2025-11-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så står det inte alls i wikins definition. Så länka fakta. Dina åsikter får du gärna ha men de saknar naturligtvis bäring i en debatt.

Självklart är jag svensk fast min mamma är från Finland och det finns inte en människa i hela mitt liv som trott något annat. Om det är "etnisk" som är viktigt för dig så kan jag säga att jag aldrig använt det ordet och senast jag hörde det utanför tråden var något program om Hitler eller Srebrenica. De som fokuserar på "etnisk" blir ofta massmördare av oklar anledning.

Men snälla Wikipedia är inte facit. Di argumenterar efter åsikter hela tiden och dåligt uppbyggda Wikipediaartiklar. Nej det är ingen som blir massnördare för att vi diskuterar etnisk härkomst i tråden jag lovar.
Citera
2025-11-29, 15:40
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag tror det har att göra med att Sverige är ett rikt land, vi har haft större press på att ta emot
människor från fattigare länder .
Många polacker åker till västeuropa för att lönerna är mycket högre.
Polen har inte haft ekonomin för att ta emot människor som är svårare att interagera.
Ukraina och Polen tror jag är hyfsat lika varandra. Bara min teori, kan ha fel
Det ironiska är att Polen, som tagit emot 1-2 M flyktingar från Ukraina ett land de ogillar, faktiskt är tolerantare än Sverige. Som utåt låtsas vara en stormakt i tolerans. Detta hör ihop med att Vänstern misskötte Sverige och tog in 100.000 flyktingar 2018 och utan den katastrofen så hade nog även Sverige kunnat ta 100.000 från Ukraina 2022. Men orden "flykting" och "icke-svensk" är förstört av Vänstern nu och säkert 50 år framåt.
Citera
2025-11-29, 15:41
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Men snälla Wikipedia är inte facit. Di argumenterar efter åsikter hela tiden och dåligt uppbyggda Wikipediaartiklar. Nej det är ingen som blir massnördare för att vi diskuterar etnisk härkomst i tråden jag lovar.
Ja men länka bättre fakta då kring "etnisk svensk". Eller ska jag utgå ifrån att allt du skriver bygger på din personligt påhittade definition? Det är ju en meningslös debatt.

Är inte det rätt idiotiskt att STOLT deklamera att man inte använder samma definition som världen mest använda uppslagsbok? Utan att ens ge en motlänk? Dunning Kruger åter igen.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-29 kl. 15:44.
Citera
2025-11-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Detta är sant, USA håller på att kollapsa då det äts upp inifrån signerat de som styr världen. USA är dock ett enormt land både till yta och population så den kollapsen kommer ta mycket längre tid i jämförelse med ett land som Sverige, men den är på gång precis som i Sverige, Kanada, Australien och övriga Europa.

Så är det verkligen tyvär en mycket negativ trend mot avgrunden.
Citera
2025-11-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ja men länka bättre fakta då kring "etnisk svensk". Eller ska jag utgå ifrån att allt du skriver bygger på din personligt påhittade definition? Det är ju en meningslös debatt.

Är inte det rätt idiotiskt att STOLT deklamera att man inte använder samma definition som världen mest använda uppslagsbok? Utan att ens ge en motlänk? Dunning Kruger åter igen.

Jag kollade upp det lite närmare en vanlig definition är att två etniskt svenska föräldrar krävs för att vara etnisk svensk men det är inte spikat. Andra definitioner förekommer men fulspel förekommer då SCB ändrade definitionen för 20 år sedan.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2025-11-29 kl. 15:56.
Citera
2025-11-29, 15:49
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Det ironiska är att Polen, som tagit emot 1-2 M flyktingar från Ukraina ett land de ogillar, faktiskt är tolerantare än Sverige. Som utåt låtsas vara en stormakt i tolerans. Detta hör ihop med att Vänstern misskötte Sverige och tog in 100.000 flyktingar 2018 och utan den katastrofen så hade nog även Sverige kunnat ta 100.000 från Ukraina 2022. Men orden "flykting" och "icke-svensk" är förstört av Vänstern nu och säkert 50 år framåt.

Det var synd för SDs väljare, för Ukrainare är vitare så de räknas som etniskt svenska enligt dem.

Se upp så du inte solar när du lever loppan i thailand eller spanien, för då kan du bli brun och är inte längre etnisk svensk!
Citera
2025-11-29, 15:50
Medlem
Citat:
Så står det inte alls i wikins definition. Så länka fakta. Dina åsikter får du gärna ha men de saknar naturligtvis bäring i en debatt.

Självklart är jag svensk fast min mamma är från Finland och det finns inte en människa i hela mitt liv som trott något annat. Om det är "etnisk" som är viktigt för dig så kan jag säga att jag aldrig använt det ordet och senast jag hörde det utanför tråden var något program om Hitler eller Srebrenica. De som fokuserar på "etnisk" blir ofta massmördare av oklar anledning.

Visst fattar du att du ses som svensk för att "finlandssvenskar" ser väldigt svenska ut?

Men full etnisk svensk är du ju inte även fast du ser ut att vara det. Och det är inget problem med det heller. Jag är själv inte full etniskt svensk heller.
Citera
2025-11-29, 15:55
Medlem
Citat:

Om någon uppvisar Dunning Kruger-effekten här så är det ju du själv.

Wikipedia är inte ens godkänd som källa på Universitet du kan inte ta allt som skrivs där för sanning, seriöst kom in i matchen.
Blir patetisk när du tror att Wikipedia är facit på all kunskap på planeten angående att stolt deklamera.
Definitionen att man måste ha två etniskt svenska föräldrar för att själv vara etnisk svensk lärde jag mig på Universitetet. Men eftersom det har dribblats med korten av politiska skäl så finns det flera definitioner.
Citera
2025-11-29, 15:56
Medlem
Citat:
Polen är ett grannland till Ukraina. Det är så flyktinginvandring ska fungera. De närmsta länderna ska hjälpa till. Att inte så mycket Ukrainare har kommit till Sverige är för att Magdalena Andersson inte ville ha hit ukrainska kvinnor. Det är fullt i Sverige sade hon och skickade iväg ett par tusen kpistar. Dessutom har Sverige ett dåligt rykte på grund av kriminaliteten. De ville inte flytta till ett krig till ett annat. Polen är inte längre ett efterblivet kommunistland utan håller på att bli en europeisk stormakt.
Citera
2025-11-29, 15:59
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Så hvis etniske svensker drar og utrydder folk i Nigeria og slår seg ned der så er de svenskene nigerianere? Å påstå at etnisk tilhørighet ikke har noen ting å si er et farlig og utrivelig tankegods. Det er slikt etniske rensninger gjerne unnskyldes med.
En svensk kan inte bli Nigerian, men hans barn kan bli det.

"Etnisk rensning" låter mer som du gillar? Människor som tar sig friheten att övervärdera sig själva och tror allt blir bättre om de rensa bort de andra. Det slutar alltid med att rasisterna förlorar och hamnar i fängelse, och de bortrensade blir fler än någonsin.

Det finns inga fungerande västländer med uttalad rasism, möjligen Japan och de håller på att gå under av folkminskningen. Alla bra länder som jag vill bo i är toleranta mot andra folkslag, även Norge.
Citera
2025-11-29, 16:10
Medlem
Citat:
En svensk kan inte bli Nigerian, men hans barn kan bli det.

"Etnisk rensning" låter mer som du gillar? Människor som tar sig friheten att övervärdera sig själva och tror allt blir bättre om de rensa bort de andra. Det slutar alltid med att rasisterna förlorar och hamnar i fängelse, och de bortrensade blir fler än någonsin.

Det finns inga fungerande västländer med uttalad rasism, möjligen Japan och de håller på att gå under av folkminskningen. Alla bra länder som jag vill bo i är toleranta mot andra folkslag, även Norge.

Etnisk rensning är det som pågår i Sverige just nu för övrigt. Du stödjer det, förmodligen utan att veta om det då jag ärligt talat tror du är för korkad för att inse det. Du är inte hjärntvättad, bara korkad.

Du talar till och med emot dig själv då Sverige har blivit ett mycket sämre land från när det var homogent fram tills idag. Massinvandringen har försämrat landet. Och sämre kommer det att bli, den saken är glasklar. De enda som tycker annorlunda är marxister och korkade människor, du tillhör den andra kategorin.
Citera
2025-11-29, 16:17
Medlem
Totiuss avatar
Hmm, ett syfte med Expos artikel kan vara att provocera fram en skruvad metadiskussion om etnicitet. I så fall har de lyckats väldigt bra när det gäller denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in