Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Har funderat över en sak.
Mig veterligen krävs tillstånd från Lotterinspektionen för att få anordna ett lotteri. Det är i alla fall huvudregeln. Finns vissa undantag för ideella ändamål, mindre värde osv.
Har dock noterat att vissa företag så här i black friday tider lottar ut dyra varor.
Tex, "köp en flaska schampo och delta i utlottningen av en bil". "Ju ju mer du köper ju fler lotter får du"
Undrar då:
Var går gränsen mellan varuförsäljning och lotteri?
Syftet är ju givetvis att få folk att handla mera.
Men ju mer andra handlar, desto fler lotter blir det och det minskar mina chanser eftersom det bara lottas ut en bil.
Vad finns det för insyn i dragningen?
Är det vinstskatt på sånt här?
Är det lagligt och var går gränsen?
Kan jag anordna ett lotteri där jag säljer en burk läsk för 100 spänn och när jag sålt 100.000 burkar så lottar jag ut en ny Porsche? Säg att jag får in 10 mille drar av 3 mille för .Porschen och läsken och behåller 7 mille själv i mitt bolag. Är det lagligt?
Har också funderat på detta, verkar som att de trissat upp situationen mellan varandra och att vinstvärdet blir högre och högre. Förstår att det kan bli så då produkterna i sig nog är jämförbara mellan varumärkena. Verkar fungera om man läser kommentarer, möjlighet till vinst har varit stor anledning att folk shoppat loss.
Tror dock inte det är skitsmart att gå bananas med vinsterna ifall upplägget inte är legalt, då lär ju myndigheterna få upp ögonen för det till slut. Min spaning är att företagen själva inte har koll, en del av deras svar på kommentarer talar för det…
Kunderna har inte heller koll, en del tror att det blir vinstskatt och andra inte. Kanske upp till 250’ i detta fallet, kan ju bli en bajsmacka som inte gör att man sover bättre på natten. Visst, kan sälja bilen och ändå gå plus men sälja begagnad prestandabil kan ju bli en resa i sig. Sen antar jag att man kan göra ingenting och hoppas att man flyger under radarn hos Skatteverket men chansen lär ju minska ju dyrare bil?
Detta är dessutom inte nya bilar som om fru Fortuna ler mot dig på Bingolotto utan begagnade utan garantier vad jag förstår. Intressant situation om det blir motorhaveri modell värre efter leverans, då är det nog upp till bilputsföretagens goodwill att få det åtgärdat. Annars står man med vinstskatt + reparationskostnader, kan ju bli badwill för företagen också till slut…
Men men, inte min huvudvärk 🙂