2025-11-22, 21:49
Medlem
Hej!

Jag skriver detta åt en bekant och vill understryka att det här är helt seriöst – inget skämtinlägg.

Jag söker hjälp från personer med kunskaper inom fysik, optik eller avancerad kameraövervakning.

Min bekant är utsatt för stalkning av en grupp individer, och vi försöker nu förstå hur ett specifikt kamerasystem fungerar. Vi har några frågor och funderingar och hoppas att någon med relevant expertis kan hjälpa till att förklara detta.

Kamerasystemet verkar vara placerat utomhus, troligtvis på hög höjd, och verkar ingå i ett nätverk med flera komponenter spridda över ett område. Enligt min bekant använder systemet flera fönster på huset för att på något sätt fotografera objekt längre in i byggnaden, utan att ha en direkt siktlinje till det som fotograferas.

Det verkar som om kameran på något sätt förstorar bilden genom fönstren eller att fönstren på något sätt samverkar i kamerasystemet. Bildkvaliteten blir förmodligen låg, och min bekant tror inte att systemet är anpassat för att fotografera personer i hemmet, men misstänker att det används för att fotografera objekt som brev eller mobilskärmar. Det verkar också som om när persiennerna stängs eller ändras, så måste något i kamerasystemet justeras på något sätt som t.ex. höjas för att få bättre sikt över de nya hindren.

Vi vill förstå exakt hur ett sådant system skulle kunna fungera rent fysiskt och optiskt. Finns det någon etablerad teknik som skulle kunna användas för detta? Vad kan ett sådant system heta eller baseras på? Är det ens teoretiskt möjligt? Jag är särskilt intresserad av svar om optik, reflektioner, refraktion eller något annat som kan förklara detta fenomen.

Min bekant har varit utsatt för trakasserier och förföljelse under en lång tid och behöver få stopp på detta. Vi söker nu en teknisk förklaring för att förstå principen bakom kamerans funktion som ett sista steg för att lösa situationen.

Tack så mycket på förhand! Jag vet att detta kan upplevas som en märklig situation, men är endast intresserad av fysiken/optiken bakom detta.

Alla seriösa och kunniga svar uppskattas verkligen.
Citera
2025-11-22, 22:03
Medlem
StorFetAnkas avatar
Vad skulle syftet med det i så fall vara? Misstänker ni att det är nån som övervakar din vän med hjälp av kameror som i sin tur göms å använder speglar eller nåt annat som reflekteras för att på så sätt övervaka vad exakt?

Objektiv är i så fall mest troligt, då förstoras bilden "optiskt" å inte digitalt genom beskärning vilket gör att kameran kan sitta väldigt långt bort å ge en väldigt högupplöst bild. Men att rikta runt ett hörn via speglar eller reflektioner är inte speciellt troligt. Då hade du ju kunnat se reflektionen av kameran också.

Annars finns ju alltid mycket små spionkameror som kan gömmas i nåt så litet som en penna å de kostar inte mer än ett par hundra å filmar ibland i upp till 1080i.
Citera
2025-11-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Vad skulle syftet med det i så fall vara? Misstänker ni att det är nån som övervakar din vän med hjälp av kameror som i sin tur göms å använder speglar eller nåt annat som reflekteras för att på så sätt övervaka vad exakt?

Objektiv är i så fall mest troligt, då förstoras bilden "optiskt" å inte digitalt genom beskärning vilket gör att kameran kan sitta väldigt långt bort å ge en väldigt högupplöst bild. Men att rikta runt ett hörn via speglar eller reflektioner är inte speciellt troligt. Då hade du ju kunnat se reflektionen av kameran också.

Annars finns ju alltid mycket små spionkameror som kan gömmas i nåt så litet som en penna å de kostar inte mer än ett par hundra å filmar ibland i upp till 1080i.

Den bekante påstår att syftet är att ett kriminellt nätverk har fått för sig på lösa grunder att den bekante har "golat" ned dem, trots att så inte är fallet. Sedan dess har förföljelserna och trakasserierna bara trappat upp och blivit värre.

Min bekanta påstår att detta kamerasystemet används mot bostaden, eftersom personen berättar att innehållet i ett brev som låg på köksbordet diskuterades av nätverket. Hen är helt säker på att ett sådant kamerasystem används i området.

Den bekante vill inte säga hur denne fick reda på detta, men tror att just fönsterna förstoras på något vis, och att kamerasystemet inte zommar in i just bostaden, utan att det är det yttersta delen av glaset som används på flera fönsterrutor i huset tillsammans med ett kamerasystemet då det är just ytterglaset som är riktat mot kamerasystemet.
Troligtvis används inte hela glasrutan, men flera rutor behöver användas i huset.

Den bekante påstår sig veta var personerna som utsätter denne för detta befinner sig, men vet inte exakt hur detta kamerasystem fungerar, men kamerasystemet är troligtvis utspritt över ett område.

Personen tror att fönsterna antingen förstoras eller används optiskt som t.ex. en slags lins, även om bildkvaliteten troligtvis inte är utmärkt och att kamerasystemet inte är helt optimalt.

Jag undrar om någon kan ge en möjlig teoretisk förklaring till fysiken samt tekniken bakom detta, även om sannolikheten att detta används är låg så vill jag veta om det är möjligt och hur detta kan fungera.

Vet någon vad detta kan vara för kamerasystem, samt hur det kan tänkas vara uppbyggt?
Citera
2025-11-22, 23:29
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka

Är det inte sådanna man måste ladda lite då och då också? min granne flyger ju en hel del drönare "säger att det är för fågelskådning" men han använder ju drönare för att spionera massa kan det vara något
Citera
2025-11-23, 01:16
Medlem
Din "bekant" är helt klart psykisktsjuk, diagnosen är Paranoia.
Har du, förlåt, din bekant någon sjukdomshistoria med psykisk ohälsa sedan tidigare, missbruk?
Citera
2025-11-23, 01:29
Medlem
systems avatar
Om jag förstår frågeställningen rätt:
Du vill veta hur det kommer sig att någon lyckats fotografera något som legat på ett bord inomhus i en bostad, till vilken fotografen ej har tillträde?
Citera
2025-11-23, 03:19
Medlem
Fantens avatar
Inte alls eftersom givet beskrivningen i TS så bryter det inte bara mot optikens utan även fysikens lagar. Eller ja, optik är ju bara en del av fysiken men ändå.

Det låter som samma dravel som folk som tror sig vara gang stalkade pratar om.
Citera
2025-11-23, 07:47
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Din bekant verkar vara en sk. Strålkärring?
Hela storyn är osannolik och saknar även logik. Om ett kriminellt nätverk tror att han golat hade det hänt helt andra grejer.
Citera
2025-11-23, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juan-frosty
Min bekanta påstår att detta kamerasystemet används mot bostaden, eftersom personen berättar att innehållet i ett brev som låg på köksbordet diskuterades av nätverket. Hen är helt säker på att ett sådant kamerasystem används i området.
Mest troligt är att "det kriminella nätverket" har fått information om brevets innehåll på annat sätt än genom "ett kamerasystem" som ser runt hörn och igenom persienner.

Och/eller att din bekant är paranoid.
Citera
2025-11-23, 09:21
Moderator
Fysik, matematik och teknologi --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2025-11-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om jag förstår frågeställningen rätt:
Du vill veta hur det kommer sig att någon lyckats fotografera något som legat på ett bord inomhus i en bostad, till vilken fotografen ej har tillträde?

Ja, delvis.

Jag behöver veta hur fönsterna har använts i ett kamerasystem för att fotografera in i bostaden från utomhus, utan att "zooma" in genom rutan med ett objektiv, utan hur själva fönstren har utnyttjats för att fotografera t.ex. ett brev på bordet.

Eftersom fönsterna är det enda i huset som är transparent för synligt och visst infrarött ljus så är det den enda vägen att fotografera in i bostaden.

Om någon vet hur ljuset beter sig genom att spridas från rummen tills det når yttersta delen av glaset, samt hur flera fönsterrutor kan utnyttjas på olika sidor av bostaden till detta, i ett gemensamt kamerasystem.

Min bekante tror ändå inte att bilderna blir bra där inne, men att det går att fotografera en del av mobilskärm samt några papper.

Jag vet inte om hen har någon sjukdomshistoria eller är paranoid, men jag är endast ute efter en möjlig förklaring utifrån fysikens lagar samt om någon känner till hur detta teoretiska kamerasystem fungerar i detalj, eller känner till det?
Citera
2025-11-23, 19:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juan-frosty
Ja, delvis.

Jag behöver veta hur fönsterna har använts i ett kamerasystem för att fotografera in i bostaden från utomhus, utan att "zooma" in genom rutan med ett objektiv, utan hur själva fönstren har utnyttjats för att fotografera t.ex. ett brev på bordet.

Eftersom fönsterna är det enda i huset som är transparent för synligt och visst infrarött ljus så är det den enda vägen att fotografera in i bostaden.

Om någon vet hur ljuset beter sig genom att spridas från rummen tills det når yttersta delen av glaset, samt hur flera fönsterrutor kan utnyttjas på olika sidor av bostaden till detta, i ett gemensamt kamerasystem.

Min bekante tror ändå inte att bilderna blir bra där inne, men att det går att fotografera en del av mobilskärm samt några papper.

Jag vet inte om hen har någon sjukdomshistoria eller är paranoid, men jag är endast ute efter en möjlig förklaring utifrån fysikens lagar samt om någon känner till hur detta teoretiska kamerasystem fungerar i detalj, eller känner till det?
Utifrån fysikens lagar så är det som du beskriver omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in