• 1
  • 2
Igår, 11:37
Medlem
Vad gör man åt detta? Har blivit uppringd av ett företag eller vad det nu är flera gånger om dagen i över en vecka, alla tider på dygnet och även på helgerna. Det är nästan samma nummer som ringer men varje gång så har dom bytt ut en siffra så det går inte att blockera.

Riktigt irriterande. Vad gör man åt detta?
Citera
Igår, 12:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbacksJesus
Vad gör man åt detta? Har blivit uppringd av ett företag eller vad det nu är flera gånger om dagen i över en vecka, alla tider på dygnet och även på helgerna. Det är nästan samma nummer som ringer men varje gång så har dom bytt ut en siffra så det går inte att blockera.

Du ska inte svara utan sända ett meddelande med fråga vad det gäller och sedan återkommer de sällan.

Sedan blockar man uppringaren.

Är det samma nummer har du inte blockerat

Enkelt.
Citera
Igår, 12:13
Medlem
Citat:
Fortsätt att blockera nummer efter nummer. Svara inte.
Citera
Igår, 12:14
Medlem
Vilken operatör representerar dom
Citera
Igår, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du ska inte svara utan sända ett meddelande med fråga vad det gäller och sedan återkommer de sällan.

Sedan blockar man uppringaren.

Är det samma nummer har du inte blockerat

Enkelt.

Har skickat sms men inget svar. Det är inte samma nummer, dom ändrar en siffra varje gång.
Citera
Igår, 12:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vilken operatör representerar dom

Jag mailade operatörens support och bad de spärra mitt nummer så deras kund inte kan ringa mig.

Det funkade. Tror det var ett 010-nummer
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Har skickat sms men inget svar. Det är inte samma nummer, dom ändrar en siffra varje gång.
Svarar de inte så är det skitföretag som vill sälja och då blockar man en stund efter man skickat meddelande som ej besvarats.

De byter inte siffra utan de har ett antal mobilnummer som de ringer ifrån.
De har några nummer men inte så många.
Bara samma metod så blir du snart av med dem.

Du kan även söka på numret och då får du rätt snabbt reda på om det är skitföretag med försäljning eller annan skit.

Men blocka inte allt. Det var en som vann på travet eller liknande som de ringde till men han svarade inte och var blockat.

Jag hade ett samtal för ett par veckor sedan som var ok men använde sin privata telefon vilken det inte fanns uppgifter om på nätet. Skickade meddelande och fick rätt snabbt svar att det var en firma jag beställt saker ifrån som ville fråga något. Så blocka inte allt före du vet vad det är.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
kalkryggars avatar
Men vad är det för företag som ringer? Berätta det så kan vi börja granska lite.
Citera
Igår, 12:54
Medlem
diseuses avatar
Två saker kan du börja med.

För det första, lägg till ditt nummer i NIX-Telefon:

https://www.nixtelefon.org/

För det andra, hör av dig till företaget och begär att få utnyttja din rätt enligt GDPR att få dina kontaktuppgifter raderade. Se nedan för exempel:

https://www.imy.se/privatperson/data...eter/radering/
Citera
Igår, 13:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag köpte en båtförsäkring och sedan började de ringa försäljare av bara fan trotts att jag var registrerad hos nix. Ringde i princip aldrig innan trotts att mitt nummer inte är hemligt. Det var alla möjliga säljare och hade inget med båtar att göra.
Försäkringsbolaget hade solklart sålt mitt telefonnummer vidare.

Det slutade med att jag fick byta nummer. Jag är fortfarande offentlig men ringer ytterst sällan säljare.
Citera
Igår, 13:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Två saker kan du börja med.

För det första, lägg till ditt nummer i NIX-Telefon:

https://www.nixtelefon.org/

För det andra, hör av dig till företaget och begär att få utnyttja din rätt enligt GDPR att få dina kontaktuppgifter raderade. Se nedan för exempel:

https://www.imy.se/privatperson/data...eter/radering/
Nix kan de runda om man har affärer hos dem.
Alltså är man kund med mobilabonnemang hos exempelvis Telia så kan säljare av mobilabonnemang och telefoner ringa om mer prylar eller typ förlängning av abonnemang om de ringer på uppdrag av Telia.

Men Nix hjälper en del.
Har man eget företag och man har mobilen på företaget så kan de ringa ändå. Nix gäller konsumenter.
Dock får de bara ringa under normal kontorstid.

Detta kommer bli ett rent helvete när AI används som telefonförsäljare.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har du en gång hamnat på nån lista som säljs vidare så är det kört. Det är bara att byta nummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in