2025-12-14, 16:15
Medlem
deerejohns avatar
Personligen tyckte jag att det var fantastiskt. Riktigt välgjort.
Skulle det nu vara så att någon ur produktionen läser mitt inlägg så tackar och bockar jag för att ni har förgyllt min morgon.

Jag kostade också på mig ett besök i den lokala kyrkis. Svenska kyrkans unga höll luciatåg med uppbackning av konfirmanderna.
Det innehöll alla klassiker man kunde önska sig, samt att det var lagom amatörmässigt för att få tillbakablickar från egen ungdom.
Citera
2025-12-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deerejohn
Personligen tyckte jag att det var fantastiskt. Riktigt välgjort.
Skulle det nu vara så att någon ur produktionen läser mitt inlägg så tackar och bockar jag för att ni har förgyllt min morgon.

Kan inte annat än hålla med varje ord. Det var helt fantastiskt. Julia Westbergs sång med gotländsk brytning var oh inte nådigt charmigt och säreget, och samtidigt så vackert.
Tack SVT för denna pärla.
Citera
2025-12-14, 18:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är vad jag tänkte. Produktionsbolaget är ju amerikanskt och de vill säkert kunna visa produkten i sitt hemland. Jag tyckte det såg naket ut...

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag tror att det är lugnt nu när Warner Brothers har fått det, för de vill ju visa programmet hemma i USA också, och där vill de se ett typiskt svenskt luciatåg. Det är det som är grejen, inte att det ska vara araber, svarta o.s.v..

Undrar dock om svenska Warner exporterar programmet, jag föreställer mig att de bara utför diverse "tekniska" produktionsjobb på uppdrag av olika kanaler (vid sidan av sina egna produktioner) och kanske (förmodligen?) inte ens har distributions-/försäljningsrätten. Här finns lite exempel på sådant man producerar för den svenska marknaden.
https://www.wbitvpsweden.com/catalogue
Tydligen gjorde man julkalendern Jakten på tidskristallen för SVT år 2017, där fanns det nog inget intresse från utlandet.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2025-12-14 kl. 19:03.
Citera
2025-12-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Groteskt är ordet, men det är så SVT jobbar. Något annat vore fel av en vänsterextrem demoraliseringsmedia. Situationen är ju förövrigt någonting som understödjs av väljarna, de kunde valt gång på gång att lyssna på de varningar SD gått ut med.

Alla deras påståenden understödjs av statens och myndigheters egna siffror, istället för att kolla upp att det faktiskt stämmer så har folket skitit i det.

Och nu är vi där vi är, vägen till ett problemfritt Sverige ligger med en blågul regering, vägen till ett problemfyllt Sverige igen ligger med en vänsterregering. Vi får se vad svenskarna väljer.

Jag tycker bara synd om de tidigare generationerna i Sveriges historia som inte varit så här infantila i sitt handlande när det kommer till deras hemland. Om dom är det synd om och vår särpräglade kultur, historia samt landområden som svenskar har kämpat och dött för.

P.g.a. dom är Sverige värt att bevara och göra till något bättre, inte minst sagt i värderingarna, vilket kan ändras genom skolan, kulturen och en fri press.
Vad har allt det där med årets Luciaprogram att göra?
Citera
2025-12-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe

Om du verkligen är intresserad så kan du gå tillbaka och kolla konversationen som föranledde mitt inlägg.
Citera
2025-12-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Allt där ”SVT” nämns slutar så där. ”SVT” är samma ord som ”Hoppla!” när det gäller käpphästen.
Citera
2025-12-14, 20:09
Avstängd
Var luciaturken med i år?? Det hoppas jag annars är ni razzar hela bunten😡😡😡

Skoja bara. Ska se imorgon. Så härligt att SVT äntligen fattat galoppen.
Citera
2025-12-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Jag kan inte se något negativt alls i att man hade en låt med på gotländska för att symbolisera den regionens avstamp...
Gotland symboliserar mycket medeltid för mig.

Jo jag vet att man SKA älska gotländska. Det är väl mig det är fel på, för jag tål helt enkelt inte det diftongrika kattjamandet som dessutom inte vet att bokstaven ” A” kan avsluta ord, alltid detta förbaskade ” E” istället: göre, låte ( eller låejte) etc. Det skär förskräckligt i mina öron. Men jag vet att jag är en ovanlig dialektmisantrop med en stor avsky gentemot vissa svenska dialekter. Ser/lyssnar med ledsen nostalgi på fyrtio-och femtiotalsfilmer o nyhetsreportage där inget annat än klaraste rikssvenska talades…
Så varsegod att gilla gotländska, du tillhör majoriteten.
Citera
2025-12-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollvision
Jag beslutar det nu.

Låtarna, kören och stämningen i stort är bland det bästa jag varit med om på SVT!

Klassisk känsla rakt igenom, platserna och dess vyer var även dessa helt underbara!
Alla inblandade gjorde ett perfekt jobb.

Tack!

Kan inte göra annat än att hålla med, bland det bästa jag sett på många år faktiskt....bra jobbat SVT.
Citera
2025-12-14, 21:13
Medlem
Fin och bra
Citera
2025-12-14, 21:50
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju en positiv överraskning! ingen negerlucia - ingen neger alls vad jag såg, jag tittade inte så noga -, knappast någon blatte heller, ingen bögtenor och inga omvända könsroller.

Det enda var väl att det fanns vackrare flickor i kören - och dessutom blonda, som en lucia helst ska vara - i kören, än den flicka som fått bli lucia. Det känns inte riktigt rätt, men är kanske någon eftergift till feminismen? Att flickor inte ska lära sig att de behöver vara vackra? Och det tycker inte jag heller att de nödvändigtvis behöver lära sig, men just när det är ett luciatåg så kan det inte hjälpas, att folk kommer att jämföra lucians utseende med tärnorna. Det går liksom inte att göra något åt, det är inbyggt i situationen och kommer alltid att vara det. Därför kan man lika gärna välja ut en blond och ljus och ljuv och vacker lucia, som alla kan enas om att: "HON var helt rätt!".

Annars var det bra: helt godtagbar sång, fantastiska miljöer, vackert foto, en fin mix av allt som hör till på Lucia! Traditioner är så viktiga, man känner det där "kittet" mellan generationerna tycker jag. Att det nu har vuxit upp nya ungdomar som bär likadana dräkter och sjunger samma sånger, som mina kamrater och jag för "ganska" länge sedan nu.

Jag tycker att lucian var jättefin. Kanske att "de i kören" hade bättre sångröst?
Ska man komma med pekpinnar så var den ursprungliga lucian inte någon blondin, hon bör ha haft mörkt hår.
Citera
2025-12-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Dom klämde in ett par svarta i fönstret ovanför barnkören efter en av låtarma.
Antar att du missade det? Svt missar aldrig en chans att smyga in någon med utländsk påbrå i sina produktioner!
Missade, men förstås borde de be folk flytta sig från fönstren. Om det var planerat borde det vara tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in