2026-03-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SassySphinx
Du kommer inte få några pengar i april om du förväntas lämna K4, oavsett om du skickar in den eller inte. Så lika bra att både fylla i bilagan och göra reseavdraget på samma gång!
Ah misstänkte det.. Tack för svar!
Citera
2026-03-17, 20:18
Medlem
hjaelploskilles avatar
Jag har sålt aktier för första gången någonsin och väntas lämna bilaga på K4 nu, vad händer om jag tar bort den och kryssar i att den är felaktig? Det handlar om en summa på 400 kr, jag började med aktier förra året och sålde en för att se hur det fungerade och hur snabbt man får pengarna. Om jag bara kryssar i att det är felaktigt, kan jag fortfarande få pengarna i april och sen få göra en rättelse senare och betala extra skatt? Det rör sig liksom om 100ish kronor
Citera
2026-03-17, 20:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Rejäla kapitalinkomster, eller? Själv kommer jag få betala tillbaka 3k ungefär, hade räknat med en tusenlapp till.

Kapitalinkomsterna ska ju vara skattade och klara när de betalas ut, men du kanske tänker på schablonbeskattning för ISK? Jag får 15000 i restskatt och orsaken fastighetsavgifter, kyrkoavgift (som jag borde gå ur) samt public service-avgiften.
Citera
2026-03-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag har sålt aktier för första gången någonsin och väntas lämna bilaga på K4 nu, vad händer om jag tar bort den och kryssar i att den är felaktig? Det handlar om en summa på 400 kr, jag började med aktier förra året och sålde en för att se hur det fungerade och hur snabbt man får pengarna. Om jag bara kryssar i att det är felaktigt, kan jag fortfarande få pengarna i april och sen få göra en rättelse senare och betala extra skatt? Det rör sig liksom om 100ish kronor

Du har köpt och sålt aktier på ett vanligt AF konto och inte ISK? Du kan göra rättelser fem år bakåt i tiden så det går bra och lägga in försäljningen senare iaf.
Citera
2026-03-17, 21:06
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du har köpt och sålt aktier på ett vanligt AF konto och inte ISK? Du kan göra rättelser fem år bakåt i tiden så det går bra och lägga in försäljningen senare iaf.

Jo men jag menar begår jag något sorts lagbrott som kan resultera i ett seriöst straff? Det rör sig förvisso om en struntsumma men jag gör ju ändå ett medvetet (även om de inte vet det) fel
Citera
2026-03-17, 21:08
Medlem
Citat:
Jo men jag menar begår jag något sorts lagbrott som kan resultera i ett seriöst straff? Det rör sig förvisso om en struntsumma men jag gör ju ändå ett medvetet (även om de inte vet det) fel

Du begår ett brott men summan är så pass obetydlig att det är en struntsak.
Citera
2026-03-17, 21:10
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Du begår ett brott men summan är så pass obetydlig att det är en struntsak.

Vad kan påföljden bli då?
Citera
2026-03-17, 21:15
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Böter bara på samma summa.
Citera
2026-03-17, 21:16
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Böter bara på samma summa.

Är det en typ av dom då som syns i ens belastningsregister?
Citera
2026-03-17, 21:17
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Är det en typ av dom då som syns i ens belastningsregister?

Nix
Citera
2026-03-17, 21:41
Medlem
Citat:

Det klassas som bedrägeri.
Citera
2026-03-17, 21:50
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Det klassas som bedrägeri.

Ok, men vad anser du att påföljden kan bli? Håller du med föregående postare att jag bara får en struntsumma i böter utan att det syns i BR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in