2025-12-13, 22:57
Medlem
ceyifam2s avatar
Ja, det var ju rätt bra. Ställer mig mest tveksam till om de tämligen moderna sångerna verkligen historiskt har sjungits i de bredare folklagren på Gotland på deras mål; de har sannolikt haft text att läsa och då bara uttalat med diftonger etc, inte sjungit ibland helt andra ord.

Nåja, det är ju en petitess, men brukar det vara så att sånger sjungs på exempelvis (extra) bred skånska, värmländska eller göteborgska när Luciamorgon befinner sig i de trakterna?

Ok, "O helga natt" finns visserligen i en göteborgsk version, men den är ju inte helt omskriven. Och då menar jag den riktiga göteborgsversionen, Eskil & Ja – O Helga Natt https://www.discogs.com/release/15863823-Eskil-Ja-O-Helga-Natt (2002) inte modernare skit med nån Mustasch-kille från härom året.

Skönt att inga jättekändisar var med heller, utan lokala (antar jag) förmågor fick dominera.

Produktionen kändes spontant väldigt tysk. Förinspelade jovialiska barnkörer osv, uppklädda i nystrukna låtsas-gammeldagsa-kläder, på nåt torg i staden. Dräller av sådant på tysk satellit-TV, eller gjorde förr då man såg på sådant åtminstone. Hur som helst så bakade de åtminstone inte pepparkakor i motljus.

Men, nu läste jag att den kanske är amerikansk? Låter märkligt, exporteras det här? Annars borde ju SVT kunna producera Luciamorgon man kan tycka...fast SVT kanske tycker det är skönt att avhända sig ansvaret för detta.
Senast redigerad av ceyifam2 2025-12-13 kl. 23:00.
Citera
2025-12-14, 00:34
Medlem
Sjöng inte gosskören väldigt falskt?

Julia Westberg (harpa och sång) var bra förutom att det lät som att det var både autotune och playback. De stavade hennes namn fel också (Westerberg).

I stort sett ganska bra men inte magiskt som det har varit tidigare år.

TV4:s Luciakör sjöng mycket vackrare.
Senast redigerad av fwdig 2025-12-14 kl. 00:38.
Citera
2025-12-14, 07:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Nej, att hela kören var svart har hon inte påstått men det lät som lite fler än "någon eller ett par" som var där i egenskap av sin hudfärg och stod och mimade. Vilket år? Jag bara måste få se det med egna ögon.

Jag minns inte vilket år nu, och jag har inte tid att gå tillbaka och leta. Men om du googlar kan du säkert hitta en diskussion om det, med årsangivelse. Det var ju inte bara jag som reagerade. Jag minns tydligt att i barnkören hade dom ställt en lång, svart pojke med stjärnstrut i mitten, som uppenbart mimade, och han zoomades in flera gånger. Han var förmodligen äldre än de andra barnen, kanske 14 eller 15 till och med.
Citera
2025-12-14, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Det är viktigt att Luciatåget speglar den demografiska sammansättningen vi har i samhället men jag misstänker att du kanske är rasist eftersom du använde dig av n-ordet.

Nej, vi blir nerkörda mångfald i halsen varje gång vi går utanför vår dörr och varje gång vi ser nyheter och samhällsprogram. Att en gång om året få känna att det gamla Sverige existerar någonstans skänker, måhända orealistiskt, en känsla av att allt inte är helt kört ännu och att det finns något av värde i vår kultur som ännu inte är utplånat och tillrättalagt i mångkulturens heliga namn.

Svt har lärt sig efter katastrofen i Uppsala med rap och mörkhyad lucia, måhända under vånda från ett så mångkulturellvurmande företag, vad vi vill ha från ett luciafirande.

Det var en enorm lättnad att se en luciasändning utan mångfaldsinslag, ingen rap, inga mörkhyade eller av tydligt Menaursprung. Ett luciatåg och barnkör som det hade kunnat se ut för femtio år sedan-ingav en stor känsla av tradition och trygghet-precis det som lucia ska förmedla! Att man sedan hade några inslag på den vedervärdiga gotländskan får man acceptera då den detta år var inspelad på Gotland. Det gjordes i alla fall utan åthävor, den elogen får man ge dem.
Citera
2025-12-14, 09:14
Moderator
Tinuviels avatar
Det var väldigt fint i år. Vacker omgivning, fin sång. Inslaget med sång på gutamål blev lyckat. Visst kan man invända mot detaljer, men helheten gör det till en av de finaste på senare år. Nästa år önskar jag mig något riktigt stort och pampigt. Ett jättestort Luciatåg med en bedövande vacker Lucia i någon av våra domkyrkor. Det har gjorts förr och borde göras igen.

Citat:
Snackar vi om SVT och vilket år var det här? Jag vill gärna se det med egna ögon. Kan du länka eller hänvisa på något sätt?
2017 om man får tro Merwinna:
(FB) Lucia 2018 SVT
Citera
2025-12-14, 09:21
Medlem
Det var mycket vackert och en fin och varierande repertoar - det ENDA jag saknade var fler av de julsånger som barnen har sjungit i skolan i alla år. De mer komplicerade och nyare varianterna är väldigt fina men man kunde ha växlat mer mellan de klassiska enkla sångerna och de "nya"(vet inte hur nya de är egentligen men man har inte hört dem lika ofta).
Lucian var söt och alla barnen var jättefina och duktiga!
Citera
2025-12-14, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Nej, vi blir nerkörda mångfald i halsen varje gång vi går utanför vår dörr och varje gång vi ser nyheter och samhällsprogram. Att en gång om året få känna att det gamla Sverige existerar någonstans skänker, måhända orealistiskt, en känsla av att allt inte är helt kört ännu och att det finns något av värde i vår kultur som ännu inte är utplånat och tillrättalagt i mångkulturens heliga namn.

Svt har lärt sig efter katastrofen i Uppsala med rap och mörkhyad lucia, måhända under vånda från ett så mångkulturellvurmande företag, vad vi vill ha från ett luciafirande.

Det var en enorm lättnad att se en luciasändning utan mångfaldsinslag, ingen rap, inga mörkhyade eller av tydligt Menaursprung. Ett luciatåg och barnkör som det hade kunnat se ut för femtio år sedan-ingav en stor känsla av tradition och trygghet-precis det som lucia ska förmedla! Att man sedan hade några inslag på den vedervärdiga gotländskan får man acceptera då den detta år var inspelad på Gotland. Det gjordes i alla fall utan åthävor, den elogen får man ge dem.

Det är lite tråkigt att man numera ser program som detta med wokeradarn påslagen.

Jag saknar den gamla tid så man inte ens behövde tänka på sådant. Där det kunde förekomma invandrare på ett naturligt sätt utan att man direkt tänkte att de var "placerade" där som del av någon obligatorisk mångfaldskvot.

Ironiskt nog har SVT:s wokevurm haft motsatt effekt mot vad som troligen önskades.
Citera
2025-12-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det är lite tråkigt att man numera ser program som detta med wokeradarn påslagen.

Jag saknar den gamla tid så man inte ens behövde tänka på sådant. Där det kunde förekomma invandrare på ett naturligt sätt utan att man direkt tänkte att de var "placerade" där som del av någon obligatorisk mångfaldskvot.

Ironiskt nog har SVT:s wokevurm haft motsatt effekt mot vad som troligen önskades.
Ja men så sent som förra året så var det två svarta i gosskören och det var fantastiskt bra. Mycket bättre än årets.
Lucia 2024 - Lucia morning from Sala Sweden (35:15 och 48:30)
Citera
2025-12-14, 11:21
Medlem
Citat:
Snackar vi om SVT och vilket år var det här? Jag vill gärna se det med egna ögon. Kan du länka eller hänvisa på något sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det var väldigt fint i år. Vacker omgivning, fin sång. Inslaget med sång på gutamål blev lyckat. Visst kan man invända mot detaljer, men helheten gör det till en av de finaste på senare år. Nästa år önskar jag mig något riktigt stort och pampigt. Ett jättestort Luciatåg med en bedövande vacker Lucia i någon av våra domkyrkor. Det har gjorts förr och borde göras igen.

2017 om man får tro Merwinna:
(FB) Lucia 2018 SVT
Lucia 2017 - Lucia Morning from Kungsholm Church Sweden
Merwinnas minne stämde till viss del.
Citera
2025-12-14, 12:52
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket

Jag kan inte se något negativt alls i att man hade en låt med på gotländska för att symbolisera den regionens avstamp...
Gotland symboliserar mycket medeltid för mig.
Citera
2025-12-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Eftersom de inte vågat sig på något liknande igen utgår jag från att kritiken även från de hjärntvättade var massiv. De försöker provocera i Lucia, Kalle Anka-hallåan, Nyårstalet osv men det där från 2012 var groteskt. Undrar om de begriper att folkmord inte uteslutande definieras som att man mördar massa människor, det är betydligt bredare definierat än så.

Groteskt är ordet, men det är så SVT jobbar. Något annat vore fel av en vänsterextrem demoraliseringsmedia. Situationen är ju förövrigt någonting som understödjs av väljarna, de kunde valt gång på gång att lyssna på de varningar SD gått ut med.

Alla deras påståenden understödjs av statens och myndigheters egna siffror, istället för att kolla upp att det faktiskt stämmer så har folket skitit i det.

Och nu är vi där vi är, vägen till ett problemfritt Sverige ligger med en blågul regering, vägen till ett problemfyllt Sverige igen ligger med en vänsterregering. Vi får se vad svenskarna väljer.

Jag tycker bara synd om de tidigare generationerna i Sveriges historia som inte varit så här infantila i sitt handlande när det kommer till deras hemland. Om dom är det synd om och vår särpräglade kultur, historia samt landområden som svenskar har kämpat och dött för.

P.g.a. dom är Sverige värt att bevara och göra till något bättre, inte minst sagt i värderingarna, vilket kan ändras genom skolan, kulturen och en fri press.
Citera
2025-12-14, 14:14
Medlem
Abelssuns avatar
Det var väldigt bra och lyckat i år! Det är väldigt vackert på Gotland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in