2025-12-05, 18:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Expo är med på den planen. De vet exakt va de håller på med. De är nämligen marxister.
Marxister, som marxist-leninister eller stalinister? Dessa visste inte vad de höll på med. Massor med döda människor blev resultatet.

Vad är det som gör Expo till marxister?
Citera
2025-12-05, 18:54
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nonsens. Du skrev: ”Som det verkar så har denna myt fått fäste inom SD och är där betraktad som en sanning. Du verkar också gå med på det.”

Som jag har förklarat går jag bara på verifierbar fakta. Och fakta visar, som sagt, att med nuvarande trend sedan 2002 kommer andelen invånare med utländsk härkomst att passera andelen med svensk härkomst om 23 år (se tidigare inlägg).

Förmodligen kommer det att gå fortare än så eftersom invandrare förökar sig i Sverige, vilket delvis faller utanför SCB:s statistik.
Fakta är verifierbara. Du gör antaganden. Du drivs av tro.
Citera
2025-12-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det beror naturligtvis på vad det är du vill ha statistik på.

Om du till exempel vill veta hur många muslimer som bor i Sverige, då är födelseland inte särskilt tillförlitligt. Det finns många som har invandrat från länder där islam är majoritetsreligionen, men där en oproportionerligt hög andel av de som invandrat till Sverige kommer från den kristna minoritetsbefolkningen. Då blir det väldigt svårt att få någon slags statistik över vilken religion dessa människor tillhör utifrån deras födelseland.

Eller om du till exempel vill ha statistik över kurder, som skiljer sig från statistik över turkar. Det går ju inte när båda två klumpas ihop som ”födelseland: Turkiet”.

Eller säg att någon vill ha statistik över hudfärg på det sätt som föreslås här. När det gäller folk från Sydafrika, för att ta ett exempel, så inkluderar det personer som ser ut som Charlize Theron och Elon Musk, men även personer som ser ut som Desmond Tutu och Nelson Mandela. Att klumpa ihop dessa som ”födelseland: Sydafrika” gör statistiken missvisande om du till exempel vill veta ifall det är vanligare att mörkhyade blir trakasserade av polisen än att ljushyade blir det.

För alla exemplen jag nämnde ovan får du bättre data genom att utgå ifrån självidentifiering. Det vill säga, du frågar någon ”vad är din religion” eller ”vad är din etnicitet” eller ”vad har du för hudfärg”, och tar svaren som en av variablerna i din statistik.

Det finns en intressant bok om just detta, som heter Sveriges avrasifiering. Den finns gratis på nätet. Särskilt sista kapitlet har massvis med intressanta exempel på alla de missförstånd som florerar i debatten kring den här sortens datainsamling.
Ja kan väl vara intressant, men innebär inte att statistik över födelseland är fel och falsk, ska väl också finnas. Och inte skulle de som skriver här vara nöjda om man får identifiera sig som både svart och svensk eller alls bestämma själv.
Citera
2025-12-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är väl där vi skiljer oss. Jag behöver inte staten för att ta hand om mig. Jag är t.o.m. emot att vara beroende av staten.

Så ironiskt att du behöver staten för att ta hand om dig, men jag som klarar mig själv tycker du "struntar i alla andra".

Jag tror minsann det är jag som bryr mig om dig, via mina skatter och råd, och du som struntar i mig och min familj.

Haha är jag beroende av staten för att jag vill att svenska folket blir skuldsatta upp över öronen för at staten ska kunna hålla ner statsskulden. Logik är inte din grej märker jag. Sen är du ju uppenbarligen en mytoman så din ekonomi är det ingen som bryr sig om.
Citera
2025-12-05, 21:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Fakta är verifierbara. Du gör antaganden. Du drivs av tro.
Du har fel igen eftersom jag, som upprepat sagts, visar just verifierbar fakta. Prognoser för framtiden är uppskattningar och inte fakta. Du måste lära dig att hålla isär begreppen.
Citera
2025-12-05, 21:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ja hade just hittat. 20,8% utrikes födda totalt. 12% i Europa så mycket av kartan skulle falla bort om man inte tog med dem.
Det där visar bara utrikes födda. Sedan tillkommer de som är födda av invandrare i Sverige.

Något som inte syns i SCB:s statistik, och därmed inte på kartan, är hur många som föds i olika etniska grupper där bägge föräldrarna är födda i Sverige. Det går därför inte att analysera hur etniska grupper utvecklas.

Överhuvudtaget saknar Sverige, som upprepat sagts, jämlikhetsdata, något som kritiserats upprepade gånger av både FN och EU.
Citera
2025-12-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nonsens. Du skrev: ”Som det verkar så har denna myt fått fäste inom SD och är där betraktad som en sanning. Du verkar också gå med på det.”

Som jag har förklarat går jag bara på verifierbar fakta. Och fakta visar, som sagt, att med nuvarande trend sedan 2002 kommer andelen invånare med utländsk härkomst att passera andelen med svensk härkomst om 23 år (se tidigare inlägg).

Förmodligen kommer det att gå fortare än så eftersom invandrare förökar sig i Sverige, vilket delvis faller utanför SCB:s statistik.
Du hävdar att du endast går på verifierbar fakta.
Anser du att invandringen idag går att jämföra med under 2010 talet?
Citera
2025-12-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Ok, då får vi se vad SCB säger om saken. I studien 'Utrikes födda i Sverige' framkommer att

"andelen utrikes födda i Sverige ökade till över 2 miljoner (20 %) 2024, och andelen med utländsk bakgrund var 27,5 % av befolkningen"

Denna ändrade befolkningssammansättning har tillkommit på 40 år. Är inte det ett folkutbyte så vad är?

Första och andra generation är lite över 35%, SCB försöker blanda bort korten med en ändrad definition. Med tredje generation invandrare så är dom mer än 40%. Ett folkbyte som kommit en bra bit på vägen.
Citera
2025-12-05, 21:37
Medlem
Citat:
Nej, jag skriver inte att Stockholm är helvitt. jag skrivet att Stockholm inte är helsvart.

Vad betyder "svenskar kan vara för sig själva"? Menar du toaletten? Tips: Sverige är ett av världens mest glesbebyggda länder, bygg ett hus på landet. Men vi dras vi till varann och inflyttningen till städer i Sverige ökar ständigt. Med rasblannding som följd.

Problemet är egentligen att du räknar Stockholm som "ditt". Men Stockholm är alla stockholmares och ni som inte bor här saknar kunskap och talan. Jag bor här.

Är du korkad vem har hävdat att alla i Stockholm är svarta försök att höja nivån du skriver ju enbart tramsinlägg.
Citera
2025-12-05, 21:41
Medlem
Citat:
Aha, det var på Arlanda du såg alla invandrare, inte i innerstan. Eller Turister som de även kallas.

Kanske tänker du på flygplatspersonalen? Jag har också sett att de kommer från massor av länder. Flygvärdinnor är bland de mest folkutbytta av alla, nästan inga är svenskar. De har olika hattar också.

Även Centralstation är ett ställe där det talas massor av språk. Kanske har Folkutbytet pågått där för länge. Jag har hört både italienska, spanska, tyska, kinesiska, engelska. De kommer med tågen och flyttar in en en 3:a i innerstan för 8mkr.

Västra delarna i Malmö är lika stora som Östra till ytan, kallar du alltid Hälften för Undantag?

Jag är total-Höger och att du etiketterar dina motståndare på ett felaktigt sätt visar din intelligens och världsbild: smaaaal.

Du är uppenbarligen inte intelligent överhuvudtaget med dina fåniga raljerande inlägg utan innehåll.

Du förstår ju uppenbarligen inte heller de inlägg du svarar på. Givetvis så syftade personen du svarade på att det var fler invandrare både på Arlanda och visa delar av innerstan när han var på besök.
Citera
2025-12-05, 21:44
Medlem
Citat:
Minoriteters identitet upprätthålls över generationer och själv är jag ihärdig och ärlig som en finne och det finns ju inget problem med det. Världen behöver pluralism och mångfald. Problemet är de i tråden som klumpar samman alla icke-svenskar, 99.9% av av jordens befolkning, i en grupp för sig. Stenkorkat, även svenskar ärver sitt DNA och det finns riktigt många lata och korkade svenskar i tråden som kommer att sprida det till sina barn.

Ändå rätt kul när det underförstås i inlägg i tråden att svenskar bara ska para sig med varann. Lite som kusingifte i MENA-länder tänker jag. DNA-utbytet ska begränsas och man kan bara lita på släkten eller landsmannen.

Du är inte ärlig du är en korkad mytoman som kallar andra för lata och korkade. Alla i tråden skrattar åt dig.
Citera
2025-12-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ja ju fler generationer man kan räkna desto större % blir det. Kvar bara där man inte lyckas hitta den invandrade.

Tredje generationen är inte särskilt märkligt att räkna in, fullt rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in