2025-12-13, 21:47
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man märker att vår nuvarande regering har påverkat SVT i rätt riktning. SVT vill ju inte bita den hand som föder dem!

Jag ska kolla in 4:ans Lucia också.

Tror ej det har med regeringen att göra. Jag har sett SVT Luciamorgon i många år och de enda woke-grejerna jag sett var 2012 (svart lucia, och en rappare gjorde ett gästspel med en julsång i rapvariant) och 2015 (sminktenoren Rickard vad han nu heter gjorde ett gästspel och sjöng Händel).
Citera
2025-12-13, 21:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tror ej det har med regeringen att göra. Jag har sett SVT Luciamorgon i många år och de enda woke-grejerna jag sett var 2012 (svart lucia, och en rappare gjorde ett gästspel med en julsång i rapvariant) och 2015 (sminktenoren Rickard vad han nu heter gjorde ett gästspel och sjöng Händel).

Jag har sett något de flesta år. De har ställt upp svarta ungdomar i kören som fått mima, för att de uppenbarligen inte hört till kören utan bara var där som statister. De har reserverat platser i publiken, och bussat dit invandrare bara för att de ska sitta där och representera invandrare. Det har varit pojkar i tärnkransar, flickor som har solosjungit verser i Staffansvisan av typen "för Eder dotter kom jag hit". Minns inte allt nu...

Fast jag tror att det är lugnt nu när Warner Brothers har fått det, för de vill ju visa programmet hemma i USA också, och där vill de se ett typiskt svenskt luciatåg. Det är det som är grejen, inte att det ska vara araber, svarta o.s.v..
Citera
2025-12-13, 21:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag har sett något de flesta år. De har ställt upp svarta ungdomar i kören som fått mima, för att de uppenbarligen inte hört till kören utan bara var där som statister. De har reserverat platser i publiken, och bussat dit invandrare bara för att de ska sitta där och representera invandrare. Det har varit pojkar i tärnkransar, flickor som har solosjungit verser i Staffansvisan av typen "för Eder dotter kom jag hit". Minns inte allt nu...

Isåfall väldigt små subtila inslag som till och med jag inte kunnat uppfatta.

Citat:
Fast jag tror att det är lugnt nu när Warner Brothers har fått det, för de vill ju visa programmet hemma i USA också, och där vill de se ett typiskt svenskt luciatåg. Det är det som är grejen, inte att det ska vara araber, svarta o.s.v..

USA är minst lika woke som Sverige, men visst amerikaner vill ju se bara svenskar om de ska se något från Sverige. Precis som jag inte åker till Portugal för att äta grekisk mat.

Apropå hårfärg, tycker du att den väldigt populära SD/Riks-profilen Rebecka Fallenkvist inte skulle få vara Lucia?

https://nyheter24.se/cdn-cgi/image/width=1200,format=webp,quality=80/https://cdn01.nyheter24.se/940ec83e04b004a3020000030066050b03/2022/10/20/1896804/Skärmavbild%202022-10-20%20kl.%2014.18.54.png
Citera
2025-12-13, 22:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Isåfall väldigt små subtila inslag som till och med jag inte kunnat uppfatta.

USA är minst lika woke som Sverige, men visst amerikaner vill ju se bara svenskar om de ska se något från Sverige. Precis som jag inte åker till Portugal för att äta grekisk mat.

Apropå hårfärg, tycker du att den väldigt populära SD/Riks-profilen Rebecka Fallenkvist inte skulle få vara Lucia?

https://nyheter24.se/cdn-cgi/image/width=1200,format=webp,quality=80/https://cdn01.nyheter24.se/940ec83e04b004a3020000030066050b03/2022/10/20/1896804/Skärmavbild%202022-10-20%20kl.%2014.18.54.png

Jag gillar henne, hon har sagt många obekväma sanningar. Men nej hon har inte luciautseendet. Handlar inte bara om färgerna, utan om att lucian ska ha något vänt och ljuvt och oskuldsfullt över sig, och det har ju inte Fallenkvist... Dessutom är hon för gammal nu. Jag tycker att en Lucia ska vara 18-25 år.
Citera
2025-12-13, 22:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag gillar henne, hon har sagt många obekväma sanningar. Men nej hon har inte luciautseendet. Handlar inte bara om färgerna, utan om att lucian ska ha något vänt och ljuvt och oskuldsfullt över sig, och det har ju inte Fallenkvist... Dessutom är hon för gammal nu. Jag tycker att en Lucia ska vara 18-25 år.

Fallenkvist har varit 18-25 år och jag hade kontakt med henne redan då. Hon har alltid haft ett Balkan-utseende, och dessutom ett av Balkans mörkare utseenden.

Angående det där jag sa om de subtila små woke-sakerna under vissa år i Luciamorgon, var det tänkt att inte alla som tittade skulle notera det?
Citera
2025-12-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, det är ett väldigt fint program - ser det alltid. Roligt med Visby och Rådhustorget, det kan bli riktigt stämningsfullt

Fantastiskt fint!
Citera
2025-12-13, 22:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fallenkvist har varit 18-25 år och jag hade kontakt med henne redan då. Hon har alltid haft ett Balkan-utseende, och dessutom ett av Balkans mörkare utseenden.

Angående det där jag sa om de subtila små woke-sakerna under vissa år i Luciamorgon, var det tänkt att inte alla som tittade skulle notera det?

Ja, det är inget fel på hennes utseende, hon passar bara inte till lucia.

Det var nog meningen att alla skulle notera det, eftersom de mycket nogsamt zoomade in negerpojken, ynglingen i tärnkrans o.s.v..
Citera
2025-12-13, 22:37
Medlem
Citat:

Snackar vi om SVT och vilket år var det här? Jag vill gärna se det med egna ögon. Kan du länka eller hänvisa på något sätt?
Citera
2025-12-13, 22:38
Medlem
Incendios avatar
Ingen större succé i år. Blåsarna och sångerskan var bra, men annars så tråkigt med studioinspelade röster, folk som inte kan stå still och ett evigt klippande. Den där Vincent är en tjej btw.... Och som vanligt när det är estetare i kören ser en del ut som om de bor under broar. Minns hur det var när mina EMO-vänner på estet var med i SVTs Lucia för en massa år sedan. De erkände till och med själva att det inte var vackert(däremot var det mycket bra genomför i övrigt).
Senast redigerad av Incendio 2025-12-13 kl. 22:40.
Citera
2025-12-13, 22:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Snackar vi om SVT och vilket år var det här? Jag vill gärna se det med egna ögon. Kan du länka eller hänvisa på något sätt?

Hon menar inte att hela kören var svart utan att det fanns någon eller ett par i kören som var det.
Citera
2025-12-13, 22:53
Medlem
LA8PVs avatar
Lucia vs besserwissrarna bakom kulturkanon.
Total flopp.
Citera
2025-12-13, 22:54
Medlem
Citat:

Citat:
Hon menar inte att hela kören var svart utan att det fanns någon eller ett par i kören som var det.
Nej, att hela kören var svart har hon inte påstått men det lät som lite fler än "någon eller ett par" som var där i egenskap av sin hudfärg och stod och mimade. Vilket år? Jag bara måste få se det med egna ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in