2025-11-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Vad är det för fakta du babblar om?

Sanningen givetvis.
Citera
2025-11-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ja, i första generation. Men hans barn kan både se ut som och vara svenskar.

Spännande. Så när jag flyttar från Ångermanland till Jämtland så byts min DNA?

Barnen blir aldrig riktiga svenskar då dom inte är etniska svenskar.
Citera
2025-11-29, 15:25
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Sanningen givetvis.

Och det är i den givna kontexten?
Citera
2025-11-29, 15:29
Medlem
Citat:
Alla kan inte vara etniska svenskar. Men allas barn födda i Sverige kan vara etniska svenskar, särskilt om de har en svensk förälder.

Dvs "etnisk svensk" är inte en gång för alla given utan kan uppnås. Och då faller ju begreppet "etnisk svensk" som sållningsfaktor. Att sedan t.ex muslimska invandrare inte vill byta religion gör att de aldrig kan bli svenskar, men det är deras eget val.

Religion har ingenting med detta att göra. En svensk är fortfarande svensk även fast den personen konverterar till Islam. Du har nu bara blivit en hjärntvättad och dum svensk istället, men svensk förblir du.

Etnisk svensk är absolut inget som kan "uppnås" förutom genom avling med svenskar eller nordeuropéer som kan tas för svenskar. För att anses som helt svensk kommer detta att ta många generationer beroende på vem du är, en räcker oftast inte.
Citera
2025-11-29, 15:29
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Jo, men det är inte genetiken som gör oss "svenskar", det är att vi bott ihop. Dvs man kan bli svensk om man bor i Sverige.
Så hvis etniske svensker drar og utrydder folk i Nigeria og slår seg ned der så er de svenskene nigerianere? Å påstå at etnisk tilhørighet ikke har noen ting å si er et farlig og utrivelig tankegods. Det er slikt etniske rensninger gjerne unnskyldes med.
Citera
2025-11-29, 15:30
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ja, i första generation. Men hans barn kan både se ut som och vara svenskar.

Så en svensk i andra generationen i Japan kan bli japan?

Citat:
Spännande. Så när jag flyttar från Ångermanland till Jämtland så byts min DNA?

Om du tänker efter lite kan du säkert komma på andra förklaringar till det oomtvistade faktum jag nämnde.
Citera
2025-11-29, 15:31
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Haha ja du USA har ju enorma problem nu med ett splittrat samhälle, kolla in alla tältläger och opiatkrisen. Knappast ett lyckat samhällsbygge snarare enorm utslagning med hög kriminalitet till skillnad från Japan som dock har andra problem.
Vad du inte heller verkar begripa är att USA var aldrig homogent heller från 1700-talet fram till idag även om trycket med invandring från Mexico gjort saker och ting värre på senare tid. Japan är fortfarande homogent och Sverige var det för inte särskilt länge sedan. Det är betydligt bättre för samhället att vara homogent är mångkulturellt och splittrat.
Du verkar tro att ett folkutbyte leder till rikedom och lycka när det i själva verket leder till fattigdom, motsättningar, sociala problem, våld och kaos.
Ett BRA folkutbyte har skapat USA. Sverige har haft ett DÅLIGT folkutbyte.

USA är inte ett väl fungerande land just nu. Men problemen med droger m.m är inte orsakade av folkutbyte.

Det är riktigt att vita inte vill bo med svarta i USA och Sverige och det har alltid varit så. Jag har alltid själv bott i helsvenska områden, nästan alla väljer så. Det är inte konstigt, människan är rädd eller försiktig med det okända och ovana.

jag tycker Sverige är bäst med bara "svenskar". Men jag har också sett problem med att anställa sjukvårdspersonal så det är OK om 50% av dem inte är "svenskar" och har man träffat på riktigt många så tycker man inte längre det är ett problem. För svensk sjukvård är inte bäst i världen och andra kan utföra den lika bra.
Citera
2025-11-29, 15:32
Medlem
Citat:
Alla kan inte vara etniska svenskar. Men allas barn födda i Sverige kan vara etniska svenskar, särskilt om de har en svensk förälder.

Dvs "etnisk svensk" är inte en gång för alla given utan kan uppnås. Och då faller ju begreppet "etnisk svensk" som sållningsfaktor. Att sedan t.ex muslimska invandrare inte vill byta religion gör att de aldrig kan bli svenskar, men det är deras eget val.

För att vara etniskt svensk så måste båda dina föräldrar vara etniska svenskar.
Citera
2025-11-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Varför åker man inte tillbaka då??? Förutom på semester?? Man kan visst välja asylflyktingar.. Polen har mer eller mindre störst invandring i Europa särskilt per capita! Man har tagit emot ukrainare har jag läst... Varför kan dom göra så??
Jag tror det har att göra med att Sverige är ett rikt land, vi har haft större press på att ta emot
människor från fattigare länder .
Många polacker åker till västeuropa för att lönerna är mycket högre.
Polen har inte haft ekonomin för att ta emot människor som är svårare att interagera.
Ukraina och Polen tror jag är hyfsat lika varandra. Bara min teori, kan ha fel
Citera
2025-11-29, 15:35
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
För att vara etniskt svensk så måste båda dina föräldrar vara etniska svenskar.
Så står det inte alls i wikins definition. Så länka fakta. Dina åsikter får du gärna ha men de saknar naturligtvis bäring i en debatt.

Självklart är jag svensk fast min mamma är från Finland och det finns inte en människa i hela mitt liv som trott något annat. Om det är "etnisk" som är viktigt för dig så kan jag säga att jag aldrig använt det ordet och senast jag hörde det utanför tråden var något program om Hitler eller Srebrenica. De som fokuserar på "etnisk" blir ofta massmördare av oklar anledning.
Citera
2025-11-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ett BRA folkutbyte har skapat USA. Sverige har haft ett DÅLIGT folkutbyte.

USA är inte ett väl fungerande land just nu. Men problemen med droger m.m är inte orsakade av folkutbyte.

Det är riktigt att vita inte vill bo med svarta i USA och Sverige och det har alltid varit så. Jag har alltid själv bott i helsvenska områden, nästan alla väljer så. Det är inte konstigt, människan är rädd eller försiktig med det okända och ovana.

jag tycker Sverige är bäst med bara "svenskar". Men jag har också sett problem med att anställa sjukvårdspersonal så det är OK om 50% av dem inte är "svenskar" och har man träffat på riktigt många så tycker man inte längre det är ett problem. För svensk sjukvård är inte bäst i världen och andra kan utföra den lika bra.

Vilket folkutbyte syftar du på den latinamerikanska befolkningen som vuxit de senaste 50 åren samt annan invandring det har ju verkligen inte gjort USA bättre på något vis. Vi ser ju samma utveckling i Europa med MENA-invandring fast ännu värre.

Svarta och vita i USA är ju vad det är.
Svensk sjukvård har ju ingenting med den här diskussionen att göra.
Citera
2025-11-29, 15:38
Medlem
Citat:
Haha ja du USA:s rikedom är baserat på initialt slaveriet sedan kapitalismens malande kvarnar och fritt företagande men som samhällsbygge knappast kopplat till ett folkutbyte i en redan färdigutvecklad nation som Sverige. USA har en enorm statsskuld, enorma problem nu med ett splittrat samhälle, kolla in alla tältläger och opiatkrisen. Knappast ett lyckat samhällsbygge snarare enorm utslagning med hög kriminalitet till skillnad från Japan som dock har andra problem.
Vad du inte heller verkar begripa är att USA var aldrig homogent heller från 1700-talet fram till idag även om trycket med invandring från Mexico gjort saker och ting värre på senare tid. Japan är fortfarande homogent och Sverige var det för inte särskilt länge sedan. Det är betydligt bättre för samhället att vara homogent är mångkulturellt och splittrat.
Du verkar tro att ett folkutbyte leder till rikedom och lycka när det i själva verket leder till fattigdom, motsättningar, sociala problem, våld och kaos. Kolla in UK nu.

Detta är sant, USA håller på att kollapsa då det äts upp inifrån signerat de som styr världen. USA är dock ett enormt land både till yta och population så den kollapsen kommer ta mycket längre tid i jämförelse med ett land som Sverige, men den är på gång precis som i Sverige, Kanada, Australien och övriga Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in