• 1
  • 2
2006-09-06, 00:41
Medlem
Hej på er!

Ska bjuda lite kompisar på räkor i helgen, ca 20 pers.

Hur mycke räkor brukar man räkna per person? Köpt 12 kilo, de borde väl räcka?

Sen så blir de vanliga enkla "rostbröd" hur mycke sånt ungefär?

Och en sista lurig fråga, bord, ska snickra ihop ett par långbord (vi ska sitta i en "maksinhall) Hur mycke plats behöver var och en? alltså hur långt och brett ska jag göra de?
Citera
2006-09-06, 10:49
Medlem
Deannas avatar
Vad ska du ha till, bara rostat bröd?
Man brukar räkna ca 250 gram oskalade (frysta) räkor eller 400 gram skalade per person, fast det beror lite på vad man har till.. (antar att du har frysta räkor, annars skulle jag nog inte servra dem)

Rostat bröd.. Ja, detta är ju inte mitt expertområden (som fisk och skaldjur är) men man brukar väl räkna 50-75 gram bröd per person.. Vad de är i antal skivor har jag ingen aning..

Den sista frågan överlåter jag till någon annan..
Citera
2006-09-06, 11:28
Medlem
Jaha inte mer, dom kommer rätt ifrån båten

Aa de blir bara bröd majonäs osv
Citera
2006-09-06, 11:40
Medlem
Nockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Man brukar räkna ca 250 gram oskalade (frysta) räkor eller 400 gram skalade per person, fast det beror lite på vad man har till.. (antar att du har frysta räkor, annars skulle jag nog inte servra dem)

Rostat bröd.. Ja, detta är ju inte mitt expertområden (som fisk och skaldjur är) men man brukar väl räkna 50-75 gram bröd per person.. Vad de är i antal skivor har jag ingen aning..

Den sista frågan överlåter jag till någon annan..

Jag skulle nog vända på 250g och 400g...

Angående brödet, så köp mer än du tror skall gå åt, lätt att frysa det som blir över. Räkna i antal gram när det gäller bröd låter som att göra det överkomplicerat.

Angående bordet, bredden på stolen +10-20 cm borde räcka.

/Nocke
Citera
2006-09-06, 11:44
Medlem
Wendigos avatar
Citat:
Man brukar räkna ca 250 gram oskalade (frysta) räkor eller 400 gram skalade per person, fast det beror lite på vad man har till.. (antar att du har frysta räkor, annars skulle jag nog inte servera dem)

Men kära du, nog måste du ha menat tvärtom här.. Oskalade räkor= väger mer, alltså större mängd, inte sant ?

Angående brödet: tänker du servera baguette-aktigt bröd eller färdigskivat bröd ? Är det baguette-typen, vilket är att föredra, så räkna med en baguette per två personer.. i andra fall, säg fem - sex skivor bröd / person. Smör, majonnäs, citron, dill, smaksatt creme fraiche, lagrad ost och vin / öl är mumsigt därtill.

Vad gäller din sista fråga: på sittningar brukar man räkna med sjuttio centimeter per person i armbågsutrymme, så tre personer per två löpmeter virke kan du räkna med.

Lycka till. Posta gärna bilder på spektaklet sedan
Citera
2006-09-06, 11:50
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
250 och 400 gram?!? Inga bohuslänningar medräknade i den där ekvationen, vad?

Jag brukar räkna ett kilo (oskalade) per man och ett halvt per kvinna så trådstartarens 12 kilo skall nog räcka med ett nödrop om det är par. Om det bara är gubbar i maskinhallen så får du öka på mängden tillbehör lite.

När det gäller rostbröden så vete tusan. En tre fyra per skalle kanske? Hade jag varit i dina skor skulle jag köpa hönökaka istället, meckigt att försöka rosta till 20 pers utan att det blir kalla brödbitar och orostat rostbröd smakar som bäst ingenting. Ett par kokta ägg och en slatt majonäs slinker nog också ned (eller behövs som eventuell förstärkning).

När det gäller bordet har jag ingen aning. Det brukar alltid vara fråga om att knö in för många stolar på för lite bord. Prova att mäta ett vanligt matbord där du tycker det är lagom plats för folk.
Citera
2006-09-06, 11:57
Medlem
Räknade med ett halvkilo per person, hälften är lite halv fjomipiga 18 åriga flickor, sen räknar vi lite smått med att hälften av killarna dricker mer än dom äter. Så sen återstår de ett gäng matglada 18 åringar som nästan får ett kilo var

Hönekaka va ett bra förslag, inget jättefan av baugetter.

Och själklart blir de lite ägg och sånt till.
Citera
2006-09-06, 12:00
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 940in
Hej på er!

Ska bjuda lite kompisar på räkor i helgen, ca 20 pers.

Hur mycke räkor brukar man räkna per person? Köpt 12 kilo, de borde väl räcka?

Sen så blir de vanliga enkla "rostbröd" hur mycke sånt ungefär?

Och en sista lurig fråga, bord, ska snickra ihop ett par långbord (vi ska sitta i en "maksinhall) Hur mycke plats behöver var och en? alltså hur långt och brett ska jag göra de?

Härligt med räkkalas!!! Ett mycket gott initiativ!

Räkorna kommer att räcka. När jag har kamrater hemma på räkor så brukar jag räkna på ett 0,8 kilo per stadig gosse. (Jag är Göteborgare.) Antar att du inte har 20 stadiga gossar till kalaset

Bröd, ja du... det bör räcka gott och väl med ett snitt på 3-4 skivor per man, alltså 60-80 skivor.

Vad gäller platsen vid bordet. För egen del tycker jag om att ha rätt så gott om plats. Är inte typen som tycker att "finns det hjärterum så finns det stjärterum". Har du kalaset i en maskinhall och har möjlighet att ge folk gott om plats tycker jag du skall göra det!

Får man fråga vad som skall drickas till havets läckerheter? Själ är jag helt inkörd i spåret öl och snaps (allra helst Herrgårds akvavit)!

Hoppas ni får det trevligt!
Citera
2006-09-06, 12:13
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Får man fråga vad som skall drickas till havets läckerheter? Själ är jag helt inkörd i spåret öl och snaps (allra helst Herrgårds akvavit)!
Jag vet att det låter jävligt, att Bosse Ringholm är min ende allierade i denna fråga samt att det är sällsynt opassande på fest men mjölk är oerhört gott till skaldjur. Sprita kan man göra mer systematiskt efteråt.

Och nej, jag tänker inte debattera eller försvara detta inlägg vidare. En erfaren räkätare har kommit med ett gott råd och nu får ni ta det eller låta bli.
Citera
2006-09-06, 12:15
Medlem
Tänkte bara bjuda på ett par flaskor med snaps, är lite väl dyrt på systemet för att bjuda alla på dricka om man bara går i tredjering

Och tysklandsresan blir inte förens oktober.

Men lite snaps bjuder jag på sen får dom ta med de dom vill ha själva.

Nej de är bara några stadiga gossar, om de bara hade blivit såna börjar nog snart Hylland bjuda in oss på bastuklubb

Måste ju ha lite flickor också
Citera
2006-09-06, 12:27
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 940in
Tänkte bara bjuda på ett par flaskor med snaps, är lite väl dyrt på systemet för att bjuda alla på dricka om man bara går i tredjering

Och tysklandsresan blir inte förens oktober.

Men lite snaps bjuder jag på sen får dom ta med de dom vill ha själva.
Om du kunde köpa räkorna direkt från båten måste du väl bo någonstans där det går att få en femliters juste HB för vettigt pris? Brukade alltid uppskattas när jag var i den åldern.
Citera
2006-09-06, 17:30
Medlem
Jodå, men det är bara de att vi inte är så många som uppskattar de, så då är de bättre alla tar med eget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in