är derby kryddat med ett riktigt ungdomslag från Häckens sida. Ni som har bättre koll, vilka lirare i IFK håller hög nivå?

Går lite rykten om att det blir mycket rotation i Bajens match mot Gusk. Bänken ackompanjeras av F19. Återstår att se och det ska förstås oavsett bli en komfortabel seger för Söderbönorna.

Jag följer Blåvitt i Elit1an och deras spel är riktigt frejdigt att se.
Men de har en tendens att panika en del sista 15-20 min och lägger sig hellre på försvar än anfaller när de är i ledning. Men tabelläget gör att de vill hellre spela på den 3poängare de har än riskera tappa 2.
Jag gissar att getingarna har en typ U-19/A-lag uppställning men om det behövs byter in ordinarie A-spelare efterhand. Samtidigt ser Blåvitt en chans att visa vem som e bästa damlaget i stan "bara för en kväll, bara för en kväll".
Citera
2026-09-09, 18:49
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug

Pegram startar som mittback och Hermansdottir får chansen på topp.
Citera
2026-09-09, 19:39
Medlem
Blåvitt - BK Häcken HT 0-1.
Blåvitt spelar med 5-3-1-1 och kanske syns som en lite överdriven respekt mot BKH.
Men nog en nödvändig spelformation att ligga lågt i försvar. Som Blåvittspelaren sa i HTintervjun att "de spelar ju bara långa bollar så det är ju bara att rensa bort".
Och BK H spelar väldigt stereotypt med bara långbollar ut på kanten o inlägg.

BK H väldigt missnöjda med hur de presterat hittills och det håller jag med om.
Bättre kan dom.
Citera
2026-09-09, 20:50
Medlem
Blåvitt - BK Häcken FT 0-2.

Kanske ändå kan ses som en bra genomkörare för främst Blåvitt ?
Mäta krafterna mot det lag som leder OBOS.
Ha en bra defensiv först (5-3-1-1) och sen om det är 0-0 eller 0-1 10 min kvar så satsar man frammåt. Bära eller brista. Det brast, för Anvegård klippte in 2-0 med typ 5 min kvar.

Klart godkänd match av Blåvitt.

Vad BK Häcken har för ambitioner såna här matcher är kanske ändå att lufta bänken.
Men, som jag sagt tidigare, så sånt här kludd o kladdspel håller faan inte i UWCL.
Inte ens mot Bajen skulle man ha en chans.
Ärligt talat så ifrågasätter jag Sadikus spelidé. Främst ändå frågar jag vad de tränar nåt på träningarna.
Som det såg ut på Linds tid har ju helt försvunnit.
Körde Sadiku likadant i Celtic ? Typ brunkarfotboll.

Bajen spelar rolig fotboll. iofs mot ett lag från nedre halvan i Elit1an men då ska man passa på att ösa in bolalr och det gör dom. 5-0 just nu (65 min).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in