Citat:
Ursprungligen postat av
halaltarzan
Men är det inte just därför det finns droger av diverse sorter?
Män verkar ju i viss utsträckning ha inbillat sig att om man har jobb, ordnat liv och eget boende så är man per automatisk så där en 8/10 i kvinnors ögon. Är man dessutom rimligt snygg så är man uppe och nosar på 10/10. Nu avskyr jag de här betygsättningarna, men för att tala Flashback-språk nu då.
Diskrepansen mellan män och kvinnor uppstår väl ungefär just där. Att man har jobb, ordnat liv och eget boende stämmer nämligen in på den slående majoriteten av alla män. Faktum är att kvinnor ser det som absolut minimikrav att ens ens prata med karln. Någon slags lägsta kvalificering för att ens tillåtas att dejta. Fattas bara att karln inte lyckats får ett jobb, eller ordnat med boende. Samtidigt som dessa män alltså tänker att de ligger i top tier-kollektionen bland män. Du har liksom ingen exklusiv fördel här.
Jag tycker det regelbundet dyker upp trådar med
"Jag har jobb, egen lägenhet och ser bra ut! Varför får inte jag någon tjej?!". Där svaret är, jadu, det beror på att tvärt emot vad du tror har du som bäst lyckats kvala in bland de andra sökanden.
Antagligen utgår dessa män från sina egna krav. Vilket inte sällan är typ att hon ska se rimligt okej ut och vilja ligga ibland. Resten ordnar sig. Det omvända gäller tyvärr inte för män.
När kvinnor säger att det är pinsamt att ha pojkvän menar de inte att själva
faktum att de har pojkvän är särskilt pinsamt. De är sociala varelser, och när pojkvännen helt enkelt inte fungerar i sociala sammanhang blir det pinsamt.
Jag menar, ibland när man frågar de här frustrerade snubbarna hur de ser på att ha en hypotetisk flickvän brukar diskussionen se ut ungefär så här:
- Ja alltså, en flickvän är en brud man kommit överens om att ligga med på regelbunden basis?
- Okej? Och vad ser du framför dig att ni gör efter ni har legat?
- Jamen...då klär jag på mig, åker hem och spelar datorspel.
- Jag förstår. Men vad tänker du att ni har för gemensamma intressen att prata om?
- Hur menar du? Jag sa att vi kommer ligga, inte sitta och snacka.
- Jaha. Inte ens typ kolla en film eller serie tillsammans eller så?
- Njä, eller kanske om hon vill kolla Sons Of Anarchy. Då får hon väl sitta där och titta..
Det är förvånansvärt många snubbar som har typ liknande resonemang. Och det är klart att det kan bli pinsamt för en brud att typ försöka ta med honom på parmiddag. Han blir irriterad och fattar inte varför han måste med på det för. Han fattar inte att han kanske borde klä sig lite trevligt och inte dyka upp i träningsbyxor och sandaler. Han fattar inte att han borde fråga om han kan hjälpa till i köket när de dykt upp. Han sitter mest och scrollar på mobilen istället för att delta socialt med det andra paret. Etc etc.
För en brud blir det ju rena mardrömmen att ens fundera på att ta med snubben till hennes föräldrar.
På samma vis blir det väl alltså rimligt jobbigt att berätta för väninnorna att hon har pojkvän. De kommer ju garanterat undra när de får träffa honom. Och svaret är, helst aldrig. Eftersom det blir pinsamt och skämmigt. Med andra ord, det är liksom inte pinsamt för kvinnor
att ha pojkvän. Men det är inte helt sällsynt att det är karln i fråga som gör det pinsamt att berätta om honom.